Lars Trier Mogensen er kendt som politisk kommentator i tv-programmet 'Jersild minus spin', forfatter samt chefredaktør på mediet Føljeton.

Trier Mogensen til lærerne: "Ryg politikerne ud af hulen – lokalt"

Hvorfor er der ikke længere nogen, der lytter til lærernes stemme? Det spørgsmål forsøgte redaktør og radiovært Lars Trier Mogensen at besvare på et træf for folkeskolen.dk's bloggere i dag. Og han opfordrede lærerne til at debattere lokalt op til kommunevalget.

Publiceret
Folkeskolen.dk's bloggere diskutere i grupper, hvad de og lærerne kan stille op i forhold til de brud, der har sænket lærernes status i samfundet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolens.dk's bloggerkorps af lærere, forskere og andre skoledebattører var i går og i dag samlet på Sinaturhotel Gl. Avernæs på Fyn. Arrangementet blev lørdag formiddag rundet af med et oplæg fra redaktør, politisk kommentator og radiovært Lars Trier Mogensen, der tog udgangspunkt i spørgsmålet. "Hvorfor er der ikke længere nogen der lytter til lærerne? ". 

Fem opbrud

"Arbejdsvilkårene er blevet forringet, og respekten for lærerne er faldende", konstaterede han og definerede sin præmis med afsæt i det, han kaldte 'videnssamfundets store paradoks'.

"Vi hylder viden og ønsker at skabe den bedst uddannede generation i historien. Men dem, der skal skabe fundamentet for den ambition, har mistet deres status".

Den garvede debattør præsenterede fem opbrud, som han mener er udslagsgivende for, at lærerne har mistet ørenlyd i den politiske debat. Blandt andet kritiserede han det faglige niveau hos de nyudklækkede lærere, men forholdt sig også til de ydre faktorer såsom curlingforældre og den standardisering af den offentlige sektor, som skolen kun har set begyndelsen til med Fælles Mål mv. - alt sammen noget, der ifølge Trier Mogensen truer med at undergrave lærerens autoritet.

"Skolereformen har givet lærerne mindre og mindre autonomi. Jo mere standardisering, jo mindre selvstændig planlægning og prioritering er der tilbage for lærerne".

Løft jer ud af offerrollen.

Lars Trier sluttede oplægget af med en tydelig opfordring.

"Mange oplever lærerne som nogle, der klynker. Man er nødt til at forholde sg til, hvilken attitude man bliver mødt med".

De lærere, der som folkeskolen.dk's bloggere gerne vil påvirke udviklingen, bør ifølge Trier løfte sig selv ud af offerrollen og i højere grad engagere sig for at få deres mening om skolesystemet frem lokalpolitisk, i stedet for at insistere på at henvende sig til landspolitikerne med forurettet mine. Han beskrev det landspolitiske landskab som fastlåst:

"Vi er i den uheldige situation, at S, R og SF ikke tør åbne skoledebatten. De ved, at de bliver upopulære. Jeg tror, partiformændene vil være villige til at starte krige mod fx Sverige bare for at aflede opmærksomheden fra folkeskolen. Og samtidig er den borgerlige blok meget splittet på, hvad de mener om området."

Politikerne på Christiansborg vil ikke engagere sig i skoledebatten af egen kraft, mener Trier. Derfor skal de meningsdannere, der ønsker en bedre og anderledes folkeskole, lægge deres kræfter i det nære - ikke mindst nu i den kommende mediemæssige agurketid og før kommunevalget i november.

"Lokalt og regionalt. Sæt ild til folkeskoledebatten. Ryg politikerne ud af hulerne. "

Læs Lars Trier Mogensens analyse af de fem opbrud, som har skadet lærernes position i skolepolitikken i et kommende nummer af fagbladet Folkeskolen

Powered by Labrador CMS