Debat

Læremiddeldesign og entrepenørskab!

Med dette indlæg ønsker jeg at gøre opmærksom på vigtigheden af faget læremiddeldesign og entrepenørskab, og den viden, som det medfører! Alt for mange læremidler bliver i dag valgt på baggrund af en 5-minutters-bedømmelse: ”jeg kigger på bagsiden og bladrer hurtigt hele bogen igennem”. Dette er ikke en dækkende overvejelse og fornuftig begrundelse for et undervisningsmateriale, som skal være fundament for adskillige elever i et år, hvis ikke flere år!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læremiddeldesign og entrepenørskab

    Som førsteårsstuderende på UCL, Odense, har det været en fornøjelse og en mulighed uden lige at få lov til at deltage i modulet; læremiddeldesign og entrepenørskab! Et modul, som jeg med god vilje kan argumentere for, burde blive obligatorisk og måske endda et undervisningsfag på læreruddannelsen!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

    Til dig, som allerede nu tænker, hvorfor? Vi skal da ikke alle sammen kunne producere læremidler! Ligeså skal vi da slet ikke som lærere rende rundt og lege entreprenante; hører det hjemme i folkeskolen? Jeg håber inderligt, at du alligevel vælger at læse videre, og at mit indlæg kan få dig til at skifte mening! For lige netop det her fag har været med til at ruste mig som kommende lærer og ligeledes givet mig nogle kompetencer, som jeg ikke en gang vidste, jeg havde brug for. Det er i virkeligheden de øjeblikke i min studetid, jeg nyder allermest! Når jeg kan fjerne en uvidenhed og erstatte med viden, erfaring og evne!

    Med dette indlæg ønsker jeg at gøre opmærksom på vigtigheden af faget og den viden, som det medfører! Alt for mange læremidler bliver i dag valgt på baggrund af en 5-minutters-bedømmelse: ”jeg kigger på bagsiden og bladrer hurtigt hele bogen igennem”. Dette er ikke en dækkende overvejelse og fornuftig begrundelse for et undervisningsmateriale, som skal være fundament for adskillige elever i et år, hvis ikke flere år!

    Læremidler er materialer og værktøjer, der bliver anvendt som midler med læring som mål! De støtter læreren i at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning og læring. Det er altafgørende materialer, som bør understøttes af almen såvel som fagdidaktiske begrundede overvejelser. Hvem skal lære? Hvad skal læres? Hvordan og hvorfor skal det læres?    Jeg kan sidde og opremse fagteoretiske begreber såsom forklaringen og forskellen på didaktiske, semantiske og funktionelle læremidler, som alle bør indeholde progression, processtyring og didaktiske overvejelser for at kunne udnytte deres affordance og usuability … men i virkeligheden dækker blot én sætning hele visionen med dette fag og emne; ”Det er ikke teknologien i sig selv, der gør den store forskel, men måden hvorpå, læreren underviser”, som Steen Aamand Olesen, chefkonsulent ved CFU, sagde til en af vores første lektioner.    Men måden, hvorpå man som lærer underviser er i samspil med måden, hvorpå man vælger sit materiale. Det kræver en læremiddelkompetence og ligeså en læremiddelfaglighed at være i stand til at vælge sit materiale. Det kræver en evne at kunne begrunde og kvalificere sit materiale som et læremiddel; det gælder både i relation til anskaffelse, vejledning, planlægning, brug og evaluering. Det kræver en særlig evne at være i stand til at analysere, vurdere og reflektere over sit brug af læremidler.

    Det er lige præcis alt dette, som faget læremiddeldesign og entrepenørskab gør! Jeg sidder tilbage med ny viden og nye kompetencer, som strækker sig langt ud over mit førstehåndsindtryk af titlen; at kunne designe læremidler! Jeg sidder tilbage rustet som kommende lærer i stand til at fortage en velbegrundet og overvejet analyse af de læremidler, som jeg vil bruge i undervisningen, og dermed også i stand til at foretage en kvalificeret vurdering af, hvilket læremiddel, som egner sig bedst i den konkrete undervisningssituation.

    Ovenstående var i sig selv en gave til mig som kommende lærer, men jeg føler nu alligevel, at jeg bør tillade lidt spalteplads til beskrivelsen af faget i sig selv. Her skal der i den grad smides rosende ord til selvfølgelig UCL, Odense, som har valgt at udbyde dette som fag, men særligt vores underviser Knud Erik Christensen, som har formået at gøre dette forløb til et af de mest interessante og motiverende, jeg nogensinde har gennemført. Vi har ikke siddet med hovederne begravet i teoribøger og analysemodeller, men tværtimod fået jord mellem fingrene og blevet udfordret i vores eget lærings- og undervisningssyn såvel som vores evner til at tænke teori til praksis.    Allerede fra første dag blev der skabt et fællesskab og lige så en fælles nysgerrighed, som blev fodret igennem hele forløbet, hvilket gjorde, at motivationen og indsatsen i den grad afspejlede sig heri. Der findes endnu ingen teoribøger til dette fag, så Knud Erik stod da også foran en udfordring, da han skulle undervise i dette i 3 måneder, men jeg kan kun skrive UG på hans karakterblad! Vi har stiftet bekendtskab med CFU og fået spændende foredrag herfra omkring faget og dets udfordringer såvel som muligheder. Vi har haft besøg fra forlag og læremiddelproducenter, som kunne give os tips, tricks og dele ud af erfaringer fra den ”virkelig læremiddelverden”. Vi har haft sessioner, hvor vi er blevet udfordret i undervisningsmetoder og tankegange, som i den grad udfordrede vores gængse opfattelse af, hvordan undervisning bør være. Sideløbende med dette har vi haft tre store modulopgaver, som har lært os at navigere rundt i en endnu-ikke-færdig-verden af begreber, teorier og analysemodeller omkring læremidler. Vi har produceret vores egne læremidler, både i form af selvstændige projekter men også i form af produktion til en eventuel producent.

    I vores første lektion lærte vi, at en uddannelse og at studere er en dannelsesrejse; at man dannes igennem dét, som er større end en selv, og dette sker ved at lære at se med nye blik!At studere læremiddeldesign og entrepenørskab har i den grad været en dannelsesrejse i en dannelse til at blive en bedre lærer!

    Hvor ville det være fedt, hvis dette kursus for det første var obligatorisk på den nye læreruddannelse, men lige så en videreuddannelsesmulighed for alle de nuværende lærere, som ikke havde samme lejlighed til at tage faget under deres uddannelse! Jeg håber, at læremiddeldesign og bevidstheden omkring læremidler med tiden bliver udviklet, udfordret og udbygget, så vi som kommende såvel som nuværende lærere kan danne et fælles fagsprog og kriterier for vores valg af undervisningsmaterialer!

af Frederikke Schødts