Slagelse Kommune
0   0

Matematiklærer: 
Hvornår sker der noget?

Michael Petersen er lærer på mellemtrinnet på Vemmelev Skole. Han er glad for den røde tråd, som synlig læring giver i undervisningen, og for hele feedbackelementet. Men hele grundlaget for Visible Learning er som bekendt uddraget af de indsatser, som forskeren John Hattie har fundet evidens for giver eleverne de største faglige fremskridt. Og efter to års arbejde undrer han sig over, at han faktisk ikke synes, han kan se en forbedret effekt af Synlig læring på elevernes faglige resultater i forhold til sin tidligere undervisningsform.

»Jeg har spurgt konsulent Martin Steno, hvornår jeg kan forvente, at man kan se noget fremgang, og han siger, at jeg godt kan forvente, at det tager længere tid«, siger han og erkender, at han godt kan være bekymret for, om den undervisningstid, som går med at arbejde på den nye måde, måske kunne have været brugt mere effektivt på anden matematikfaglig undervisning.

»Men det kan godt være, at det er et spørgsmål om elevernes modenhed, og at vi kommer til at se resultater, når børnene bliver ældre«, siger Michael Petersen.

Artiklen fortsætter under banneret

Han er også skeptisk over for før- og eftertestkonceptet, fordi han synes, det er svært at forsvare over for eleverne, at man tester dem i noget, de aldrig har lært. Kun når man bygger oven på noget, de tidligere har lært, synes han, at modellen giver mening.

De såkaldte impact cycles, hvor lærerne arbejder med bestemte aspekter af Synlig læring i en periode og selv undersøger effekten i deres egen klasse, er en fin ide, synes han. Hvis det vel at mærke var som et tankeredskab. At man skal indhente data og dokumentere skriftligt, bliver for omstændeligt, synes han.

»For mig føles det som en cyklus, der aldrig får ende!«

At fastlægge læringsmål nedbrudt i succeskriterier i sin forberedelsestid krævede tid i starten, men det har Michael Petersen vænnet sig til, og for ham har indførelsen af læringsplatformen Meebook gjort den del meget nemmere.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ