Elevdemokrati
4   77

Nyt elevinitiativ vil kæmpe for kortere skoledage

Danske Skoleelever vil ikke kæmpe mod den lange skoledag på trods af elevundersøgelser, der viser stor utilfredshed. Det er forkert, mener stifteren af et helt nyt elevinitiativ, som vil kæmpe for kortere skoledage.

"Når vi fik til opgave at lave informationsarbejde for at fortælle eleverne, at lange skoledage var en god ide, så kunne jeg bare ikke finde nogen gode argumenter".

Artiklen fortsætter under banneret

Sådan siger initiativtageren til De Danske Folkeskolelever (DDE) om sin tid som regionsbestyrer i den etablerede og finanslovsstøttede (rettet 12-10-2016) organisation Danske Skoleelever. Mathias Bach Frederiksen var engageret i DSE i seks måneder, men nu vil Mathias Bach Frederiksen starte sin egen organisation. En, der er uafhængig af støttekroner, og som vil tale elevernes sag:

"Jeg ville ikke være i en organisation, som fik så mange penge af ministeriet, for det var som om, at der var nogle holdninger, som vi ligesom skulle have. For eksempel fik vi en halv million for at lave en informationskampagne for de lange skoledage, som jeg slet ikke kunne stå inde for", siger Mathias Bach. 

Danske Skoleelever oplyser til Folkeskolen.dk, at informationskampagnen skulle udbrede kendskabet til reformens elementer og ikke havde til hensigt at udbrede bestemte holdninger (tilføjet 12-10-2016). 

Indtil videre er Mathias Bach Frederiksens ni dage gamle initiativ gået ubemærket hen. Men hans mål er, at organisationen bliver etableret og inden for et år skal være nået ud til mange af de danske elever og være en konkurrent til Danske Skoleelever. Foreløbig håber han at kunne opmærksomhed via Facebook. 

En rapport fra SFI viser, at det er der 8 ud af 10 elever, der heller ikke kan. 82 procent af eleverne siger nemlig, at de enten synes skoledagen er lidt for lang eller for lang.

De Danske Folkeskoleelever er den anden elevorganisation, der er blevet oprettet i år. Alle Danmarks folkeskoleelever (ADFE) blev oprettet i januar som protest mod reformen, men lukkede igen i juni.

Eleverne skal have indflydelse

De Danske Folkeskoleelevers stifter har i sin skoletid oplevet både kortere skoledage før reformen og længere dage efter. Han synes, man kan mærke det på både eleverne og lærernes motivation, når skoledagen trækker ud på de sene eftermiddagstimer. Derfor skal dagen forkortes.

"Der er ikke noget værre end umotiverede lærere, der har for lidt tid til et stort stykke arbejde. Det smitter af, og så bliver det virkelig kedeligt at gå i skole. Det er også meget bedre for fællesskabet at få fri før, fordi vi så har mere tid til hinanden og gå ud og spille fodbold og sådan noget. Så bliver vi friskere på også at gå i skole næste dag", siger Mathias Bach.

Udvalgte politikker fra de danske folkeskoleelevers facebookside

Elevdemokrati og Elevindflydelse - De Danske Folkeskoleelever går vi ind for elevdemokrati, og klasser, hvor eleverne bliver spurgt til råds af lærerne, og lærerne bliver spurgt til råds af eleverne - vi kæmper også for bedre elevråd, og viden om hvad et elevråd har adgang til - og krav på.

Karakterer og evaluering - I den danske folkeskole begynder man at få karakterer i 8. klasse, og vi vil have, at læreren skal være bedre til at fortælle eleven, hvad grundlaget er for karakteren.

Klassestørrelse - Vi hos De Danske Folkeskoleelever vil have, at der max. er 20 elever pr. klasse, så undervisningen forbliver professionel, og den enkelte lærer har mere tid til at hjælpe den enkelte elev.

Kantineordning - Vi kæmper for, at hver skole i Danmark sørger for en kantineordning, der siger at alle elever får gratis og ernæringsrig mad.

Mobning - Vi vil have en mobbelov, som siger, at mobbeofre har krav på, at mobberne bliver smidt ud af skolen, og ofrene ikke selv skal flytte skole. Det skal også stå i elevregistret, hvis en elev er blevet bortvist på grund af, at eleven har mobbet andre.

Nationale test - De Danske Folkeskoleelever mener, at den nationale test skal afskaffes - undersøgelser viser, at den nationale test ikke viser den enkelte elevs rigtige karakter.

Religionsundervisning - Religionsundervisningen skal lærer eleverne mere om forskellige religioner, da vi også kæmper for at indvandrere med andre religionske baggrunde kommer ind i danske folkeskoleklasser - det vil give de etnisk danske elever en større tryghed.

Kilde: www.facebook.com/dedanskefolkeskoleelever

 

Det er ikke kun skoledagene, der er på Danske Folkeskoleelevers agenda. Også det fysiske læringsmiljø og indeklima har en stor plads i Mathias Bachs politiske tanker, og derfor vil han arbejde for, at en klasse højst skal bestå af 20 elever, modsat 27, som der var i hans. Derudover vil han arbejde for, at lærerne skal være bedre til at informere elever om deres rettigheder.

"Jeg var næstformand i elevrådet på min skole, og der fandt jeg ud af, at skolen har pligt til at stille printere og et lokale til elevrådet til rådighed. Det vidste jeg slet ikke før. Og det er vigtigt, at elever kommer til orde, så jeg synes, lærerne skal blive bedre til at inddrage elever i skole-demokratiet", siger Mathias Bach, ligesom han også mener, at eleverne burde blive inddraget mere i undervisningen:

"Nogle gange føler man sig som en robot, når lærerne på forhånd har et ark med opgaver, vi skal i gang med. Det er som om, vi skal følge en fastlagt plan. Der kunne man jo godt spørge eleverne, hvordan man ellers kunne gøre eller lige mærke stemningen, om en anden slags undervisning måske ville være bedre", siger Mathias Bach Frederiksen.

 

Etableret inden for et år

Mathias Bach Frederiksen har altid været interesseret i demokrati og politik. Som folkeskoleelev var han næstformand for elevrådet, og for nylig skrev Ekstra Bladet en artikel om ham, fordi han synes, 16-årige burde have valgret. Nu går Mathias Bach Frederiksen på efterskole, men det stopper ham ikke fra at blive ved med at tale elevernes sag:

"Det, der motiverer mig til at gøre noget for folkeskoleelever er mine egne dårlige oplevelser i skolen, her iblandt dårligt indeklima, kulde og ikke-motiverede lærere. Det, at jeg kan gøre en forskel for eleverne, motiverer mig meget" siger han.

"Vil vil især bruge facebook til at nå ud til vores målgruppe. Jeg tror, eleverne vil være interesserede i en organisation, hvor de rent faktisk kan genkende deres egne holdninger. Vores politik kommer til at tage udgangspunkt i, hvad eleverne rent faktisk oplever og synes. Og så håber jeg da, at politikerne også vil lytte til os".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ