Philip Ytournels plakat er sendt til alle landets folkeskoler for at gøre endnu flere lærere opmærksomme på de faglige netværk.

Faglige netværk på folkeskolen.dk har vokseværk

Flere end 17.000 brugere følger nu de otte faglige netværk på folkeskolen.dk, som i juni vandt prestigefyldt mediepris.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad gør man, når alle skal få noget ud af at læse deres fagblad, men når de fleste læsere samtidig efterlyser mere stof om deres specifikke fagområde? For Folkeskolens redaktion blev svaret på dette spørgsmål at oprette en række fagspecifikke portaler kaldet faglige netværk på folkeskolen.dk

Her samles artikler, blogs, debatindlæg og anmeldelser på overskuelig vis ét sted, så lærere og andre interesserede kun behøver at gå ét sted hen for at få overblik over et fagspecifikt område. Samtidig kan brugerne ved hjælp af lærer til lærer-indlæg dele undervisningsforløb og erfaringer.

De to første faglige netværk gik i luften med det relancerede folkeskolen.dk i 2011, og siden er der kommet yderligere netværk til.

De i alt otte faglige netværk bliver nu i alt fulgt af 17.730 registrerede brugere. Følgende fag er med:

· matematik

· danskundervisning

· ernæring og sundhed

· specialpædagogik

· it i undervisningen

· idræt

· musik

· håndværk og design.

Henter inspiration fra ligesindede

»Det er fedt, at der nu er et sted, hvor jeg kan finde faglig viden om mit fag, samtidig med at jeg kan mødes med ligesindede og få inspiration«, siger sløjdlærer Rasmus Ricki Christensen, der er en aktiv bruger af håndværk og design-netværket.

Også fra de faglige foreninger lyder der ros til de faglige netværk.

»Vi har som så mange andre faglige foreninger medlemsnedgang og har brug for at få folk i tale. Vi har selv et blad og en hjemmeside, men det her er en chance for at få nogle folk i tale, vi ellers ikke ville nå ud til«, siger formand for Danmarks Matematiklærerforening Elisabeth Tang, der er en af fem faste bloggere på det faglige netværk om matematik.

»Jeg har aldrig blogget før, men jeg synes, det er fedt, når man kan se, at det har en effekt. Vi har blandt andet fået sat fjernelsen af underskudsgarantien for faglige foreninger og den nye mundtlige prøve i matematik på dagsordenen. Det er fantastisk, at man kan mærke respons, både i netværket og når man møder folk ude i byen«, fortæller Elisabeth Tang.

Nytænkning gav mediepris

Kombinationen af relevant journalistik, meningsstof og brugergenereret indhold om et fag i de faglige netværk resulterede i juni i, at folkeskolen.dk vandt Anders Bordings mediepris for digitale medier. I begrundelsen lød det, at de faglige netværk »på forbilledlig vis går helt i dybden med det enkelte fag og område, og hvor lærerne deler viden om undervisningsforløb«.

Prisen er blevet modtaget med glæde og stolthed på redaktionen, men hæderen betyder langtfra, at man er i mål endnu, understreger chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen.

»Vi er kun lige startet på at løse den udfordring, det er at få kombineret den brede nyhedstilgang med nichejournalistikken. Det er en redaktionel strategi for os at komme tættere på fagene. Det er ikke kun folkeskolereformer og andre store ting, der berører alle lærere, vi skal behandle - vi skal helt ud i hjørnerne, og her spiller de faglige netværk en stor rolle«, fortæller hun.

Brugerinddragelsen betyder, dels at brugerne af netværkene kan inspirere hinanden, dels at Folkeskolens journalister får lettere ved at komme helt tæt på fagene, siger chefredaktøren.

»Vores journalister giver udtryk for, at de er kommet langt tættere ind på fagene og har fundet nyheder og vinkler, de i hvert fald ikke ville have haft så let ved at få øje på, hvis det ikke havde været for de faglige netværk«.

Målet er på længere sigt, at alle folkeskolens fag skal have et fagligt netværk på folkeskolen.dk

Folkeskolens netværk vinder mediepris