Figuren viser beløb til rådighed i undervisningen i madkundskab Kroner pr. elev pr. undervisningstime. 56 respondenter.

Madkundskabslærere er udfordrede af trange budgetter

I en undersøgelse af konkurrencen Madkamp har 56 madkundskabslærere svaret på, hvor mange penge de har til rådighed til indkøb af råvarer. Næsten halvdelen af lærerne har ti kroner eller mindre per elev per undervisningstime.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

44 af madkundskabslærerne svarende til 80 procent havde mellem 6 og 15 kroner til rådighed per elev per undervisningstime. Nogle få har under 5 kroner til rådighed, mens 18 procent har mere end 16 kroner til rådighed, heraf halvdelen mere end 21 kroner.

"Spredningen i de beløb lærerne havde til rådighed var således overordentlig stor, og modsvarede nogenlunde fordelingen fra Hjemkundskabslærerforeningens undersøgelse i 2010", står der i undersøgelsen 'Evaluering af Madkamp DM i madkundskab' som Anne Marie Dahler og Helle Munkholm Davidsen fra Forskning & Udvikling på University College Lillebælt står bag.

Lærer: Gratis undervisningsmaterialer giver bedre madkundskab

Pauvert budget

"Det ser lidt pauvert ud", lyder reaktionen fra formand for Foreningen for Madkundskab Lone Carlson. Foreningen anbefaler, at lærerne har 20 kroner per elev per undervisningstime.

"For os er det vigtigt, at råvarerne er gode, danskproducerede og også gerne med hensyntagen til dyrevelfærd og -etik. Skulle man producere hele måltider til hver undervisningsgang, så vil 20 kroner heller ikke slå til", siger Lone Carlson.

Hun fortæller, at 20 kroner kan slå til, fordi lærerne er gode til at benytte de tilbud som en række firmaer har til madkundskab.

"Netop fordi at man tilrettelægger sin undervisning således, at man nogle gange laver små, eksperimenterende forløb, virksomhedsbesøg eller primært teori, samt endvidere deltager i forskellige tilbud, som også supplerer til undervisningsbudgettet - bl.a. Coops smagekasse, så estimerer vi, at 20 kroner er et tåleligt budget".

Madkundskabsforening: Der er for lidt tid til faget

Få penge på budgettet koster lærernes tid

Hun mener, at lærere der underviser på mindre budgetter skal være meget kreative, når de tilrettelægger undervisningen.

"Skal man undervise for mindre, vil det betyde, at man skal tænke sig godt om. Nogle gange gå på kompromis og i alle tilfælde bruge megen forberedelse. Man kan anlægge skolehaver. Sanke i naturen. Finde samarbejdspartnere såsom danske slagterier, hvor man kan få en halv slagtegris og deltage i forløb som Smagens dag, Madpakkens dag og Smagekassen. Eller arrangere vildt i skolen med besøg af en lokal jæger. Og Madkamp, der fokuserer på én råvare, som man så skal arbejde målrettet med i en periode", siger hun.

Læs mere

Læs hele evalueringen af Madkamp her