Musik
1   534

Ny tænketank for samarbejdet mellem musik- og folkeskoler

En ny tænketank nedsat af Kulturministeriet skal blandt andet se på, hvordan musikskolepædagogers vej ind i folkeskolen kan lettes. Musikskoler skal udnytte samarbejdet med folkeskolerne, mener kulturminister Bertel Haarder.

Bertel Haarder ønsker, at tænketanken skal stille skarpt på de væsentligste udfordringer, som musikskolerne kommer til at stå over for de kommende år.

Tænketankens medlemmer

Formand for tænketanken: Direktør Søren Bojer Nielsen, Det Obelske Familiefond

Henrik Sveidahl, rektor for Rytmisk Musikkonservatorium

Martin Gade, vicerektor for Syddansk Musikkonservatorium, tidligere leder af Holstebro Musikskole

Inge Marstal, professor emerita ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium

Asbjørn Keiding, sekretariatschef i LandsdelsOrkesterForeningen og medlem af Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg for musik

Lena Schnack-Mertz, formand for DMKL, Danske Musik- og Kulturskoleledere

Klaus Lynbech, formand for DAMUSA Dansk Musikskolesammenslutning

Sofie Plenge, konsulent indenfor bl.a. musikskoleområdet, udpeget af Kommunernes Landsforening

Steen Lindgaard, kulturchef i Viborg Kommune, udpeget af Børne- Kulturchefforeningen

En repræsentant for musikskolernes elever, som udpeges efterfølgende

 

 

"Musikskolerne er en stor kulturpolitisk succes, men tiden er kommet til at tænke nyt om, hvordan musikskolerne kan komme ud til flere børn og sikre bredden, blandt andet ved at udnytte de muligheder, der ligger i samarbejde med folkeskolen. Også når det gælder musikskolernes vigtige talentarbejde, herunder arbejdet med kønsbalance i rekrutteringen af talenter, er der brug for handling. Derfor nedsætter jeg en tænketank, som skal komme med nye ideer og visioner for både bredde og talent. For mig er bredde og elite hinandens forudsætninger - også på musikskolerne", lyder det fra Bertel Haarder i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under banneret

I kommissoriet for den nye tænketank er også folkeskolen nævnt:

"Der skal endvidere ses på nye tendenser inden for musikundervisning af børn og unge, børn og unges vaner og hverdag, musikskolernes samarbejde med folkeskolen efter skolereformen. Bl.a. skal det drøftes, hvordan musikskolepædagogers vej ind i folkeskolen kan lettes", står der i kommissoriet.

Skoler forpligtet til samarbejde med musikskoler

Med folkeskolereformen er folkeskolen nu forpligtiget til at samarbejde med den kommunale musikskole. Det er skolelederne, der bestemmer hvordan samarbejdet udmønter sig praksis - men en måde er, at elever kan opfylde undervisningspligten ved at tage timer på den kommunale musikskole - eksempelvis i stedet for valgfagstimer.

Kilde: EMU Danmarks Læringsportal

Tænketanken skal formulere anbefalinger om, hvordan de nuværende og fremtidige udfordringer kan tackles. Det er blandt andet udfordringer som dalende elevtal og køns-stereotyper i børn og unges instrumentvalg. Arbejdet forventes afsluttet juni 2017.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
729 andre er allerede tilmeldt