Et netværk for alle, der interesserer sig for håndarbejde, sløjd og design i folkeskolen. I samarbejde med Foreningen for Håndværk og Design.

(3.767 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Håndværk og Design kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
1   3

Fyn-lærere: Arkitektur gør håndværk og design-faget konkret

I et stort efteruddannelsesforløb har 39 håndværk og design-lærere over fem måneder lært, hvordan arkitektur kan bruges i det nye fag. Det har givet mange nye muligheder, lyder det fra lærer.

1   3

Engineering i skolen

Nyt ambitiøst 30 millioner kroners projekt om engineering skal tænde gnisten for teknologi og naturvidenskab blandt danske grundskoleelever. Som nørd inden for de metoder, som anvender iterative processer, står jeg klar med åbne arme. Men hvad er forskellen og lighederne mellem engineering, design, innovation og entreprenørskab?

3   1

Skader målstyret undervisning elevernes læring i håndværk og design?

Lene Tanggaard sagde for nyligt, at målstyring skader elevernes læring og kreativitet. Jeg er enig. Men har jeg kastet mig ud i, at prøve at finde ud af, om det altid gør sig gældende.

2   3

Bål og vaskemaskiner

Hvordan laver vi et enkelt og sikkert bål?

0   19

Design og byg dit akvarium

Video fra "5.d's akvarium projekt".

0   2

Billig køkkenhave i skolegården.

Vi har flere gange søgt skolemælkslegatet for økonomisk hjælp, til at bygge et udendørs rum i skolegården. Vi endte med at tage sagen i egen hånd i samarbejde med det lokale erhvervsliv..

1   7

Skal vi have en taksonomi for innovation, kreativitet og design?

På Big Bang konference 2017 afviklede jeg en workshop med titlen ”Innovationskompetencer i folkeskolen”. Her arbejdede 30 lærere med temaet:  Hvordan kan vi undervise via innovation fremfor at undervise for innovation. Workshoppens deltagere var optaget af, hvordan elever indgår i og reflekterer over en innovationsproces. Lærergruppen blev meget optaget af spørgsmålet: ”Hvilke kompetencer skal jeg understøtte og udvikle i mit didaktiske arbejde med innovation?”. I det følgende kan du læse lærernes bud på en beskrivelse af en innovativ elevs redskaber og kompetencer.

0   0

10 spørgsmål til folkeskolelæreren! Spørgeskema om kreativitet og læringsmålsstyring

Min bachelorafhandling omhandler udvikling og vurdering af elevernes kreativitet via/overfor målstyring i undervisningen, herunder fokus på at undersøge hvordan lærernes nuværende praksis er på forskellige skoler. Jeg er nysgerrig på, hvad der fra både elever og læreres perspektiv opleves som væsentligt i forhold til en kreativitet og design.

2   4

Interview

Min bachelorafhandling omhandler udvikling og vurdering af elevernes kreativitet via/overfor målstyring i undervisningen, herunder fokus på at undersøge hvordan lærernes nuværende praksis er på forskellige skoler. Jeg er nysgerrig på, hvad der fra både elever og læreres perspektiv opleves som væsentligt i forhold til en kreativitet og design.

0   2

Øjebliksbillede fra en faguge

På Skælskør Skole har vi 10 faguger i dette skoleår. Vi er i gang med en af dem i denne uge.

2   5

Hvor enkelt kan det gøres?

Hvad gør man når man er alene med 27 elever i 1. klasse og gerne vil lade dem smage faget håndværk og design?

1   8

Design og benspænd - HD-weekend i Skjern - del 1

Design- og håndværksefterskolen i Skjern dannede sidste weekend rammen om en H&D-konference med foredrag, workshops og design

0   11

Lærers fokus på praksisfærdigheder fører til forskningsprojekt

Eleverne kan for lidt, når de får håndværk og design på skoleskemaet, oplever lærer Katrine Diduch. Derfor spurgte hun om lov til at undervise eleverne allerede i 1. klasse. Ideen er i dag en del af et forskningsprojekt.

0   5

Lys, lyd, lugt og læring

Der er forskel på sløjd og håndarbejde, og på at lære ude og inde.

5   87

Professor: Målstyring skader elevernes læring og kreativitet

Elevernes læring og kreativitet lider under målstyringen, mener en professor i kreativitet. Hun peger i stedet på, at der skal være plads til at eksperimentere og lære håndværk.

0   7

Slentring

Gamle håndværk er vigtige. Her et kort tværfagligt forløb med historie og dansk. Det kan dog sagtens stå alene.

2   5

Minister: Forståeligt H&D-lærere ikke føler sig kompetente

Det kommer ikke bag på ministeren, at en stor del af håndværk og design-lærerne i en undersøgelse fra folkeskolen.dk/h&d har angivet, at de ikke føler sig kompetente til at undervise i faget.

0   4

Materialitet?

Kender I det med, at man har en ting, der betyder meget for en? Det kan være et arvestykke med historie. Noget købt på en ferie. Eller en ting, fået af en helt speciel person.

1   6

Design dit drømmehjem

Har man svært ved at motivere sine ældre elever fagligt i matematik, så giv dem et byggeprojekt de selv designer

2   7

Vær' kreativ med dine børn i påsken!

Det er påske. Mange har ferie. Vejrudsigten ser noget ustabil ud. Hvad skal I lave? I denne tid, hvor skærmene let kommer til at optage meget af vores tid, vil jeg foreslå mine egne piger og Jer, at være kreative. Det er nemt, næsten gratis og I vil elske det!