"Produkterne i Håndværk og Design er også vigtige, men det nye spændende er, at man tager udgangspunkt i læringsmålene og derefter tænker produkter", siger Uffe Bøgelund Bjerre.

Stopper som konsulent for håndværk og design

”Det går rigtig godt med håndværk og design. Udfordringen lige nu er at tage udgangspunkt i læringsmål”. Sådan lyder status fra Uffe Bøgelund Bjerre, som gennem det seneste år har været i kontakt med små 1.000 sløjd og håndarbejdslærere. Han stopper som konsulent i ministeriet fra nytår.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De seneste to år har sløjdlærer Uffe Bøgelund Bjerre været først fagkonsulent og siden læringskonsulent med særlig viden om fagene håndværk og design og madkundskab. Han stopper til nytår af private årsager, og i Undervisningsministeriet er man i øjeblikket ved at se på, hvilke profiler der skal justeres op i korpset af læringskonsulenter blandt andet inden for de praktisk-musiske fag.

"I forbindelse med, at Uffe Bøgelund Bjerre fratræder, har vi selvfølgelig stort fokus på håndværk og design og madkundskab", fortæller kontorchef i ministeriet Anders Andersen.

Faget er sat godt i søen

Uffe Bøgelund Bjerre har gennem det seneste år holdt stribevis af oplæg på skoler om håndværk og design og derigennem været i kontakt med små 1.000 sløjd- og håndarbejdslærere. Hans melding er, at det nye fag er blevet rigtig godt modtaget ude på skolerne.

"Rigtig mange lærere har givet udtryk for, at faget giver god mening. På mange skoler er man godt i gang og eleverne siger også, at de er glade for det nye fag. Så jeg synes, det blevet sat godt i søen".

Den nye fagkonsulent brænder for håndværk og design

Læringsmål i stedet for aktiviteter 

Udfordringerne i det nye fag ligger ifølge Uffe Bøgelund Bjerre ikke i at finde på forløb og aktiviteter, der går på tværs af de to tidligere fag. Men i at tage udgangspunkt i læringsmålene.

"Indtil nu har man jo oftest taget udgangspunkt i, hvilke aktiviteter man ville lave med eleverne, og hvilke produkter der skulle komme ud af det. Og derfra har man så koblet mål på. Det nye er, at man starter med læringsmålene, som dermed bliver meget mere styrende. Det er udfordrende, men set med mine øjne rigtig godt for faget", siger Uffe Bøgelund Bjerre.

Det vil tage noget tid at ændre tankegangen, men han mener, at det på længere sigt vil være en stor fordel for faget, at lærerne får mere fokus på elevernes læring.

"Min drøm er, at forældrene, når børnene kommer hjem fra skole, vil spørge: 'Hvad har du så lært i håndværk og design i dag'. I stedet for 'Hvad har du så lavet i håndværk og design?'. Det er måske ikke realistisk, at det sker lige med det samme. Men det er der, vi gerne skulle hen".

Uffe Bøgelund Bjerre går tilbage til at arbejde fuld tid som lærer på Bakkevejens Skole.