Rene Steenberg Olsen er delegeret på DLF's kongres 2013 og næstformand i Haderslev Lærerkreds. Han er til daglig lærer på Moltrup Skole og underviser i dansk, idræt og svømning.

Delegeret: Tilstedeværelse kan være min garanti

De delegerede på DLF's kongres fortæller om hverdagen på skolen efter lockouten. Rene Steenberg Olsen fra Haderslev er ansat på en specialskole, der var ikke omfattet af lockouten. Han forventer et større arbejdspres efter lovindgrebet og håber at kunne bruge tilstedeværelse positivt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg arbejder på en specialskole, som ikke har været konfliktramt. Derfor er stemningen på skolen ikke påvirket af lockouten på samme måde som den sikkert er andre steder. Vi bliver også ramt af store ændringer, men lige nu er det ikke så nærværende på skolen. Livet kører videre og vores arbejde er som altid, men som tiden går, vil den nye folkeskolereform og lovindgrebets indtræden da blive mere tilstedeværende for os", siger Rene Steenberg Olsen, der er næstformand i Haderslev Lærerkreds og delegeret på DLF's kongres. Han underviser i dansk, idræt og svømning på Moltrup Skole i Haderslev.

Selvom lærerne på Moltrup Skole ikke var lockoutede, så kan de ligesom alle andre se frem til en masse ændringer med indførelse af folkeskolelov og lovindgreb. Mens nogle udelukkende ser fuld tilstedeværelse som en hindring for lærernes fleksibilitet, kan Rene Steenberg Olsen også se positive sider ved at skulle tilbringe alle arbejdstimer på skolen.

Delegeret: Vi har været mærket af foråret alle sammen

"Jeg forventer helt sikkert et større arbejdspres. På den måde har jeg det faktisk fint med fuld tilstedeværelse, for så kan det måske afholde mig fra at brænde ud. Alle lærere drømmer jo nok om fleksibiliteten ved lærerjobbet, men jeg håber, at tilstedeværelsen kan være min garanti for, at mine rettigheder og arbejdstid overholdes. Jeg er rigtig spændt på, hvordan pladsforholdene  bliver på skolerne, og jeg forventer, at vi med fuld tilstedeværelse får stillet nogle arbejdspladser til rådighed, der lever op til lovkravene."

"På min skole fortrænger vi måske alle de forandringer, vi står overfor. Vi knokler og koncentrerer os om at løse vores opgaver. Måske er det også en slags fortrængning, men diskussionen om fremtiden kommer helt sikkert til at rykke ind på vores lærerværelse snart."