Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.719 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Matematik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
1   4

Feedback på personligt niveau

Smiley eller dødningehovede?

1   0

Sving køllen

0   5

Pengeuge

Alle 7. Og 8. Klasser på skolen deltog i Pengeuge, 13-17. marts 2017

0   3

Målebåndsjagten er gået ind

Problemer med måleenheder? Sæt jagten ind på tingene i hverdagen

0   5

Feedback på opgaveniveau

Feedback som bedst bruges i (skrive)processen.

3   8

Hvordan finder man balancen mellem faste og egne algoritmer?

Jeg fik i en tidligere blog følgende spørgsmål af Lars Bjarne Nielsen: Bliver eleverne bedre til talbehandling, hvis de har personlige strategier? Gør fastlagte algoritmer dem ikke sikrere? Skal de egne strategier gælde både hovedregning og skriftlig regning? Denne blog er inspireret af disse spørgsmål, som jeg vil prøve at komme rundt om.

0   7

Når tre-årige ikke tæller

Ellen har fødselsdag, og der er gæster, kakao og lagkage med tre lys i. Det er en god fødselsdag og Ellen er en dejlig, sød og dygtig tre-årig. Man skulle ikke tro at mangler noget alvorligt, men det gør der: Ellen viser ikke 'Spontaneous Focus On Numerosity', spontant fokus på tællelighed. Ellen tager ikke fingrene frem for at vise tre, Ellen kommenterer ikke de tre lys på lagkagen, beskriver Pernille Pind i en artikel til Dansk Præmatur Forening.

ANMELDELSE
0   15

Fagdidaktik og fællesskaber

Ny dansk antologi giver et indblik i, hvordan professionelle læringsfællesskaber kan skabe rammer om fagdidaktisk udvikling mellem lærere. De bedste af bidragene er virkelig spændende at gå i dialog med.

0   4

Der er så meget, forskere ikke forstår

Astrofysiker Majken Christensen fortæller om atomer, kvarker og Higgs-partiklen, når hun holder foredrag for elever i alle aldre på skoler. ”Kvantebanditterne” er et formidlingsprojekt, som grundforskningscentret på Syddansk Universitet står bag.

1   9

Viden om matematik på de sociale medier

Der er mange steder at finde inspiration til sin matematikundervisning, og de sociale medier er et af de gode steder

1   0

Amerikansk ekspert: Co-teaching skal bruges varieret og med omtanke

'Co-teaching' kan få inklusion til at lykkes og sikre, at eleverne får udbytte af undervisningen. Men det er ikke nok, at to lærere går sammen. De skal være bevidste om, hvilken model de bruger, så de får det bedste frem hos eleverne, siger den amerikanske ekspert Marilyn Friend.

0   6

Projektarbejde for de små

Kan man styrke det faglige samarbejde tidligt? - Planlæg en ferie sammen.

0   2

Sommerferiematematik Projektopgave for de små

Har dine elever brug for lidt mere frihed i timerne? Har du lidt tid til et godt tema man kan bruge direkte? Så gå i gang med at planlægge en ferie sammen

2   7

Bootcamp i matematik

Som bekendt har kært barn mange navne, og det kunne sikkert også have fået navnet fagligt løft, ekstra kursus eller lignende. Men vi kalder det nu engang bootcamp på vores skole. Bootcamp er et særlig tilbud for de af vores elever på 8. og 9. årgang, som ligger på vippen til ikke at klare kravet om et snit på 02 i dansk og matematik.

0   13

At rette opgaver

En elev sagde til mig, ”jeg kan godt lide at have dig til matematik, for det handler mest om vi forstår, det vi arbejder med, og ikke så om, hvordan vi skriver det op”. Elevens udsagn har fået mig til at tænke på, hvordan jeg retter elevernes arbejde!

0   3

Så er Esbjerg akademiet i fuld gang

Esbjerg kommunes Drengeakademi er nu i fuld gang. Det afvikles med 32 drenge I læringsproblemer fra folkeskoler i Esbjerg over 2 uger her i foråret 2017 (uge 11-12). Fokus er bl.a. på "digital dannelse"

2   17

TV-udsendelser i matematikundervisningen

I dette blogindlæg vil jeg tage jer med ind i Center for Undervisningsmidlers kartotek over tv-udsendelser. Tv-udsendelser kan bruges til lidt af hvert i matematikundervisningen. Og nogle gange kan mødet mellem problemstilling, tv-udsendelse og GeoGebra gøre, at sød musik opstår for en matematiklærer!

1   10

Skole vælger at bruge resurser på to lærere i dansk og matematik

Seks hele timer om ugen har Bymarkskolen i Hobro tolærerordning. For fire år siden smed de alle resurser op i luften samtidig med ændret skolestruktur. Det var hårdt dengang, men rart nu, siger lærerne.

0   5

Feedback på procesniveau

Giv eleverne feedback de kan bruge fremadrettet.

0   1

Intelligent robot hjælper matematiklærere i USA

De amerikanske læreres fagforening AFT har taget imod IBM’s tilbud om gratis adgang til superhjernen Watson. »Da vi så, hvad teknologien har gjort for kræftlæger, var vi ikke i tvivl«, siger formanden for organisationen Randi Weingarten.