Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

(6.897 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Matematik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   0

Hvad skal Norge lære om innovation og kreativitet fra Danmarks grundskole?

Naturfagkonferansen 2017 har inviteret mig til Oslo. Her skal jeg med udgangspunkt i KlimaZirkus Building Workshop holde et oplæg om innovation og kreativitet i den danske grundskole.

4   50

Læringsmål – proces og resultat

”Det er resultatet, der tæller ”, siger man ofte, men i matematik er det mindst lige så vigtigt at fokusere på processen.

0   105

PD: Mange lærere arbejder ikke bevidst med regnestrategier

De nationale test er tidsspilde, men der findes pædagogiske test, som kan støtte arbejdet med regnestrategier. Vejlederne skal støtte matematiklærernes tilegnelse af nødvendig viden og redskaber, siger Maria Grove i sit diplomprojekt

0   1

GeoGebraMesterSKAB - yderligere info

Materialet til årets konkurrence er nu lagt ud.

0   0

Forsøg: Elever kan inddrages meget mere i dansk og matematik

I et samarbejde mellem Danske Skoleelever, Undervisningsministeriet og Aarhus Universitet har 265 8.-klasser på forsøgsbasis arbejdet med elevindragelse i dansk og matematik. Resultaterne viser, at eleverne har følt sig meget mere inddraget, og også lærerne er positive. De stærkeste positive effekter har vist sig i danskundervisningen. Forsøget viser dog ingen signifikant effekt på elevernes generelle faglighed, trivsel og samfundsengagement, skriver uvm.dk

0   4

Elevernes sidste skoledag!

Der er fest på skolen, eleverne har sidste skoledag og derefter ferie, men i næste uge rydder lærerne op

0   8

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (2)

Kampen imod den manglende motivation til det kedelige træningsarbejde kan vindes med spillet RIGET

ANMELDELSE
0   32

Nyttigt materiale om undervisning i programmering

Materialet bør indgå i undervisningen på enhver læreruddannelse og på skoler, hvor man gerne vil i gang – eller forbedre det, man allerede gør.

0   8

Hvem opfatter vi som de ’gode elever’?

Der er mange normer på spil i enhver klasse. Nogle af disse normer er mere velsete af læreren end andre. Imidlertid er der ikke altid sammenfald mellem lærerens normer og elevernes. Spørgsmålet til debat i denne blog er, hvordan normsammenstød kan påvirke undervisningen og påvirke elevernes oplevelse af mening med undervisningen. Jeg underviser og samtaler meget med Helle Rabøl Hansen, som også har givet inspiration til denne blog.

0   1

Literacy is in the air

Som souschef på Skolen på Duevej på Frederiksberg har Lisbet Kjærgaard været dybt involveret i Tidlig literacy - tidlig numeracy, et 3-årigt projekt der skal udvikle literacy- og numeracypædagogikken i indskolingen på kommunens skoler. Projektet gennemføres i samarbejde med Nationalt Videncenter for Læsning og er støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney-Møllers Fond til Almene Formaal. Centeret mødte Lisbet Kjærgaard til en snak om, hvordan de har arbejdet med projektet på deres skole.

1   13

Er der noget du vil vide?

Har du besøgt de faglige netværk på folkeskolen.dk?

2   6

Prøv det nye website skoletjenesten.dk

Skoletjenesten.dk, en portal som samler åben skole-tilbud fra hele landet, er netop relanceret. Lærere og pædagoger har været med til at teste formatet og søgefunktionerne, så nu bliver det svært at komme uden om denne samling af læringstilbud, når man skal i gang med planlægning af sin undervisning.

1   4

Motiver dine elever til det gentagende træningsarbejde (1)

Er det svært at motiverer eleverne til at få trænet deres færdigheder eller er der andet der skal trænes. Så bliver spillet "Riget" klart noget for dig og dine elever.

0   2

Konference: Sæt skolen i spil

Hvordan man kan bruge computerspil til at fremme faglig og social inklusion? Vi fremlægger ny forskning og hands-on metoder på Sæt skolen i spil konferencer i København (10/8) og Aalborg (15/8).

0   15

Hvad er sammenhængen mellem trafiklys, IT og matematikundervisning?

Så er turen med Digimath gået til Belfast, hvor der står diskussioner om IT og matematikundervisning på dagsordenen, og hvor der også lige er besøg ud til en skole med skoleuniformer!

ANMELDELSE
0   4

Ny lærervejledning til "KonteXt" – med mange plusser

En opdatering i overensstemmelse med forenklede Fælles Mål gør en god lærervejledning endnu bedre.

2   15

Skal vi blogge?

Endnu en gang må jeg konstatere, at det er superfedt at bruge blogs i matematikundervisningen.

2   9

GeoGebraMesterSKAB 2017

Lige efter sommerferien skydes årets GeoGebraMesterSKAB i gang igen. I år er konkurrencen udvidet til alle grundskolens afdelinger, og igen i år vil der være fokus på det kreative og skabende.

1   8

Matematik er mere end træningsopgaver

Lærere skal have nemmere ved at arbejde med anvendt matematik. Projekt udvikler nye metoder for undersøgende og dialogbaseret undervisning.

0   9

Burhøns pusles på plads i matematik

Puslespilsmetoden er udbredt i 4.c, når eleverne skal under-søge, hvor mange burhøns der kan være på en kvadratmeter. Lærer Jane Rasmussen er med til at udvikle nyt undervisningsmateriale i anvendt matematik – og bagefter afprøver hendes elever opgaverne i klassen.