Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

 

(8.526 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Specialpædagogik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   28

Bachelor: Modtagelsesklasse eller almindelig klasse - vi ved ikke nok

Der er brug for forskning om, hvordan det går nyankomne tosprogede elever, der sættes modtagelsesklasser, og elever, der kommer direkte i en almindelig klasse, siger Anna Magnussen

0   1

Skoleleder: På et tidspunkt vil ministeriet høre om vores forenklede læringsmål

Specialskoleledernes faglige klub har længe efterlyst et nationalt udspil med særlige læringsmål til elever på niveau med førskolebørn. Nu har endnu en specialskole taget sagen i egen hånd, og det kan netop bane vej for fælles nedbrudte mål, mener skolelederen.

0   0

Minister afviser kritik af nyt forbud mod diskrimination af handicappede

Thorkild Olesen, formand for DH, kaldte forleden regeringens nye forbud mod diskrimination på grund af handicap for en ommer, fordi det ikke giver virksomheder og organisationer pligt til det, der hedder rimelig tilpasning eller tilgængelighed. Børne- og socialminister Mai Mercado (K) afviser kritikken. I en replik på altinget.dk peger hun blandt andet på, at hvis for eksempel en restaurant nægter en person med en førerhund adgang, kan vedkommende klage til Ligebehandlingsnævnet. ”Med det nye forbud tager vi et historisk skridt fremad, for at mennesker med handicap kan leve og fungere i det danske samfund uden at blive diskrimineret”, skriver ministeren.

2   107

Standup til dansklærere: "Hvorfor er der ikke 'æ' i hest?"

Ved at være frivillig danskunderviser for flygtninge har standup-komiker Jacob Taarnhøj opdaget, hvor ulogisk vi bruger vokaler og vokallyde i det danske sprog. "Er der nogle regler i dansk? Ja - du skal gætte", siger han blandt andet i sin optræden til DM i standup, hvor han også undrer sig over, at vi ikke skriver 'ång' og 'ånd' i stedet for 'ung' og 'ond'. Se videoen her:

0   8

Prisvinder har skrevet over 50 bøger uden ordet ’jeg’

Helle Dyhr Fauerholdt fik onsdag Gyldendals læremiddelpris for sit arbejde med letlæsningsserien Lydret Dingo. På trods af bøgernes beskedne størrelse og simple historier har serien omsat for 10 millioner kroner på de år, den har eksisteret.

0   7

Fortrinsret til ingenting

Det følgende indlæg handler om diskrimination i ansættelser af folk på særlige vilkår.

0   0

Unge med særlige behov får endnu et messe-tilbud om deres fremtidsmuligheder

En ny messe præsenterer de næste to dage forskellige uddannelsestilbud til unge, som ikke kan gå den ordinære vej. I forvejen er en anden messe på turne, men der er forskel på både indhold og struktur, pointerer den nye spiller på banen.

0   1

Kritik: Forslag om diskrimination af handicappede tager ikke de nødvendige hensyn

Folketingets kommende forbud mod diskrimination af handicappede tager ikke hensyn til handicappedes særlige behov. Det skriver ligebehandlingschef Maria Ventegodt Liisberg fra Institut for Menneskerettigheder på altinget.dk. Thorkild Olesen, formand for DH, har et indlæg med samme essens, nemlig at udkastet ikke indeholder ikke pligt til at yde tilpasning i rimeligt omfang for de særlige behov, personer med handicap måtte have. Det betyder for eksempel, at moren, som ikke kan bruge forældreintra på grund af sin hjerneskade, stadig ikke vil kunne kræve at få information fra skolen på papir.

0   1

Faxe-projekt vækker opmærksomhed i USA

"Empathy is very important for democracy", says Mette Løvbjerg, Møllevang’s headmaster. Lederen af Møllevangsskolen i Faxe er en af de medvirkende i en stor artikel i det anerkendte amerikanske medie Christian Science Monitor om, hvordan og hvorfor skolerne i Faxe og mange andre steder underviser eleverne i sociale færdigheder. Folkeskolen.dk har tidligere skrevet om Faxes arbejde med socialfag - se nedenfor.

0   107

Bachelor: Giv alle elever resurser til deltagelse

Fællesskabende didaktik, stilladsering og anerkendende kommunikation giver elever nye resurser til at deltage i undervisningen, siger Michella Nowakowska

1   0

Underviser du i de almene klasser elever med ADHD?

Så vil jeg rigtig gerne snakke med dig! Jeg søger folkeskolelærere i de almene klasser, der har/har haft elever med ADHD.

0   0

Ny hjemmeside guider brugere af høreapparater med små videoer

For at sikre at mennesker med høreapparat får det bedst mulige udbytte af hjælpemidlet, har Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi i Odense sammen med Region Syddanmarks enhed for e-læring lavet hjemmesiden hørerehab.dk. I små videoer kan man så se, hvordan man betjener apparatet, og en anden del af hjemmesiden viser med korte animationer, hvordan man med små forandringer kan gøre det lettere at kommunikere med hørenedsættelser i dagligdagen. Hørerehab.dk kan selvsagt bruges af borgere i hele landet.

1   3

Legegrupper og Relationel ansvarlighed

I mange skoleklasser forsøger lærerne at etablere legegrupper, hvor eleverne opdeles i grupper, der så skal hjem hos hinanden, typisk med en eller to måneders mellemrum. Formålet, som jeg vil definere det i denne artikel, er at skabe og udvikle inkluderende børne- og læringsfællesskaber.

0   2

Læsestøtteprogrammer og motivation

For ALLE uden undtagelse vil det være en kæmpe fordel, idet vi alle konstant bliver konfronteret med det, vi alle næsten kan - her skal vi sikre at eleverne opfatter skrivestøtteprogrammet som en hjælp i denne fase.

0   92

Bachelorer: En fantastisk tanke og en frustrerende praksis

Lærere ser positivt på ideen bag inklusion, men der er store problemer i hverdagen, siger Caroline Jensen og Lise Nørgaard, som peger på en række mulige forbedringer med koordinering og sparring

0   1

Lærer: Special Skills får mine elever til at drømme om fremtiden

To gange har Christoffer Mundt haft S-klassen på Albertslund Ungecenter til Skills Stafetten i Bellacentret, men eleverne holdt sig tilbage i benovelse over de almene unge. Helt anderledes gik det på Special Skills, som netop er afholdt for første gang.

0   1

Børn med autisme opfatter lyd anderledes end normalt udviklede

De fleste reagerer hurtigt på en telefon, der ringer, eller et menneske, som giver os en besked, men anderledes ser det ud med autistiske børn, viser ny forskning fra psykiatrien i Region Syddanmark. ”Der er ikke tale om et høretab hos autistiske børn, men om manglende opfattelse af lyd”, siger professor Niels Bilenberg til dr.dk. Han håber, resultatet vil øge muligheden for at behandle børn med autisme bedre, enten med træning eller medicin. Det advarer Heidi Thamestrup, formand for Landsforeningen Autisme, imod. ”Al medicin har bivirkninger, og vi skal ikke prøve at træne børn med autisme. Vi skal kompensere dem for deres handicap”, siger hun.

0   0

Instagram slettede billede af handicappet dreng på opfordring af en anden bruger

En britisk mor er vred over, at Instagram for nylig slettede et foto af hendes handicappede søn, skriver metroxpress.dk. Han er født med et syndrom, som betyder, at han mangler både øje, øjenhule, næsebor og øret i venstre side. Moren blogger om livet med sin handicappede søn på blandt andet Instagram, men da hun delte et foto af ham uden sin øjenprotese, blev det rapporteret til Instagram af en anden bruger. Det fik mediet til at slette billedet. Instagram har siden undskyldt over for moren og sat billedet tilbage igen.

0   17

Specialskole korter elevplaner ned for at styrke elevernes læring

Nogle fyldte 30 sider, andre var mere kortfattede, men uanset længde fyldte elevplanerne ikke meget i hverdagen på Nørrebjergskolen i Odense. Nu har skolen udviklet en skabelon, som gør det lettere at sætte læringsmål for elever på niveau med førskolebørn.

4   31

Seks procent af en årgang går ikke til afgangsprøve.

Chokerende? Egentlig ikke. Ikke når man, som jeg, har sin daglige gang med unge, der ikke har været til afgangsprøve. Jeg interviewer reelt to af dem om ugen, og har dem ofte i undervisning efterfølgende. I modsætning til andre, der er ude med de hurtige løsninger, og som står står klar til at benytte den seneste brændende platform, til at pleje deres egen agenda, så tager jeg lige en dyb indånding. Det er nødvendigt, for det flyver omkring med påstande og beskyldninger. For de unges skyld, er vi nødt til lige at trække vejret og tænke os om.