Så stor er forskellen på organiseringen af H&D

Mange skoler afsætter færre timer til håndværk og design, end da faget var delt i to. Andre har valgt at putte flere timer på skemaet, viser ny undersøgelse. Der er brug for klare retningslinjer for faget, mener den faglige forening.

Publiceret

Om undersøgelsen

Undersøgelsen bygger påspørgeskemasvar fra 138 lærere, der underviser i håndværk ogdesign. Med den svarandel er undersøgelsen ikke nødvendigvisrepræsentativt dækkende for landets håndværk og design-lærere.Spørgeskemaerne er blandt andet delt i samarbejde med Den fagligeforening håndværk og design, mens det også har været muligt atbesvare spørgeskemaet via et link på folkeskolen.dk/h&d.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvom elevernes skoleskemaer er blevet udvidet efter folkeskolereformen, har mange elever færre timer i håndværk og design, end de før havde i håndarbejde og sløjd til sammen.

Sådan svarer i hvert fald 28 procent af de 138 håndværk og design-lærere, der har besvaret folkeskolen.dk/h&d's spørgeskema om faget.

Hver femte lærer svarer, at der på deres skole nu er flere timer end før.

H&D: Giv os præcis udmelding om timetal

At der tilsyneladende er stor forskel på, hvor ivrige skolerne er til at sætte faget på skemaet, er ifølge formanden for den faglige forening for håndværk og design udtryk for, at der ikke er klare bestemmelser for faget.

"Håndværk og design skal dele sine timer med madkundskab. Sådan var det ikke, da det var håndarbejde og sløjd. For alle parter ville det være smart med en præcis udmelding om antal timer per klassetrin", siger formand Hanni Eskildsen, der mener, at faget bør gøres obligatorisk fra mellemtrinnet til og med 9. klasse.

"Jeg er træt af at bygge af skrald og billigt fyrretræ"

Undersøgelsen viser generelt forskelle på, hvordan skolerne vælger at udbyde faget. Der er således forskel på, hvornår i skoleforløbet skolerne tilbyder faget, hvor mange lektioner eleverne har om ugen, og hvor mange elever lærerne har ansvar for af gangen. 

En lærer angiver i undersøgelsen, at der på vedkommendes skole er en regel om maksimalt 14 elever per lærer. Andre angiver, at de står alene med 28 elever. På seks skoler er faget allerede på skemaet i 3. klasse.

H&D-foreningen: Skoleleder skal prioritere faget

Hvis faget skal være en succes, er der behov for, at skolelederne begynder at prioritere faget i højere grad, end de gør i dag, mener Hanni Eskildsen.

"Det virker som om, at man på mange skoler ikke har talt med om, hvad vi skal med faget, og man har øjnet chancen for at skære ned over hele linjen. Vi har brug for, at der kommer klare retningslinjer for faget. Da man indførte faget, lavede man målbeskrivelser, men siden er der intet sket", siger hun. 

Flertallet af H&D-lærere føler sig ikke kompetente nok 

Skoleledere: H&D er ikke det mest prioriterede fag

Formanden for Skolelederforeningen Claus Hjortdal erkender, at faget næppe er det mest prioriterede fag i folkeskolereformen.

"Håndværk og design har fået en svær fødsel, fordi det falder sammen med så mange andre store ændringer. Så det med at prioritere faget er nok ikke det, der er sket allermest", siger han.

Derfor overrasker det ham ikke, hvis der er skoler, hvor faget har fået en svær start.

"Chancen for succes med at få det til at virke på så kort sigt er forholdsvis begrænset".

"Jeg er træt af at bygge af skrald og billigt fyrretræ"