Et netværk for alle, der interesserer sig for håndarbejde, sløjd og design i folkeskolen. I samarbejde med Foreningen for Håndværk og Design.

(3.729 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Håndværk og Design kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
1   1

På mange skoler må lærerne ikke bruge skolens skæremaskiner

Undervisningen i håndværk og design er flere steder udfordret af, at lærerene ikke har et lovpligtigt kursus i at benytte maskiner til at skære i træ. Det viser folkeskolen.dk/h&d-undersøgelse.

2   3

3D miljøer i dansk

Lad eleverne tage øjnene væk fra bøger og opgaver. Bare et par dage. Lad dem i stedet sanse og skabe. Men øjne, hænder og hjerne. Lad dem skabe store, små, kringlede, (u)hyggelige, skæve, præcise, sære og særdeles pragtfulde miljøer. Ud fra en velkendt tekst. Dette forløb tager udgangspunkt i Skammerens Datter af Lene Kaaberbøl.

0   8

Juleforløb

Video fra "Juleforløbet" i december.

1   4

Det grimme er mere skønt end det pæne

Kreativitet er de mange løsningers legeplads. Vi lever i en tid, hvor vores elever bliver trænet hårdt og præcist i at komme med det ene rigtige svar, og det begrænser dem langt mere, end vi forestiller os.

6   8

Undersøgelse: Eleverne får ikke mere ud af nyt fag

Det har ikke medført et løft at smelte håndarbejde og sløjd sammen til ét fag, lyder vurderingen fra flertallet af håndværk og design-lærerne i folkeskolen.dk/h&d’s undersøgelse. Formanden for H&D-lærernes faglige forening er uenig i undersøgelsens sammenligning.

0   4

Bladdyr i 2. klasse.

Mange ved, så er jeg af den overbevisning, at jo før vi præsenterer eleverne for håndværk, design og kreative løsninger, af alle mulige slags, jo bedre. Mine erfaringer siger mig, at der ikke er samme fokus på det i hjemmet rundt omkring, som der var engang. Derfor er det, efter min mening, blevet en del af skolens ansvar. Et ansvar jeg tager på mig, ved at undervise eleverne i bl.a. 2. klasse i de praktiske fag.

3   1

Lærere i Kalundborg uden læreruddannelse...

Kommentar til nyhed på Folkeskolen.dk 16. Marts 2017

0   5

Naturforståelse i 1.klasse

For at forstå hvem vi er, må vi forstå naturen omkring os. Det har været udgangspunktet for dette lille forløb i 1. klasse. Som både kalder på undervisere i naturfag og i håndværk og design.

2   7

Efterlysning: Gode kurser som sammensmelter de gamle fag

Lades vi ikke i stikken når der ikke laves gode eksemplariske kurser som blander de gamle materialer på en ligeværdig måde?

2   27

Design og byg din egen reol

Video fra "design og byg din egen reol projektet".

2   8

H&D-lærere: Vores lokaler ligger langt fra hinanden

Skolens yngste fag må ofte finde sig i at blive delt i to. Få håndværk og design-lærere angiver nemlig, at deres skole har fået fælles lokaler til faget. Se videoer, hvor lærerne viser deres nye og gamle lokaler frem.

1   1

Vind Springfrøprisen

Er du lærer i et kreativt fag og har udviklet et undervisningsforløb ud over det sædvanlige? Så har du nu chancen for at dele det med lærere og elever over hele landet. Springfrøprisen hædrer de allerbedste forløb i fagene musik, billedkunst, madkundskab, idræt og håndværk og design. Vinderen af prisen får 25.000 kroner, og de tre bedste får beskrevet undervisningsforløbet på emu.dk. Undervisningsministeriet og Kulturministeriet har stiftet prisen. Ansøg senest 1. april på www.slks.dk/boern/skole­boern/sprinfroeprisen.

4   10

Minister: Der er en motivationsafmatning blandt lærerne

"Der er simpelthen sket en motivationsafmatning blandt lærere, som vi bliver nødt til at gøre noget ved". Sådan lød det blandt andet fra Undervisningsministeren, da hun var inviteret ind i P1-programmet 'Ring til regeringen', hvor lyttere havde mulighed for at ringe ind med spørgsmål til ministeren. Merete Riisager fortalte også i løbet af programmets 45 minutter, at hun mener, at de praksis- og naturfaglige fag bør fylde mere i skolen.

0   2

StringArt i 2. og 3.klasse.

Jeg har fået lov til at sammenkoble natur og teknologi med håndværk og design i indskolingen i år. Det er der kommet fine forløb ud af. Bl.a dette StringArt projekt, som er en god øvelse for de mindre elever. Både i at lære at opholde sig i faglokalet og i at lære at mestre en hammer.

0   5

Fire kommuner er med i internationalt fællesskab om designudvikling i skolen

Stanford University har skabt et globalt netværk, der verden over skal hjælpe lærere med at udvikle forløb med fokus på kreative løsninger, der udnytter moderne teknologi. I Danmark deltager fire kommuner.

1   6

Gør billedkunsten samfundskommenterende

Vi skal ikke glemme de håndværksmæssige færdigheder, men billedkunst bør i langt højere grad være samfundskommenterende, ligesom samtidskunstnerne er det.

1   47

”Skål i kobber”

Video fra forløbet ”Skål i kobber”

0   12

Flertallet af H&D-lærere føler sig ikke kompetente nok

55 procent af håndværk og design-lærerne føler sig kun delvis kompetente til at undervise i faget, mens 5 procent slet ikke føler sig kompetente. Det viser en ny undersøgelse, som folkeskolen.dk/h&d har foretaget af skolens yngste fag.

1   30

”Jeg er træt af at bygge af skrald og billigt fyrretræ”

Der er stor forskel på, hvor mange penge skolerne afsætter til indkøb af håndværk og design-materialer og maskinvedligeholdelse, viser en ny undersøgelse. Det er svært at være kreativ og integrere de to gamle fag, hvis midlerne ikke er til det, lyder det fra en lærer.

0   10

Så stor er forskellen på organiseringen af H&D

Mange skoler afsætter færre timer til håndværk og design, end da faget var delt i to. Andre har valgt at putte flere timer på skemaet, viser ny undersøgelse. Der er brug for klare retningslinjer for faget, mener den faglige forening.