Manden bag klaveret er Kristian Toft, ny skoleleder på Mølleskolen i Ry. Han vil have det kreative og innovative mere på banen i skolen og går selv forrest under skolens morgensang.

Ry-skoleleder: »Jeg vil have nysgerrige, motiverede unge mennesker«

Et par uger efter at en benzinflaske blev kastet mod en elev, søgte Kristian Toft stillingen som skoleleder på Mølleskolen i Ry. Han fik jobbet og er gået i gang med at realisere sin vision om det gode børneliv.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn skal bevare nysgerrigheden og motivationen gennem hele skolelivet. Det er skoleleder Kristian Tofts pejlemærke. I juni i år satte han sig for første gang i den lilla skrivebordsstol på Mølleskolen i Ry. Byen, som pludselig i februar i år trak fede overskrifter, da en teenager blev angrebet med brændende benzin foran hallerne i Ry. En dreng kastede benzinen, men tre andre var med. Alle var elever på Mølleskolen i Ry.

Alt det vidste Kristian Toft godt, da han 1. marts få uger efter episoden uden for hallen sendte ansøgningen til Mølleskolen.

»Primært kendte jeg Mølleskolen udefra. En god skole med et resursestærkt elevgrundlag. Med en sekssporet skole åbner der sig nye muligheder. Man kan lave forskellige retninger, som man ikke kan på en lille skole. Den episode har hverken gjort fra eller til i forhold til at sende den ansøgning«, siger Kristian Toft.

Og lad os tage den med det samme, for selv om det ikke gjorde en forskel for Kristian Toft, så har episoden haft betydning for skolen - og har det stadig.

»Min holdning er, at det kunne være sket alle steder. Det skete uden for skolen og uden for skoletid. Men det betyder ikke, at vi ikke tager det alvorligt«, siger han og fortæller, at skolen har fået mere fokus på de tiltag med SSP (skole, socialforvaltning, politi) og LP-modellen, som allerede var i gang. Den største ændring er, at skolen nu samarbejder mere med lokalsamfundet. For Ry er rykket sammen efter episoden, og når en by rykker sammen, rykker skolen med. Og dermed har Kristian Toft også fået et unikt momentum for sit virke.

Skolelederens blog

Uddannelse til fremtiden

»Vi vil have det gode liv for alle børn i Ry«, siger Kristian Toft.

Han understreger, at byen er en by med et godt foreningsliv. Især sport fylder meget i ungdommens Ry: »Fodbold og håndbold er der meget af. Men der skal også være noget for dem, som ikke spiller bold. Der skal også være fokus på det musiske, kreative, designprocesser og på entrepreneurship. Det er det, jeg gerne vil komme med«.

Lige før skolestart inviterede han lærerne til en visionsdag. Her gav han sit bud på Mølleskolen i fremtiden.

»Op mod 80 procent af de job, børnene i børnehaveklassen vil få, findes ikke i dag. Vi bliver nødt til at tænke på det 21. århundrede. Vores elever skal kunne samarbejde i forskellige instanser. De skal vide så meget mere om tolerance og bæredygtighed. De skal være kreative og innovative«, siger han.

Og den fremtid vil Kristian Toft gerne uddanne eleverne til.

»Alle kan kalde sig fremtidsforsker. Det er ikke en beskyttet titel. Jeg ser mig selv som skoleleder og fremtidsforsker. Jeg har visioner for folkeskolen. Og jeg kan starte på Mølleskolen«.

Blog: 10 gode børneråd til den nye skoleleder 

Fokus på det praktisk-musiske

Visionen er klar: »Jeg vil have nysgerrige, motiverede unge mennesker, der har lyst til at lære og viljen til det gennem hele skoletiden«, siger han.

Et vigtigt sted at begynde er de praktisk-musiske fag. De forsvinder ud af den obligatoriske del af folkeskolen, når eleverne tjekker ind i 7. klasse, mener skolelederen.

»Professor Peter Vuust viste med masseeksperimentet, at børn, der spiller musik, også får en bedre arbejdshukommelse. Det betyder noget, at man kommer i flow. De praktisk-musiske fag påvirker læring«, siger Kristian Toft, som vil forsøge at få det praktisk-musiske mere ind i udskolingen.

»I 0. til 6. klasse fylder det noget. Og så stopper det hele. Bortset fra lidt muligheder i valgfag. Vi skal have det ind i udskolingen. Ikke som et selvstændigt fag, men vi skal udnytte de muligheder, der er i emneuger, i projektdage og i fagene«, siger Kristian Toft.

Og han tror, det kan lykkes på Mølleskolen: »Lærerne tog rigtig godt imod det på mødet. Meget af det har jeg jo bare i mit hoved, men jeg er ansat til at få det til at leve. Det sker ikke i morgen eller om en måned. Det kommer til at tage tid«.

Blog: Start langsomt ud, og sæt så tempoet ned

Og hans mål kan kun nås med stor opbakning fra skolens 80 lærere.

»Det kræver, at den enkelte lærer tør løsrive sig fra sit eget fag. Den største forhindring for innovation er faktisk vores egen faglighed. Her på Mølleskolen er der sindssygt dygtige lærere. Men det gør det sværere at invitere andre fag ind. Derfor var den visionsformiddag så vigtig. Jeg kan mærke, at de godt tør«, siger Kristian Toft og holder en lille pause:

»Men jeg bliver nødt til at starte langsomt. Bliver nødt til at stikke fingeren i jorden og finde ud af, hvad der allerede foregår her. Der er for eksempel allerede en projektdag på Mølleskolen fra 0. til 9. klasse. Det er et godt sted at starte«, siger han.

Og Mølleskolens nye skoleleder vil dele ud af sine resultater og udfordringer til inspiration for andre. Han er ny blogger på folkeskolen.dk med »Skolelederens blog«. Håbet er, at han også bliver hørt på Christiansborg og i KL.

»Min vision er for mere end for Mølleskolen. Vi skal have en uddannelsesrevolution i hele landet. Vi skal gøre meget mere for at bevare motivationen og nysgerrigheden hos alle elever«.