Vinderen for bedste film for 6. og 7. klasser gik til 7.E fra Nymarkskolen for filmen 'Facade'. Foto: Geir Hauksson - Fagfotografen.dk

Nymarkskolen vinder fynsk skolefilmsfestival med film bagom facaden

Ni udvalgte 6.og 7.-klasser havde kvalificeret sig ned i de bløde biografsæder i Bio City på Odense Banegårdscenter til Kulminationen på den fynske skolefilmsfestival ’Edit24’. Ud af konkurrencens i alt 148 deltagende skoleklasser løb Nymarkskolen med hæders-statuetten.

Publiceret
Vinderen af bedste skuespil gik til 6. A fra Birkhovedskolen for filmen 'min kære søster' Foto: Geir Hauksson - Fagfotografen.dk
Vinderen for bedste brug af tema gik til 7. A fra Ørstedskolen for filmen 'Rødgrød med gryde'. Temaet var 'Kys'. Foto: Geir Hauksson - Fagfotografen.dk
Vinderen for bedste håndværk gik til 6. B fra Hjalleseskolen for filmen 'En rigtig pige'.
En velbesøgt biografsal af unge scorseser og tarantinoer overværer eftermiddagens første filmvisning.
Caroline Vedel havde taget turen fra København for at fortælle om sin deltagelse i DR's julekalender, der ifølge hende var hårdt arbejde og samtidig rigtig sjovt. Foto: Geir Hauksson - Fagfotografen.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et langbord med litervis af sodavandsbægere og popcornkasser flugter med den røde løber i indgangshallen i Bio City Odense, hvor de fynske elever så småt er ved at indfinde sig. Der er hyret en professionel fotograf, som kyndigt vejleder de små firemandsgrupper af unge filmskabere i, hvordan de skal tage sig godt ud foran linsen, mens biografpersonalet rutineret sørger for at opretholde bestanden af det sorte søde og hvide salte.

Mange af de fremmødte 6. og 7. klasses elever er klædt i, hvad der ligner de fornemste klæder fra tøjhylden, og der er skam også grobund for ekstraordinær beklædning, for de ni skoleklasser har udmærket sig gennem flere indledende runder, og dermed gjort sig fortjent til pladsen på det smalle mørkrøde gulvtæppe.

Elever filmer sig til digital dannelse

Kys, forskel og på tværs

"Vi startede Edit24 i 2010 og tilmeldingerne er steget siden", siger Anne Bertram, som er projektleder for "Film for børn og unge" under kulturregion Fyn. "Siden sidste år har vi fået tredive tilmeldte klasser yderligere, og nu har det udviklet sig til et større skoleprojekt. Vi sendte blandt andet 160 lærere på filmkursus i forbindelse med konkurrencen i år".

De deltagende klasser har hver brugt en uge, hvor eleverne har arbejdet intensivt med deres kortfilm, som må have en maksimal længde på fem minutter. Eleverne har typisk arbejdet i mindre grupper, og i alt er der blevet filmet 650 visuelle fortællinger.

"Allerede i udvælgelsen er der en læringsproces, fordi eleverne skal tage stilling til hvilke film de vil sende videre i forhold til de forskellige formkrav og benspænd vi stiller op", siger Anne Bertram med henvisning til at alle klasser har udvalgt en til to film, som de så skulle sende videre til de kommunale semifinaler, hvor de endelige kandidater blev udvalgt. 4. og 5. klasserne, som skulle arbejde med animationsfilm, kunne vælge imellem temaerne; 'blå', 'kantet' og 'magi', mens temarammen for 6. og 7. klasserne var 'kys', 'forskel' og 'på tværs'. Derudover var der specifikke krav til det mere filmtekniske. De ældre klasser skulle eksempelvis indarbejde dialog og krydsklipning.

Pris til 'Filmiske virkemidler'

Intensivt arbejde

"Alle eleverne gik i gang mandag morgen med at finde den gode idé, udarbejde manus, tænke locations og alle de her ting, der er med til at skabe den gode film", siger Jacob Jensen Maar. Han er klasselærer for 7.e på Nymarkskolen i Svendborg, der endte med at løbe af med sejren.

"Der blev for de flestes vedkommende filmet tirsdag og onsdag og klippet sammen torsdag og fredag. Samtidig holdte vi en filmplakatkonkurrence på skolen, så vi sikrede at alle var i gang frem til ugens slutning".

Ifølge Jacob Maar giver filmarbejdet noget særegent til fagligheden hos eleverne.

"De bliver bevidste om brugen af de forskellige filmiske virkemidler, og ender med at sidde med en viden som skærper deres evne til filmanalyse og filmfortolkning".

Oscar moment og Jack Nicholson-briller

Der er helt stille i biografsalen mens filmene bliver vist, hvilket i sig selv er en bedrift, eftersom rummet er stoppet til randen med 6. og 7.-klasses elever, der på nuværende tidspunkt har konsumeret mere end en liter cola per næse.

Efter filmvisningen hiver Anne Bertram en menneskelig overraskelse frem fra sidelinjen i form af Caroline Vedel, der har spillet med i DR's julekalender "Den anden verden". Hun fortæller om hendes indgang i filmens verden, og eleverne er undervejs endnu mere opmærksomme end hidtidigt.

Derefter står den på præmieoverrækkelse, og der bliver uddelt blomster og hæder, samt en gratis biograftur for hele klassen til filmholdene, der har udmærket sig indenfor kategorierne: Bedste håndværk, Brug af tema og skuespil, samt selvfølgelig bedste film.

Stolte elever - Scene 1: Blågård skole til dokumentarfestival

Undervejs bliver prisoverrækkelsens celebre ritualer afspejlet med varierende overlæg. To drenge fra Ørstedskolen vælger at iføre sig solbriller indendørs, mens de modtager deres diplom - En manøvre som er kendt for at være skuespillerlegenden Jack Nicholsons varemærke. I den mere utilsigtede afdeling kommer den ene af prisoverrækkerne til at annoncere den forkerte vinder af bedste håndværk, som først bliver præsenteret som Nymarkskolen, men sidenhen rettet til Hjalleseskolen.

Nymarkskolen får dog slutteligt sin retmæssige oprejsning, da de seks kvindelige skabere bag filmen 'Facade' vinder prisen for bedste film.

Bag Facaden

Selve filmen handler om to unge skolepiger, der i sort/hvide toner og akkompagneret af en fortællende voice-over kæmper med at holde facaden i skolen og smide masken derhjemme.  

"Vinderholdet arbejdede ret exceptionelt med deres film. De var meget selvkørende, og vidste fra starten hvor de ville hen, så vi så egentlig ikke meget til dem før til sidst", siger Jacob Maar.

Han mener samtidig, at man tydeligt kan se et kvalitetsløft gennem de tre år hvor Nymarkskolen har været med.

"Selvom der altid vil være svingende kvalitet, så kan vi mærke at eleverne er blevet bevidste om de ting, der kommer til udtryk i deres film: Som hvad det betyder, når man laver en supernær billedskæring af et øje eller en ring, der skal symbolisere en udvikling", siger han med henvisning til den gyldne ring, som symboliserede dualiteten mellem facade og sårbarhed, ved gentagende gange at glide op og ned af en finger gennem den vindende filmfortælling.