Ernæring og sundhedsuddannelserne har holdt et nationalt informationsmøde om revideringen af uddannelserne. Find link til video fra konferencen via dette link.

Færre linjer på ernærings- og sundhedsuddannelsen bekymrer DLF

Der er planer om, at lægge to af studieretningerne på professionsbacheloruddannelsen i ernæring og sundhed sammen. I DLF er man bekymret for, om det giver de studerende samme mulighed for at uddanne sig til undervisere som tidligere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er planer om at lægge studieretningerne sundhedsfremme, forebyggelse og formidling (SFF) og klinisk diætetik (KD) sammen til én studieretning, diætetik. 

Sundhedsuddannelserne skal revideres, og i den forbindelse har Styrelsen for Videregående uddannelser nedsat en monofaglig udviklingsgruppe for hver uddannelse. I udviklingsgruppen for ernæring og sundhed sidder KL, Danske Regioner, Sundhedsstyrelsen, Sundhedskartellet, De Danske Professionshøjskoler og studerende. Danmarks Lærerforening er ikke med i gruppen, men har et tæt samarbejde med Kost & Ernæringsforbundet, som har pladsen via Sundhedskartellet.

Udviklingsgruppen indbød i sidste uge til et nationalt informationsmøde om revisionen af uddannelsen til professionsbachelor i ernæring og sundhed.

"Vi skal sikre, at dem vi uddanner, matcher aftagernes behov og ikke kun deres behov lige nu, men også i fremtiden. Vi skal lave studieordninger, der sikrer fremtidens dimittender", sagde institutchef Mette Simonsen, da hun bød velkommen til mødet.

To studieretninger skal styrke fagidentitet

Ny bekendtgørelse for PB'ere i ernæring og sundhed

Uddannelsesleder Cecilie Sveistrup, Metropol, er medlem af udviklingsgruppen. Hun forklarede tankerne bag at arbejde med to studieretninger fremfor tre.

"Vi har arbejdet med at skabe nogle rammer, som fastholder den eksisterende faglige kontekst og skærper rammerne og betydningen af vores profession", sagde Cecilie Sveistrup og fortsatte;

"Vi arbejder med to studieretninger fremfor tre studieretninger. Det kan styrke de områder i forhold til samarbejdet med omverdenen og i forhold til hvad identiteten er i uddannelsen".

Hun understregede, at når man på den måde ændre studieretninger, så medfører det forandringer og faglige justeringer.

"Nogle elementer vil blive styrket, og andre vil få en nednormering af deres betydning i uddannelsesporteføljen", sagde hun og lagde op til en diskussion af, hvordan fagets kernekompetencer skal prioriteres.

Hun slog fast, at det ernæringsfaglige og det fødevarefaglige vil blive styrket, og at de studerende vil få mulighed for selv at være med til at bygge uddannelsen op gennem en række valgfag.

DLF er bekymret for om undervisningskompetencer nedprioriteres

Uddannelseskonsulent i Danmarks Lærerforening Ulla Maria Mortensen deltog i mødet. Hun fremførte, at flere elementer i de nye tanker om ernærings- og sundhedsuddannelsen er positive, men at hun har mange bekymringer i forhold til, at der bliver færre studieretninger. 

"Hvordan vil I sikre, at det indhold, der er i SFF-linjen også kan genkendes i den uddannelse, hvor der kun er to studieretninger? Det er derfra, vi der kommer i undervisersektoren, får årelange kompetencer i det brede lærer- og underviser-begreb. Kan jeg med troværdighed i stemmen sige til arbejdsgivere, at det kan vi stadigvæk?".

Studieleder på ernæring og sundhed på UC Syddanmark i Haderslev Pia Øxenberg Hansen kan godt forstå bekymringen.

"Når det er en udgiftsneutral model, og der ikke er flere ETCS-point, og man skal indeholde to studieretninger i en, så vil der være noget, man ikke kan nå. Og noget andet, der bliver opprioriteret. Der vil være spørgsmål, som vi ikke kan svare på. Vi er kun i processen med at skrive input - først derefter kommer indholdet i uddannelsen".

Men hun beroligede også Ulla Maria Mortensen. 

"Det, der står i dimittendprofilen, bestemmer indholdet. Dér skal du ikke være bekymret. Der er både formidling, skoleformer og undervisning nævnt. Hvis vi sikrer os, at vi kan leve op til det, vi har skrevet, så er der ingen problemer", sagde Pia Hansen.

Revisionen af sundhedsuddannelserne forventes at være færdig, så de nye uddannelser gælder for de studerende, der begynder i august 2016. Der planlægges overgangsordninger for de studerende, der er i gang med uddannelsen. 

Læs mere på sundhed2016.dk, hvor der ogsåer  en brevkasse, hvor alle kan stille spørgsmål og får svar om ændringerne.

Læs mere

Se video fra informationsmødet med paneldebat(starter 29 minutter inde)