Ove Eskildesen og Irene Egeskov Andersen glæder sig til arbejdet med de nye fælles mål, men ser også udfordringer i det nye fag.

Nu bliver der skrevet Fælles Mål til Håndværk og Design

Arbejdsgruppen, der skal udarbejde fælles mål for det nye fag Håndværk og Design, er udpeget og begyndte arbejdet i torsdags. Formand for gruppen lektor Ove Eskildsen glæder sig over, at der kommer mere fokus på design i faget.

Publiceret

Arbejdsgruppen for Håndværk og Design

Formand: Lektor og underviser i materiel design pålæreruddannelsen i Århus, uddannet sløjdlærer Ove Eskildsen.
Sløjdlærer på Kalbyrisskolen Lasse Illum
Håndarbejdslærer på Bakkevejens Skole Irene Egeskov Andersen
Professor i materiel kultur og ansat ved Østfyns Museer SaraHanghøj
Fagkonsulent og sløjdlærer Uffe Bjerre
Specialkonsulent i Undervisningsministeriet Pernille Skou BrønnerAndersen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle fag skal have nye fælles mål. Men for håndværk og design er processen som bekendt lidt anderledes, da der skal udvikles mål for et helt nyt fag på baggrund af de tidligere mål for sløjd og håndarbejde. Arbejdsgruppens medlemmer mødtes for første gang i torsdags til et kick off møde i ministeriet, hvor de fik lejlighed til at tage hul på arbejdet, som skal munde ud i fælles mål og et forslag til en læreplan til næste sommer.

Nu går arbejdet med de nye Fælles Mål i gang

Arbejdsgruppens formand lektor på UC Lillebælt Ove Eskildsen glæder sig til at tage hul på en fornyelse af faget.  "Der har altid været design i sløjd og håndarbejde, men der bliver meget

mere tryk på den del i det nye fag - også fordi det ligger i navnet. Nu bliver det helt umuligt, at man bare nøjes med at producere kopier. Der kommer mere fokus på, at det ikke udelukkende er et manuelt fag, men også et tænkefag", siger han. Håndarbejdslærer Irene Egeskov Andersen, som har været med i forsøgene med håndværk og design fra forrige skoleår, mener, at det er essentielt, at det er eleverne, der skaber indholdet. "Det betyder noget, at vi i højere grad opfordrer dem til at skabe noget, som skal bruges i virkeligheden. Det hæver kvaliteten.

En del lærere vil være skeptiske De to ser også udfordringer i arbejdet med de nye mål.

 "Den største udfordring bliver, at vi skal skabe et nyt fag på skuldrene af de to andre. Vi skal finde ligeværdige emner", siger Irene Egeskov Andersen. Ove Eskildsen mener, at det er vigtigt, at man tidligt bliver opmærksom på, hvad målet er med faget. Det må ikke komme til at handle om, hvad der skal produceres, for så mister man argumentationen i forhold til fagets berettigelse. Eleverne skal jo ikke alle ud at være tømrere.  "Og så er der den ekstra udfordring i forhold til det her fag, at vi endnu ikke ved, hvad kollegerne siger til det. Mange steder er det jo fortsat to helt separate fag, som ikke har noget samarbejde, og som måske heller ikke har noget ønske om det" Det er Irene Egeskov Andersen enig i. "Det er bestemt ikke alle sløjd- og håndarbejdslærere, der kan se, hvad det her nye fag skal til for. Det bliver en udfordring". Arbejdet med de nye fælles mål løber frem til april, hvor arbejdsgrupperne skal aflevere deres materiale til politisk behandling. De nye fælles mål vil først være endeligt færdige lige før næste skoleårs start, hvor de skal træde i kraft. For håndværk og design er der dog en fleksibel periode på to år til at skifte over til det nye fag.

Nye Fælles Mål er klar til politisk diskussion