Debat
31   919

Individuelle mål og "fremtidens værktøj"

På skoler rundt omkring i landet, er lærere så småt begyndt at lave individuelle målplaner i de nye computerprogrammer, der er konstrueret til ”fremtidens skole”. En af disse computersystemer er MinUddannelse, som bl.a. er taget i brug på den skole jeg underviser på.

Programmet MinUddannelse

For dem, der ikke kender MinUddannelse, er her en kort gennemgang af programmet. Man laver en årsplan i en kalender i et fag. Eksempelvis matematik for en 5. klasse. Man laver forskellige forløb, som eleverne skal igennem i løbet af året. Eksempelvis Koordinatsystemer, Geometri, Division osv. Alt afhængigt af hvilket matematik-bogsystem skolen anvender, kan mængden af forskellige emner variere, men lad os bare, for nemheds skyld, sætte det til 10 årlige emner, hvilket ikke er urealistisk.

Artiklen fortsætter under banneret

Fælles mål

Herefter tilknytter man fælles mål, til hvert emne. Lad os bruge emnet geometri som eksempel. Her er, i mit eksempel på en årsplan, tilknyttet 7 fælles mål. En af disse fælles mål er: Geometri og måling -  Geometriske egenskaber og sammenhænge: Målet for eleverne er, at de gennem arbejdet med emnet skal tilegne sig følgene: Eleven kan undersøge geometriske egenskaber ved plane figurer og opnå viden om vinkelmål, linjers indbyrdes beliggenhed og metoder til undersøgelse af figurer, herunder med dynamisk geometriprogram (eksempelvis GeoGebra). Disse fælles mål kan man hente på EMU’ s hjemmeside, hvor programmet automatisk hopper ind, når man trykker på knappen Tilknyt fælles mål.

Tildeling af årsplanen og individuelle faglige mål

Når årsplanen med fælles mål er færdig, tildeler man denne til et hold -  som typisk er en klasse -  lad os i dette tilfælde bruge 5.X med 25 elever. Herefter kan man nu lave det næste ”lag”, som er individuelle mål. Under faglige individuelle mål for geometri 4. - 6. årgang, er der 4 hovedgrupper: Geometrisk tegning -  12 mål, Geometriske egenskaber og sammenhænge -  12 mål, Måling -  10 mål samt Placeringer og flytninger  - 10 mål. En af disse mål er eksempelvis: ”Du kan tegne skitse, projektionstegning og isometrisk tegning af enkle rummelige figurer.” Nu vil mange jo nok synes at 44 individuelle mål til et emne er lidt voldsomt på en gang, så lad os for "nemheds" skyld give hver elev  10 elevmål i gennemsnit til emnet geometri. Da jeg skal differentiere, skal eleverne jo ikke nødvendigvis have samme mål (om end der kan være enkelte mål, der er gennemgående for hele klassen). Ligeledes skal alle elever ikke have samme antal individuelle mål - Eksempelvis:  Fridtjof-Kent er meget skarp på matematik, han skal udfordres, og derfor har han fået 12 mål. Annabelle-Lisa har sværere ved faget og ”nøjes” derfor med 8 mål. Rent praktisk, skal jeg i programmet ind under hver af de 25 elever og tildele ca. 10 individuelle læringsmål.  Under undervisnings-forløbet med geometri, skal jeg holde øje med, om eleverne når målene, og efter forløbets afslutning skal jeg for hver elev ind i systemet og ”vinge af” om målene er opfyldt eller ikke. For 5.x er opgaven for mig som underviser: Hold øje med 25 x 10 = 250 individuelle mål, og evaluèr efterfølgende på, for hver elev i klassen, om målene er opnået. Dette er kun for denne ene klasse i dette ene emne.

På årsbasis

Lad os se på, hvor meget det bliver på et år. Lad os sige, at jeg på mit årsskema har følgende undervisning:  5. X og Y til matematik,  5. X og Y til natur/teknik, 4. X til engelsk og 4.Y til Historie. Lad os herefter sige, at der til hvert fag er 10 årlige emner, med 10 individuelle mål pr. emne pr. elev, og at der i hver klasse er 25 elever. Regnestykket på antallet af individuelle mål, jeg som lærer skal holde øje med og evaluere på i årets løb bliver således: 25 elever x 10 emner x 10 individuelle mål x 8 hold/klasser = 20.000 individuelle mål fordelt på 4 fag og 4 forskellige hold/klasser og 100 forskellige elever………..Dette forudsætter selvfølgelig, at jeg skal lave individuelle mål for hvert fag til hvert hold/klasse. Men det er vel det der er planen fremadrettet. Ellers ville man vel ikke bruge ressourcer og tid på at konstruere systemet og sende lærere på kursus i brugen af det?

For at dette skal være optimalt, skal eleverne jo selvfølgelig også kende, og arbejde målrettet med deres individuelle mål i de forskellige fag. 

Individuelle mål set med elevens øjne

Hvis vi laver samme regnestykke for Fridtjof-Kent, og kun ser på de boglige fag, så har han Dansk, Matematik, Natur/teknik, Engelsk og Tysk. Hvis han har 10 individuelle mål til hvert fag pr. emne, og hvert fag årligt har 10 emner bliver hans regnestykke 5 x 10 x 10 = 500 individuelle mål -  ca. 50 forskellige mål pr. måned (40 uger = 10 måneder) han skal forholde sig til. Husk dertil, at de 50 mål skifter efter hvert emneskift i de forskellige fag.

Hvordan løses dette?

Jeg må ærligt erkende, at jeg som lærer får sved på panden når jeg ser regnestykket på de 20.000 individuelle mål, jeg skal forholde mig til, evaluere på og ind i systemet og ”vinge af”. Jeg må også ærligt erkende, at jeg kan have mine tvivl om hvorvidt jeg kan overskue det, og leve op til kravet.

En anden bekymring jeg har, er i forhold til Fridtjof-Kent og de 99 andre elever. Kan de overskue og målrettet arbejde med 500 individuelle mål i løbet af et år, uden at nogen af dem oplever nederlag og følelsen af, at de ikke kan imødekomme de krav, der er til dem?

Desuden har jeg også en bekymring på, hvor meget tid jeg kommer til at bruge på selve computerprogrammet med udarbejdelsen af årsplaner, fælles mål, individuelle mål, efter-evaluering og ”vingen af”. Læg dertil, at programmet ikke er helt færdigudviklet endnu. Jeg og mine kolleger har gennem arbejdet med programmet fundet indtil flere ”mangler”, som har medført at hold skulle genoprettes, årsplaner genlaves osv. Nogle af tingene kan vi ikke selv rette/slette, men må forbi systemadministratoren for at få noget slettet, så vi kan arbejde videre i programmet. Heldigvis har producenterne lovet, at dette med tiden bliver løst i form af program ”patches.”

Måske er jeg bare pessimistisk og sortseende og tror for lidt på mine egne og mine elevers evner, og måske skal jeg bare finde JA-hatten frem og tænke: "Den klarer jeg." Allermest håber jeg på, at der sidder en eller flere lærere derude, som tænker ”Den har jeg klaret, nu skal du bare høre hvordan du gør”, så jeg kan få sparring på denne udfordring.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ