Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

 

(8.466 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Specialpædagogik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   1

Vi har brug for at tænke evaluering på en ny måde

I det følgende vil jeg kort komme omkring, hvad jeg synes, der er forkert ved vores nuværende måde at evaluere hinanden på.

0   2

Lærere kan lære om teknologi til mennesker med funktionsnedsættelser på nyt kursus

Speciallærere kan nu blive klogere på, hvordan de understøtter den pædagogiske praksis til mennesker med nedsat funktionsevne med velfærdsteknologi. Et nyt kursus giver deltagerne mulighed for at prøve forskellige teknologier i praksis.

0   4

ADHD-konference vil gøre lærere i stand til at handle

Børn med ADHD presser og udfordrer lærere både fagligt og personligt. Derfor efterspørger lærere ofte viden og redskaber, så de kan hjælpe eleverne. Det har fået ADHD-foreningen til at programlægge årets ADHD-konference, så stort set alle oplæg er relevante for lærere.

0   3

Hørehæmmede har lange udsigter til at komme på høreklinik

Det går stadig den helt forkerte vej med ventetiderne på de fleste offentlige høreklinikker, skriver Høreforeningen på sin hjemmeside. Foreningen bringer en oversigt over ventetiden på høreklinikker rundt om i landet, og den svinger fra 14 uger på Sygehus Thy-Mors til 121 uger i Odense. Også i Vejle er ventetiden på over 100 uger. Høreforeningen har bedt om og fået lovning på et møde med sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) om ventetiderne.

0   1

Kommuner tester nyt tilbud til psykisk sårbare børn

TrygFonden og Psykiatrifonden har udviklet et tilbud med individuel psykologisk træning af børn i 6-16 års alderen, der viser tegn på angst, depression eller adfærdsvanskeligheder, Mind my Mind. I et forskningsprojekt i Holstebro, Næstved og Vordingborg skal Mind My Mind nu sammenlignes med de indsatser, som kommunerne allerede har, skriver Psykiatrifonden.

32   67

Konference: Computerspil i undervisningen øger motivation og trivsel

Computerspil og spilpædagogik fremmer udfordrede elevers motivation i undervisning og øger trivslen i klassen, viser ny forskning. Men undervisningen skal foregå på spillenes præmisser med læreren i en krævende rolle.

0   8

Lærer: Forsøg med alternative måleredskaber bør også gælde mine normalt begavede elever med autisme

I sin blog på folkeskolen.dk har Yvonne Olsen flere gange beskrevet de udfordringer, hendes elever med autisme har med at gå til afgangsprøve. Derfor er hun glad for, at hendes kommune nu skal udvikle særlige måleredskaber til elever med funktionsnedsættelser.

0   3

Stop Psykiske overgreb på børn!

At præsentere problemerne for børn, der er involveret i høj konflikt skilsmisse kan forhindre børnene udvikler: aggression, depression, opmærksomhed underskud af energi og psykiske lidelser, dårlig akademisk ydeevne, mobning og oppositionel svigt uorden. Mange af de samme børn bliver på grund af deres patologi mærket resten af livet som et resultat, patologien er ikke børnenes, men deres forældre. som har et ubehandlet bardomstrauma.

0   2

Vi skal huske at drømme

også selvom det nogle gang, kan se umuligt ud, når du står med hovedet mod muren.

0   102

PD: Svagtseende og blinde teenagere trives ikke i skolen

Ofte er skolestarten ikke problematisk for blinde og svagtseende, men trods støtte trives de ikke i teenageårene. De er ikke en del af fællesskabet, de mangler venner og går fagligt i stå, siger Rikke Hammer i sit PD-projekt.

ANMELDELSE
0   16

Det diagnosticerede barn - en indlæringsmæssig taber?

Den stigende tendens til at hæfte diagnoser på skæve børn og unge begrænser deres læringsmuligheder. Et systemteoretisk perspektiv åbner op for alternative læringstilgange, hvor barnet ses i sin helhed og som unikt.

0   5

Hvad skal vi lære vores børn, til folkeskolen?

Hvordan kan forældre opdrage deres børn til at deltage i folkeskolen på sund og positivmåde? Hvad er indre og ydre styring? Dette er de centrale spørgsmål for forældresamarbejdet og denne artikel.

0   10

Forældre til søn med ADHD fastholder politianmeldelse i YouTube-sag

Skoleleder Lene Hvilsom fra Mellervangskolen i Aalborg havde håbet, at hun på et møde i går kunne overbevise forældrene til en niårig elev med ADHD om, at det ikke er skolen, som har hjulpet ham med at uploade film på YouTube. Det lykkedes ikke.

0   116

PD: "Er tiden slut, når den er gået?"

Skolen abstrakte tidsopfattelse gør hverdagen meget svær for elever, der er diagnosticeret med autismespektrumforstyrrelse, siger Janus Lybro i sit diplomprojekt, hvor han argumenterer for at se psykologisk på tiden i skolen.

0   9

Skole politianmeldt for at have lagt videoer med elev med ADHD på YouTube

En mor har anmeldt Mellervangskolen i Aalborg til politiet for brud på persondataloven, fordi hun mener, at skolen har uploadet videoer med hendes niårige søn med ADHD på YouTube. Skolen afviser, men overvejer nu at tale om netetik med de yngste elever.

0   1

Evaluering afgør fremtiden for Handicapidrættens Videnscenter

I disse dage gennemgår Handicapidrættens Videnscenter en evaluering, som vil få indflydelse på centrets fremtid. Centrets nuværende finansiering udløber i sommeren 2018, og blandt andet på baggrund af evalueringen bliver det i efteråret besluttet, om centret fortsat skal eksistere skriver centret på sin hjemmeside. I første omgang har konsulentfirmaet COWI afholdt en workshop med medarbejdere og samarbejdspartnere. Næste skridt er interview med en række borgere og fagfolk, som har indgået i samarbejder og projekter med videnscentret. Evalueringen vil ligge klar den 15. august.

0   42

Psykolog bag kritisk børnebog om test og inklusion

Der er skrevet meget kritisk om skolen, men det har ikke virket, mener psykolog Rasmus Alenkær. Derfor forsøger han sig nu at skrive direkte til børn og unge. Han debuterer i dag som børnebogsforfatter med "Arthur Bruun og superkræfterne".

0   7

Du og Jeg Alfred

Kronik om Læringsrelationens helt grundlæggende betydning for elevernes læring og trivsel. Kronikken er skrevet i tæt dialog med Jonas Norgaard Mortensen, Institut for Relationspsykologi.

0   5

Interview med Klaus Nielsen om mesterlære

Der er massivt fokus på læring i skolen, naturligvis. Ofte forstås der ved læring, at eleven skal tilegne sig en eller anden form for fagligt indhold, og ofte er dette faglige indhold af boglig karakter. Men hvad med den læring, som finder sted i hverdagen blot ved at eleven deltager i en social praksis? Klaus Nielsen udfolder mesterlærebegrebet til at beskrive denne form for læreprocesser. I en specialpædagogisk og inkluderende sammenhæng, så er jeg selv helt sikker på, at der i mesterlæren er en del uudnyttede resurser og potentialer. Se interviewet her:

0   3

Interview med Camilla Dyssegaard om inklusion

I dette interview taler jeg med Camilla Dyssegaard om inklusionsbegrebet. Inklusion er et begreb, som enhver professionel i en enhver pædagogisk kontekst skal forholde sig til. Men hvad vil det egentlig sige at arbejde inkluderende? Det giver Dyssegaard et bud på her