Et netværk for alle, der interesserer sig for håndarbejde, sløjd og design i folkeskolen. I samarbejde med Foreningen for Håndværk og Design.

(3.803 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Håndværk og Design kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   4

KL: Mere praktisk undervisning i skolen skal få flere til at vælge erhvervsskolerne

I Fælles Mål skal indarbejdes et praksisnært og anvendelsesorienteret element i alle fag, hvor det er muligt. Fagene håndværk og design og madkundskab skal introduceres allerede i 1. klasse mod 4. klasse i dag, og alle elever skal vælge mindst ét praksisorienteret valgfag i 7.-9. klasse. Det er nogle af KL's bud på, hvordan folkeskolen kan blive mere praktisk og dermed fremme søgningen til erhvervsuddannelserne.

0   0

Vater eller ej

»Vi gik meget op i, at alt skulle være i lod og vater. Men da resultaterne begyndte at komme, måtte jeg jo bare acceptere, at det var det ikke«.

0   7

Yes, nu vil KL prioritere H&D!

Kommunernes Landsforenings nye uddannelsesudspil tilgodeser de praktiske fag i hele skolen, for at skabe flere ansøgere til erhvervsuddannelserne.

0   3

Bæredygtighed og streetart

Mange af os kender følelsen: et nyt stykke tøj kan gøre underværker. Både for krop og for sjæl. Men hvor, hvordan og hvem har egentlig produceret vores tøj?

2   6

DigiPippi skal lære pigerne at bruge it - uden drengene

Fem hele torsdage lærer pigerne i 4. klasse på Dagmarskolen i Ringsted at bruge it, mens drengene er sendt på tur. Det sker som led i projektet DigiPippi, der skal skabe kvindelige it-rollemodeller.

4   7

Sæt H/D på dagsordenen!

Hvis vi skal have forældrene til at forstå vigtigheden af håndværk og design må vi sætte det på dagsordenen - og helst i en praktisk form på forældremøderne.

0   4

Lego Modeller

Lego er et godt redskab til at lave prøver og modeller i.

0   9

iPadcovers med inspiration fra 1700-tallet: Årets vinder af Springfrøprisen er fundet

Her til eftermiddag blev Springfrøprisen uddelt. En tidligere teaterskrædder løb med årets kreative pris for et projekt i samarbejde med kommunens historiske museum.

0   4

Digital læring vs. praktisk læring

Ministeriet har nedsat en rådgivningsgruppe, der skal sparre med ministeren om digital læring i skolen. Hvorfor er der samme ikke sket med den praktiske læring i skolen?

1   3

Fyn-lærere: Arkitektur gør håndværk og design-faget konkret

I et stort efteruddannelsesforløb har 39 håndværk og design-lærere over fem måneder lært, hvordan arkitektur kan bruges i det nye fag. Det har givet mange nye muligheder, lyder det fra lærer.

4   4

Engineering i skolen

Nyt ambitiøst 30 millioner kroners projekt om engineering skal tænde gnisten for teknologi og naturvidenskab blandt danske grundskoleelever. Som nørd inden for de metoder, som anvender iterative processer, står jeg klar med åbne arme. Men hvad er forskellen og lighederne mellem engineering, design, innovation og entreprenørskab?

3   1

Skader målstyret undervisning elevernes læring i håndværk og design?

Lene Tanggaard sagde for nyligt, at målstyring skader elevernes læring og kreativitet. Jeg er enig. Men har jeg kastet mig ud i, at prøve at finde ud af, om det altid gør sig gældende.

2   3

Bål og vaskemaskiner

Hvordan laver vi et enkelt og sikkert bål?

0   21

Design og byg dit akvarium

Video fra "5.d's akvarium projekt".

0   2

Billig køkkenhave i skolegården.

Vi har flere gange søgt skolemælkslegatet for økonomisk hjælp, til at bygge et udendørs rum i skolegården. Vi endte med at tage sagen i egen hånd i samarbejde med det lokale erhvervsliv..

1   7

Skal vi have en taksonomi for innovation, kreativitet og design?

På Big Bang konference 2017 afviklede jeg en workshop med titlen ”Innovationskompetencer i folkeskolen”. Her arbejdede 30 lærere med temaet:  Hvordan kan vi undervise via innovation fremfor at undervise for innovation. Workshoppens deltagere var optaget af, hvordan elever indgår i og reflekterer over en innovationsproces. Lærergruppen blev meget optaget af spørgsmålet: ”Hvilke kompetencer skal jeg understøtte og udvikle i mit didaktiske arbejde med innovation?”. I det følgende kan du læse lærernes bud på en beskrivelse af en innovativ elevs redskaber og kompetencer.

0   0

10 spørgsmål til folkeskolelæreren! Spørgeskema om kreativitet og læringsmålsstyring

Min bachelorafhandling omhandler udvikling og vurdering af elevernes kreativitet via/overfor målstyring i undervisningen, herunder fokus på at undersøge hvordan lærernes nuværende praksis er på forskellige skoler. Jeg er nysgerrig på, hvad der fra både elever og læreres perspektiv opleves som væsentligt i forhold til en kreativitet og design.

2   4

Interview

Min bachelorafhandling omhandler udvikling og vurdering af elevernes kreativitet via/overfor målstyring i undervisningen, herunder fokus på at undersøge hvordan lærernes nuværende praksis er på forskellige skoler. Jeg er nysgerrig på, hvad der fra både elever og læreres perspektiv opleves som væsentligt i forhold til en kreativitet og design.

0   2

Øjebliksbillede fra en faguge

På Skælskør Skole har vi 10 faguger i dette skoleår. Vi er i gang med en af dem i denne uge.

2   6

Hvor enkelt kan det gøres?

Hvad gør man når man er alene med 27 elever i 1. klasse og gerne vil lade dem smage faget håndværk og design?