"Der er en masse gråzoner i den nye reform, og det er vi nødt til at få en afklaring på. Der vil opstå en masse ting, der skal afklares, for reformen kan ikke dække over alle de idéer, vi kan få rundt omkring på skolerne", siger Lars Vadmand, der er afdelingsleder på Skolen ved Sundet.

Skole vil benytte grundloven til at indføre forældrebetaling

Skolen ved Sundet på Amager har søgt om tilladelse til at overdrage undervisningspligten til forældrene nogle timer om ugen, så børnene kan gå til forældrebetalt fodboldtræning i samme tidsrum som undervisningen. Det handler om at få klarhed over en lovmæssig gråzone i skoleloven, siger skolens ledelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med hjemmel i den grundlovssikrede pligt til at modtage undervisning, ikke til at gå i skole, har Skolen ved Sundet sendt en forespørgsel af sted til Københavns Kommune. Forespørgslen går på, om skolen må fritage eleverne for undervisning og lade forældrene overtage ansvaret for deres børns undervisningspligt i nogle timer om ugen.

Dermed skal skolelederen ikke tage stilling til, om eleverne er så dygtige til fodbold, at lederen kan fritage dem fra almindelig undervisning, så de kan gå til eliteidræt.

Ministeriet fastslår: Grundloven giver ikke mulighed for brugerbetaling

Gråzoner skal afklares

"Vi vil undersøge, hvilket samarbejde vi kan have med foreninger og erhvervsliv", siger Lars Vadmand, der er afdelingsleder på Skolen ved Sundet.

"Det er interessant, om det er lovligt eller rigtigt at blive fritaget for undervisningen. Vi er slet ikke interesseret i at gøre noget, der er ulovligt, men det er vigtigt at finde ud af, om det er noget, der er muligt med den nye reform", siger han.

"Der er en masse gråzoner i den nye reform, og det er vi nødt til at få en afklaring på. Der vil opstå en masse ting, der skal afklares, for reformen kan ikke dække over alle de idéer, vi kan få rundt omkring på skolerne", siger Lars Vadmand, der har opbakning fra skolens bestyrelse.

Antorini: Fritagelse for undervisning er kun for de færreste

Foreninger vil ikke arbejde gratis

Med skolereformen bliver der nu lovmæssigt krav, om at skoler skal samarbejde med lokalt forenings- og erhvervsliv. Problemet med det krav er, at de færreste har lyst til at stille gratis arbejdskraft til rådighed, siger Lars Vadmand.

"Problemet er, at det hele koster penge. Hvis foreninger og virksomheder skal tilbyde undervisning, koster det penge".

"Jeg har talt med anden skole i Københavns Kommune, og det er også sådan der, at det er rigtig svært at opfylde krav om samarbejde, fordi det er resursekrævende, og den tror jeg ikke, at alle politikere har tænkt helt igennem", siger han.

Forælder raser: Brugerbetaling er synd for børnene

Faglige a- og b-hold

Når skolerne mangler penge til at betale for foreningers undervisningstilbud, er de nødt til at tænke alternativt og finde andre måder at finansiere samarbejdet på. Hvis det ender med, at skolerne får lov til at fritage elever fra undervisning i skolen, fordi forældre påtager sig undervisningspligten, så tror Lars Vadmand, at det vil skabe faglige a- og b-hold.

"Ja, der vil være forskel", siger han.