Inklusion
0   1777

På specialcenteret er Lucas glad igen

Det krævede en klage til borgmesteren og spotlight fra medierne, før Vordingborg Kommune gik med til at flytte Lucas fra den folkeskole, hvor han aldrig rigtig er blevet inkluderet, til en lille klasse på specialcenteret. Læs hvordan det er gået drengen fra fagbladet Folkeskolens tema om inklusion i Vordingborg.

Hele vejen gennem Lucas skolegang på Svend Gønge Skolen i Vordingborg havde man forsøgt at inkludere ham, men med diagnosen infantil autisme, indlæringsvanskeligheder og moderat retarderet, har det hele tiden stået klart for hans forældre Jesper og Anja, at det ikke kunne lade sig gøre. I en specialklasse og med en super dygtig speciallærer, der tog sig af ham, gik det nogenlunde. Men da Vordingborg Kommune sidste skoleår indførte fuld inklusion, og Lucas skulle ind og fungere i en almindelig 7. klasse, gik det helt galt. Han er på 3.-klasses niveau i dansk og matematik, og han kan på ingen måde holde ud at sidde i en larmende klasse med over 25 elever.

Da fagbladet Folkeskolen mødte Lucas, Anja og Jesper i forsommeren,  havde de netop fået den gode besked, at skolen havde besluttet, at han skulle overflyttes til kompetencecenter Kalvehave efter sommerferien. For dem at se var det det eneste rigtige, og skolen syntes at se på det på samme måde, efter at Lucas' speciallærer havde givet sin vurdering.

Artiklen fortsætter under banneret

Men lige før sommerferien fik de så den endelige visitationsafgørelse, og her blev han alligevel visiteret til en almindelig 8. klasse fra dette skoleår.

"Det var forfærdeligt. Der strøg så mange tanker igennem mit hoved. Det kom meget bag på os, for skolen havde forberedt os på, at han skulle starte på Kalvehave. Vi kunne slet ikke se, hvordan han skulle fungere, og Lucas selv var meget frustreret", fortæller Lucas' far Jesper.

Klager og mediedækning
Anja og Jesper skrev en klage til skolen og derefter et brev til borgmesteren og skolechefen. Samtidig havde Tv2 Øst set artiklerne i Folkeskolen og tog også sagen op.

"De lavede et lille indslag, hvor de også talte med skolechefen og borgmesteren. Skolen havde jo også ment, at det var det bedste for ham, at han kom på Kalvehave. Så vi kunne ikke se, at det handlede om andet end penge. Jeg synes, det er dybt tragisk, at vi skal så langt ud hver gang. Vi har så mange ting at tænke på i hverdagen, så det er virkelig hårdt at skulle kæmpe sådan en kamp. Nogle bukker under på det. Man tænker slet ikke i børnenes tarv, det handler kun om penge".

I Vordingborg har man som led i beslutningen om fuld inklusion indført en model, hvor en skole skal aflevere 300.000 kroner, hvis den vil sende en elev på specialcenteret. På den måde får skolerne et økono0misk incitament til at inkludere børnene i normalklasserne.

Men efter klagerne og mediedækningen blev sagen pludselig vurderet om. Anja og Jesper modtog et brev fra skoleledelsen om, at de havde fået medhold i deres klage, og at Lucas nu kunne starte på Kalvehave.


Nu bliver der lyttet til Lucas behov
På Specialcenter Kalvehave kan Anja og Jesper virkelig mærke, at Lucas er kommet i kompetente hænder. Den første gruppe han startede i, fungerede ikke så godt. Og den lange skoledag fra 7 morgen til 16 eftermiddag kunne han slet ikke holde til. Men det blev der lyttet til.

"Det er jo altid sådan, når man starter op et nyt sted, at man lige skal finde ud af, hvad er han for én, og hvad skolen er for én. Men de reagerede lynhurtigt. Der vil jeg virkelig rose skolen - de går ind og ser på den enkelte sag. Vi skriver næsten sammen med dem hver dag på skoleintra om, hvordan dagen er gået. Det er meget dygtige lærere og pædagoger, som har erfaring med specialbørn og bruger den. Og de arbejder på en helt anden måde".

Der er fire elever i Lucas' klasse. De arbejder meget med iPads og går ud af klasseværelset og arbejder på alternative måder. Der er meget fysisk aktivitet, som Lucas er glad for.

"Vi synes også, han får noget ud af det fagligt. De siger, at han knokler som en gal. Han er virkelig god til at tegne og sætte lige streger - helt uden lineal. Han har siddet og tegnet store bygninger helt nøjagtigt af. Det udnytter de på skolen. Jeg får et smil, når han kommer hjem. Og for første gang nogensinde har jeg hørt ham sige, at han ved, hvad han vil være, når han bliver stor. Han vil være arkitekt".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.386 andre er allerede tilmeldt