Når man får besøg af en kunstner tilknyttet Koda Skolekontakt, forpligter man sig til at introducere eleverne til en video, hvor rapperen Per Vers forklarer, hvordan Koda betyder, at musikere kan tjene penge på musik. Se videoen via link under artiklen (billede fra videoen).

Musiksamarbejde handler om nyskabelse

Koda Skolekontakts musiksamarbejder inspirerer både elever og lærere til at tænke nyskabende, siger formand for Musiklærerforeningen om det gratis tilbud til 4. til 10. klassetrin.

Publiceret
Lindberg/Chapper fra Koda Skolekontakts kunstnerkorps laver numre med eleverne.

koda Skolekontakt

De tre komponistforeninger: Dansk Komponist Forening,Danske Populærautorer og DJBFA - Komponister ogsangskrivere samt Musikforlæggerne og Koda har sammen skabtKoda Skolekontakt i 2005. Målet er at udbrede kendskabet til danskmusik og give de unge en fornemmelse for den skabendeproces.

Kilde: Koda Skolekontakt


Vilkår for at få skolebesøg


  • Workshoppen er gratis
  • Workshoppen kan finde sted på hvilken som helst dag.
  • Ordningen dækker ét skolebesøg pr. skole pr. år (4. til 10.klassetrin), og der kan maks. deltage 30 elever
  • Koda Skolekontakt formidler kontakten til en kunstner. Dato ogtidspunkt aftales indbyrdes mellem lærer og kunstner
  • Som optakt til workshoppen skal eleverne introduceres til KodaSkolekontakt via en video
  • Efter workshoppen skal læreren lave en kort evaluering afbesøget
  • I skal være indstillet på, at lokale medier kan komme ogovervære workshoppen.
  • Der er lukket for ansøgninger i år. Koda lukker op foransøgninger til næste skoleår i juni 2017.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Koda har i 11 år skabt kontakt mellem skoleklasser og professionelle musikere, og I år har de fået rekordmange samarbejder op at stå. 171 skoler skal i år eller næste år have besøg af en af Koda Kontakts samarbejdsmusikere, hvor eleverne helt selv skal prøve at komponere et nyt stykke musik. 

Og det er gavnligt for eleverne, når der kommer frisk blod ind i musiklokalet, mener formand for Musiklærerforeningen Gertrud Garcia Arozarena, som selv har haft besøg af musikeren Kirsten Juul Seidenfaden i sin musikklasse.

"Jeg er helt vild med muligheden for at få en ekstern underviser på. Musikerne er gode til at engagere eleverne og gøre dem selvsikre, fordi eleverne bliver opmuntret til at komme med ideer til musikken. Så får de en fornemmelse for musik, som de tager videre i den almindelige undervisning. Det giver også eleverne en god forståelse for det musiktekniske, når de selv kan være med til at lege med musikstykket og bestemme, hvad det skal bestå af", siger Gertrud Garcia Arozarena.

Hun giver et eksempel på, hvornår det kan være ekstra nyttigt at tænke i nyskabende retninger i den almindelige musikundervisning.

"Når vi står og skal lave The Beatles eller Earth, Wind and Fire, så kan vi jo ligeså godt droppe at opføre musikken, som de gjorde. Derfor skal vi have noget, der gør numrene nye og anderledes, og der får de selvsikkerhed og viden fra musiksamarbejdet til at foreslå noget eksperimenterende", siger Gertrud Garcia Arozarena.

Dødsmetal til skolekoncerter

 

 

Inspiration til lærerne

Men samarbejdet er ligeså meget tænkt som en inspiration for musiklærerne som for eleverne, siger Koda Skolekontakts bestyrelsesformand Niels Mosumgaard. I hans øjne er musikundervisningen en underprioriteret del af folkeskolen, hvor fokus går til resultatorienterede fag og test. Men vi skal leve af at være innovative, siger bestyrelsesformanden, og derfor skal der fokus tilbage på den kreative undervisning.

"Musiklærerne har ikke særlig meget frihed til at tænke ud af boksen, så jeg tror, de her erfarne musikere kan tænke undervisningen anderledes. Måske også på en mere aktuel måde, så eleverne nemmere tager ejerskab over det", siger Niels Mosumgaard.

Gertrud Garcia Arozarena kan nikke genkendende til, at musikundervisningen ikke er i folkeskolens centrum. Musiklærere har ofte andre fag, der både fylder meget og kræver meget forberedelsestid. På den måde er det et frisk pust for lærerne, når professionelle musikere tager over.

"Hverdagen på skolen kan blive lidt travl, så at skabe noget helt nyt med eleverne er en ret stor mundfuld, tænker jeg. Men det giver inspiration at se eleverne være så glade, når de har været med til at lave en sang, så det er helt sikkert noget, jeg vil bruge mere tid på i undervisningen fremover", siger Gertrud Garcia Arozarena.

 

For musikerne er motivationen at få kreativiteten frem i eleverne, siger Niels Mosumgaard. Han tror, musikerne rigtig gerne vil sikre sig, at der også fremover er et godt kreativt fællesskab i Danmark.

"Det handler rigtig meget om, at musikerne vil fortælle eleverne, at det også er dem, der kan udtrykke sig, hvis de vil. Det er ikke kun de etablerede, der har lov til det. Og det er rigtig vigtigt, at eleverne ved det, fordi jeg selv tror på, at fremtiden ligger på nyskabelse", siger Niels Mosumgaard.

Læs mere

Læs mere om Koda Skolekontakt

 

Se videoen: "Musikken kommer ikke af sig selv"