Kristendomskundskab
0   2

Folkekirkens skoletjeneste: Vi missionerer ikke

Det giver jævnligt anledning til debat, når der i kristendomstimerne åbnes op for samarbejde med religiøse organisationer. Folkekirkens skoletjeneste vil gerne være et godt eksempel på, hvordan det kan gøres sagligt og med respekt for alle.

Sommerferien blev indledt med en kronik i Politiken, hvor moren til et barn i folkeskolen, Anna Balk-Møller, frabad sig missionering i folkeskolen efter at hendes datters klasse var blevet inviteret på besøg i den lokale kirke. Og knap var ferien forbi, før formand for Ateistisk Selskab, Anders Stjernholm, forslog at indføre en religiøs lavalder og erstatte kristendomskundskab med filosofi i grundskolen.

Begge debattører argumenterede ud fra en overbevisning om at religion fylder meget i folkeskolen, og at det er problematisk, at det forholder sig sådan. For er det virkelig muligt at holde forkyndelsen ude af religionstimerne?

Artiklen fortsætter under banneret

Folkekirkens skoletjeneste: Her er plads til alle

Leder af Folkekirkens Skoletjeneste Frederiksberg og København, Helle Krogh Madsen, kan ikke genkende problemet, selv om hun understreger, at hun ikke kan afvise den oplevelse, Anna Balk-Møllers datter har haft i sin folkeskole. Men hun pointerer, at det arbejde, folkekirkens mange skoletjenester laver, ikke er missionerende.

Skoletjenestens projekter om reformation

Det omtalte projekt med rollespil om reformationen hedder
Gud, Luther & Velfærdsstat. Det er blevet til i et samarbejde mellem de folkekirkelige skoletjenester på Sjælland og Lolland-Falster.

På landsplan er de folkekirkelige skoletjenester gået sammen
om projektet Teser, tro og tvivl. Se mere om dette projekt på re-formation.dk

"Hos os skal man kunne være med, uanset hvilket forhold man har til religion" siger hun og henviser til det projekt, hun arbejder med i øjeblikket: Et rollespil for skoleelever om reformationen.

"Fordi det foregår i skoleregi, skal vi i dette projekt selvfølgelig kunne have katolske elever igennem, uden at de føler, at deres forståelse af kristendommen bliver nedgjort."

Saglig samtale er vigtig
De ansatte i folkekirkens skoletjenester er bevidste om, at religion er ømtåleligt stof, mener Helle Krogh Madsen.

"Men så meget desto vigtigere er det, at vi skaber rum for en saglig samtale om tro."

Helle Krogh Madsen, som var en drivende kraft i at få etableret skoletjenester i folkekirkeligt regi, har hele tiden haft den kongstanke, at kirken skulle tilbyde undervisning og projekter på højt fagligt niveau, som ikke var forkyndende.

"Vi skal ikke lave skjult konfirmationsforberedelse, men gerne vise, hvordan troen har indflydelse på menneskers liv," har hun tidligere sagt.

Hun er med på, at der foregår samarbejde mellem folkeskole og folkekirke udenom skoletjenesterne, for eksempel via det lokale menighedsråd. Og hvordan indholdet er i sådanne tilfælde, kan hun selvfølgelig ikke sige noget om.

"Men vi håber, at vi kan lægge en form for standard for samarbejdet mellem skole og kirke, hvor vi som præster kan tilbyde noget andet, end lærerne kan. Med fuld respekt for alle deltagere og deres forskellige forhold til religion" slutter hun.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
3.991 andre er allerede tilmeldt