ERNÆRING OG SUNDHED er for ernæringsuddannede og lærere, der underviser i madkundskab, sundhed og ernæring. 

I samarbejde med Madkundskabslærerforeningen

(4.038 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Ernæring og sundhed kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   0

Loma gør Tved Skole attraktiv

Loma er med til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft

0   2

Lektor: Der er brug for firkantede mål for madkundskab

Faget madkundskab har rykket sig, men der er stadig udfordringer, lød det fra lektor i madkundskab Helle Brønnum Carlsen på et gå-hjem-møde om faget i sidste uge.

0   1

Debatmøde: Gå kildekritisk til de pengestærke interessenter i madkundskab

Arlas Madlejr, DM i Madkamp og Co Gooks smagekasse er blot nogle af de tilbud som skoler og lærere får om materialer og efteruddannelse i madkundskab. Men er de pengestærke interessenter godt eller skidt for faget, spurgte folkeskolen.dk på et debatmøde.

0   3

500 elever er tilmeldt den frivillige prøve i madkundskab

56 skoler har tilmeldt i alt 500 elever til prøven i madkundskab. Andre fag burde lade sig inspirere af madkundskabsprøven, mener formand for Foreningen for Madkundskab Lone Carlson, som selv er censor.

1   7

Madkulturen lancerer manifest for madkundskab

Et nyt manifest for madkundskab sætter ord på, hvad faget kan i skolen, og skal hjælpe lærerne med at gøre fagets potentiale mere synligt for alle.

0   2

Da børns sundhed forsvandt fra nationalstrategien

Man kan kalde det et politisk kup, som ingen opdagede! For da den borgerlige regering i 2016 udskiftede den tidligere socialdemokratiske regerings nationale sundhedsmål, var børns sundhed helt skrevet ud af den officielle, nationale intention for sundhedsområdet i den nye strategi. Og det har der ærlig talt været talt alt for lidt om!

0   10

Lærer: DM i madkundskab gør mig dygtigere

Tina Vester er madkundskabslæreren bag den 6.-klasse, som i år vandt DM i Madkamp med et 'bønnebryllup'. Hun mener, Tistrup Skoles prioritering af faget har været en stor medvirkende årsag til, at hendes elever indtog førstepladsen.

1   5

Kåltåger på Tved Skole

Masser af kål på skemaet på Tved Skole i 5. årgangs Loma-uge.

0   3

Arla sætter fokus på madkultur i midtjyske 6.-klasser

Gentænk skolemad og rammerne for måltidet. Sådan lyder budskabet bag undervisningsmaterialet Madmovers og de tilhørende lærerkurser, som Arla tilbyder gratis til lærere og 6.-klasser i Region Midtjylland.

0   2

Blåt & Grønt – er det den nye farve på kombineret science og fødevare-læring under en og samme hat?

Kan man lære børn og unge i skolen om bæredygtig fødevareproduktion? Og kan man koble det til undervisning om bæredygtige kostvaner samtidig med at mulighederne for science læring om data og sensorer udnyttes? Og alt sammen ud fra de praksis lærings og fingrene i farsen principper som AAU har gode erfaringer med? Lyder det ambitiøst? Det er det osse!

0   3

Lolland-Falster-elever har lært om sundhed – men nogle har mest brug for mad

En frugtordning får eleverne på Lolland-Falster til at spise mere frugt. Men det er ikke nok, hvis eleverne ikke får morgenmad. Det viser en overvejende positiv evaluering af projekt Sund uddannelse. Og nu har skolerne faktisk fået mulighed for at give eleverne gratis morgenmad.

0   4

Næbdyret i skoleidræt…

Behovet for at tydeliggøre uddannelsesdimensionen i skoleidræt og inddrage teori i den daglige undervisning er øget markant med indførsel af vidensmål og en prøve i faget. Men teori er et ”næbdyr” i skoleidræt! Læs her kort om hvorfor og læs evt. videre om udfordringer og potentialer, som didaktiske læremidler til eleverne har, når skoleidræt skal gå fra at tage sig ud idræt som træning til i højere grad at fremstå som idræt som undervisning.

1   6

Tistrup Skole vinder DM i madkundskab med bønnebryllup

Kold College i Odense lagde rammen for tolv skoleklasser, som i dag dystede om æren af at blive danmarksmester i madkundskab under temaet ’Bælgfrugter og bæredygtighed’.

0   0

Bælgfrugter og bæredygtighed: Finale i DM i madkundskab på torsdag

Tolv skoler. Fem dommere. En vinder. Gryden er sat i kog til Danmarksmesterskabet i madkundskab og bæredygtigheden er i fokus, når de udvalgte finalister dyster på alternative proteiner på Kold College i Odense på torsdag.

0   2

Forældre og lærere får håndsrækning til sund skolestart

Skole og Forældre har sammen med Mejeriforeningen udgivet forældrehåndbogen 'Sund og glad skolestart'. Bogen skal hjælpe både forældre og lærere.

5   3

Køkkenet skaber robusthed og børn der kan tage vare på sig selv

Curlingbørn eller køkkenbørn? Et indlæg om maddannelsen og madkundskab set ud fra den debatten om “Curling”-generationen. Skaber vi elevinvolverende rum til maddannelse, madlavning og måltider giver vi eleverne muligheden for at tage bedre vare på sit eget liv. Børn der kan lave mad, bliver mere robuste end børn der bare spises af.

0   6

Har du talt med din kollega i dag?

Samarbejde, videndeling, netværksarbejde - essentielt for skolens arbejde, men der er behov for at øge kvaliteten.

0   2

Video: Se hvordan en 1. klasse reagerer på en dag uden mad

I en hel skoledag blev eleverne i første klasse nægtet deres madpakke og filmet. De var en del af Børnefondens kampagne for at sætte fokus på, hvor meget sult går udover evnen til at lære. Videoen er blevet set på Facebook over 400.000 gange.

1   1

Vind Springfrøprisen

Er du lærer i et kreativt fag og har udviklet et undervisningsforløb ud over det sædvanlige? Så har du nu chancen for at dele det med lærere og elever over hele landet. Springfrøprisen hædrer de allerbedste forløb i fagene musik, billedkunst, madkundskab, idræt og håndværk og design. Vinderen af prisen får 25.000 kroner, og de tre bedste får beskrevet undervisningsforløbet på emu.dk. Undervisningsministeriet og Kulturministeriet har stiftet prisen. Ansøg senest 1. april på www.slks.dk/boern/skole­boern/sprinfroeprisen.

8   17

Børns bevægelse – et didaktisk tilvalg!

Af: Kandidat i pædagogisk psykologi, Camilla Sif Freja Petersen og videncenterchef i Det nationale videncenter KOSMOS, Børge Koch Med denne artikel håber vi at inspirere til overvejelser omkring arbejde med værdier i børns egen bevægelse: Kan – eller bør – børns kreativitet og selvkonstrueret bevægelse være et didaktisk tilvalg?