Videnspakker skal bringe forskningen ud i skolen

I dag udkommer den første 'pakke' med forskningsviden, som Undervisningsministeriet vil bringe ud i skolens praksis. Viden Om hedder den nye serie, og den første pakke handler om pædagogisk ledelse.

Publiceret

Eksempel fra vidensnotatet ompædagogisk ledelse

Sæt retning for arbejdet med elevernes læring

Det første aspekt af god pædagogisk ledelse er at sætteretning
for arbejdet med elevernes læring. Dette er grundlaget for heleskolens arbejde.

At sætte retning betyder mere præcist, at lederen i ord oghandling udtrykker klare mål, som kan guide arbejdet med eleverneslæring, det pædagogiske samarbejde og lærernes kompetenceudvikling.At sætte retning gælder således både i forhold til elevernes oglærernes læring.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det nytter sjældent at forske i virkeligheden, hvis forskningen ikke kommer ud og virke på skolen. Derfor er Viden Om det friske pust, der skal til, når vi ønsker at gøre vejen fra forskning til praksis så kort som mulig for lærere, pædagoger og ledelser i undervisningssektoren", siger undervisningsminister Merete Riisager i en pressemeddelelse.

Det nye format, Viden Om, skal hjælpe at hente for lærere, pædagoger og ledelser til at navigere i det store felt af forskning på undervisningsområdet.

Hver pakke består af: 

Vidensnotatet giver overblik over relevant forskning om det aktuelle tema og guider læseren videre, hvi man ønsker at gå dybere i forskningsresultaterne, Materialerne er udviklet af Danmarks Evalueringsinstitut (Eva) og Undervisningsministeriet i  samarbejde med lærere og pædagoger, og den første udgivelse, Viden Om Pædagogisk ledelse' er afprøvet af pædagogiske ledere på folkeskoler, gymnasier og erhvervsskoler.