Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

(6.971 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Matematik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
3   85

Bachelorer: Turboforløb er uden langtidsvirkning for de dygtige

Lige efter et interventionsforløb med 'højt- og lavtflyvende' elever blev der målt signifikante forbedringer hos højtpræsterende elever i 2.klasse i matematik. Men i 4.klasse kan der ikke findes vedvarende forbedringer, viser Cecilie Carlsen og Tobias Kjelgaard i deres bachelorprojekt.

0   86

Bachelorer: Læringsmålstyret undervisning virker - i teorien

Der er for lidt tid til læringsmålstyring. Det resulterer i manual- og tjekliste-undervisning, hvor elevernes almene dannelse kommer i klemme, mener Bjarke Braa og Sara Lorenz.

0   10

Aflyste matematiktimer

Eleverne skal på tur, og de skal deltage i forskellige arrangementer og udflugter - også i matematiktimerne.

0   32

Turboforløb virker også på pigerne

På Rødkilde Skole mente man sidste år, at der generelt er for lidt fokus på de fagligt svage piger. Derfor sendte skolen med stor succes en gruppe piger på "Faglig Pigecamp". Og det har de netop gjort igen.

0   2

England: Lettere sprog i matematik gør opgaverne sværere at løse

Gennem tre årtier er sproget i eksamensopgaver i matematik ændret i de engelske folkeskoler, så sætningerne nu er kortere, der er færre fagudtryk, og der bliver brugt færre matematiske tegn. Det simplere sprog har gjort det sværere for eleverne at klare opgaverne, viser et forskningsprojekt ifølge bladet Gymnasieforskning. Professor Candia Morgan fremhæver pointen via tre eksamensopgaver om geometri og om at måle objekters omfang og massefylde. De er fra henholdsvis 1957, 1980 og 2011.

1   7

Læringsvanskeligheder i matematik følger med i gymnasiet – eller måske opstår de der?

I gymnasiet er matematikken anderledes end i folkeskolen og lærerne stiller nogle andre spørgsmål. Det betyder at elever, der har haft succes med matematik i folkeskolen, kan rende ind i store vanskeligheder, når de møder nogle anderledes krav og spørgsmål i gymnasiet. På den baggrund er der opstået et stort behov for matematikvejledere i gymnasiet, for at forstå og afhjælpe disse elevers vanskeligheder – og det er absolut værd at kende til disse problemstillinger for folkeskolens matematiklærere.

7   27

Den reducerede matematiklærer

Hvad sker der for matematikundervisningen, når matematiklærerens råderum reduceres?

0   1

Skal danske skolebørn undervises i korruption og bestikkelse i pengeugen?

Danske Bank medvirker til bestikkelse og korruption. Kan bankens ansatte undervise i skolerne i pengeugen?

0   1

Det er matematik at komme ned i flyverdragten

”Matematisk opmærksomhed bliver nu et selvstændigt fokus i læreplanstemaerne. Men frygt ikke, at formler og regnestykker indtager børnehaverne, for der er matematik i alt fra at bygge en hule til at dække bord og tage flyverdragt på”, skriver UCC Magasin om matematisk opmærksomhed og det nye læreplanstema ”Natur, udeliv og science”, hvor matematisk opmærksomhed bliver nævnt direkte for første gang.

2   3

Prisvinder: At lave et læremiddel kan ikke anbefales

Torsdag uddelte forlaget Alinea sin egen Læremiddelpris til matematiksystemet Kontext. I takketalen frarådede en af hovedforfatterne andre at kaste sig ud i at lave læremidler.

0   0

Matematik og abstraktion

Hvordan opbryder jeg mine "tankerækker" eller "tanke-tradition" ift. Matematik?

0   13

Manglende efteruddannelse – en snubletråd for skolens og lærernes fortsatte udvikling!

Det påpeges igen og igen, hvor vigtigt det er for elevernes tilegnelse af faglighed, at de har fagligt kompetente og pædagogisk engagerede lærere. I blogindlægget diskuteres mulighederne for, hvorledes det kan gennemføres. Jeg foreslår i indlægget, at den enkelte lærer op til kommunevalgene i november konfronterer lokalpolitikerne med problematikken.

0   4

Matematikken i musikken

Man skal ikke kigge langt efter de indlysende matematiske aspekter i musikken.

0   9

Matematikrapport!

Tid til læring, undersøgelse og fordybelse i matematikundervisningen

0   2

DM i fagene – nu også med biologi og historie

Nu kan lærerne igen tilmelde elever til danmarksmesterskaberne i skolefag. I år konkurreres der i dansk, matematik, biologi og historie. Idræt var med sidste år, men er droppet i år.

0   5

Digimath Multiplier event i Glasgow

Så gik der lige 2 år i et internationalt samarbejde, og hvad vi fik så ud af det?

0   0

Ontario: Niveauet i matematik er faldende

Omkring halvdelen af eleverne i 6. klasse i Ontario lever ikke op til matematikstandarden, skriver det canadiske medie The Globe and Mail. Undervisningsministeren siger, at det især er faget matematik, der volder problemer. Matematikproblemerne er vokset gennem de seneste år i Ontario.

1   2

Matematikvejledernetværket fortsætter landet over

Professionshøjskolerne og matematiklærerforeningen kører matematikvejledernetværket videre. Netværket har 1150 medlemmer og holder konference i dag i Odense for 350. Netværkets vision er at få skabt et nationalt videncenter i matematik.

43   130

Bachelorer: Ministeriet har ikke implementeret de nationale test godt nok

Afsæt tid og resurser, så alle kan blive fortrolige med testene, gør dem frivillige eller afskaf dem helt, som det foregår nu, opstår der alt for mange fejl og misforståelser, siger Dina Wandall og Sabrina Ferguen

0   128

Bachelor: National test giver tosprogede dårligere resultater

Opgaverne i matematiktest er pakket ind i knudret og kompakt sprog, og de valgte kontekster er så langt fra tosprogede elevers hverdag, så eleverne risikerer aldrig at nå ind til matematikken, siger Jacob Holthe