Fællesskoler har ikke nødvendigvis noget til fælles

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

16 skoler i Haderslev Kommune blev i 2011 lagt sammen til otte fællesskoler. Men afdelingerne har ikke nødvendigvis noget til fælles, viser en ny evaluering.

Generelt fungerer samarbejdet i den enkelte afdeling udmærket. Udfordringen ligger i samarbejdet mellem afdelingerne, som spænder over meget store forskelle. Hvor der på Sønder Otting Skole har været et ønske om at skabe et tæt samarbejde og en fælles identitet, har der i mindre lokalområder, hvor afdelingerne ligger relativt langt fra hinanden, været langt større fokus på at bevare afdelingen som lokalt kulturcenter.

Rapporten peger også på, at nogle afdelinger ikke synes, at de har noget at være fælles om ud over det administrative og økonomiske. Tværtimod.

»Det manglende samarbejde opfattes ikke som en bevidst handling, men som udtryk for, at afdelingerne har nok at se til, og at der ikke er et naturligt fællesskab mellem dem. Det er også udtryk for stor afstand såvel geografisk og størrelsesmæssigt som kulturelt. Lillebror-storebror-problematikken og frygten for, at den lille afdeling er truet på sin eksistens, er også tydelige faktorer i samarbejdet«, hedder det i rapporten.

Det fremgår også, at lærerne har et udtalt ønske om mere samarbejde, og når det bliver organiseret af ledelsen, arbejdes der fint med faglig sparring og møder, fælles lejrskole og fælles kurser, hvor vi-følelsen styrkes.