Merete Riisager foreslår, at de 3170 bindende færdigheds- og vidensmål gøres vejledende fra 1. december.

Riisager: Færre bindende mål 1. december

Lærerne skal leve op til langt færre bindende mål i de Fælles Mål for folkeskolen efter 1. december. Det fremgår af det lovforslag, som undervisningsminister Merete Riisager netop har fremsat.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

3170 bindende færdigheds- og vidensmål er alt for mange. Det er forligskredsen bag folkeskolereformen blevet enige om. Fremover skal det derfor kun være kompetencemålene, som lærerne er forpligtiget til at følge.

Folketingsåret blev indledt i tirsdags, og samtidig fremlagde regeringen sit lovkatalog over forslag, den ønsker stemt igennem i det kommende folketingsår.

Forligspartier: Det var aldrig meningen at gøre alle målene bindende 

Og blandt dem er den ventede lovændring, der har til formål at løsne færdigheds- og vidensmålene fra at være bindende til fremover kun at være vejledende.

"I implementeringen af de forenklede Fælles Mål er det tiltænkte hierarki mellem de forskellige niveauer i målene endt med at træde lidt i baggrunden. Der har samtidig været en kritik af antallet af mål", skriver undervisningsminister Merete Riisager i lovforslaget og fortsætter:

"Det er bl.a. blevet fremført, at de forenklede Fælles Mål rummer for mange mål og dermed udgør en for detaljeret regulering af arbejdet med fagenes indhold og ikke efterlader en tilstrækkelig frihed til at kunne anvende undervisernes pædagogiske faglighed bedst muligt".

Minister: Uændret ambitionsniveau for folkeskolen

I lovforslaget skriver ministeren endvidere, at den forventlige lovændring ikke vil ændre på ambitionsniveauet for folkeskolen.

"Med de foreslåede lempelser af bindingsgraden i regelsættet om Fælles Mål vil de overordnede mål for, hvad eleverne skal tilegne sig af kompetencer i de enkelte fag, og dermed det faglige ambitionsniveau, være uændret, men med en øget frihed til lokalt at tilrettelægge undervisningen på baggrund af de faglige prioriteringer".

Hun afslutter sin fremlæggelse med at foreslå, at lovforslaget træder i kraft 1. december i år.

Selvom de tusindvis af færdigheds- og vidensmål fra december forventes at blive frivillige, vil de fortsat indgå, når der udformes opgaver til nationale test og afgangsprøver, beskrev folkeskolen.dk i tirsdags:

Slut med bindende vidensmål - men de er stadig med i test og prøver