Et netværk for alle, der interesserer sig for håndarbejde, sløjd og design i folkeskolen. I samarbejde med Foreningen for Håndværk og Design.

(3.694 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Håndværk og Design kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   14

Redesign-projektet

Video fra forløb med lav dit eget stativ til opbevaring af nøgler, medaljer, armbånd, halskæde i håndværk og design.

0   4

Minister til Alternativet: Fagene bliver på skemaet

"Det er let at lave sjov med Alternativets forslag, men jeg synes det fortjener mere end det", skriver undervisningsministeren på Facebook som reaktion på Alternativets bud på nye fag. Men de gamle fag bliver, siger ministeren.

0   7

H&D-formand om Alternativets udspil: Giv os ro

Kunstrefleksion og forståelse for ikke-materielle værdier. Det er tanken bag Alternativets forslag om at erstatte blandt andet håndværk og design med faget Kunst og Kultur. Det mødes med skepsis af H&D-foreningen.

0   25

Design dit eget futtog...

Video fra forløb med design af tog i håndværk og design. Materialer: Fyrretræ, krydsfiner, dekupørsav, geringssav, papir, blyanter, maling, sandpapir, stof, søm, lim, rundstok, mm

0   2

Kunst og kultur, nyt fag ?

Kritik, refleksion, nye perspektiver, provokation og nytænkning. Tror Alternativet ikke at disse elementer indgår i de nuværende fag?

0   6

Tinstøbning 3 - efterbehandlingen

Så har vi støbt - smykket skal slibes mm. og have en lædersnor i og måske udstilles. Endelig er det tid til at snakke om blæksprutter, lærlinge og løgnehistorier.

0   5

Tinstøbning 2 - selve støbningen

Hvordan selve støbeprocessen foregår...fra design og papir til smykke.

0   11

Tinstøbning 1 - introduktion

Tinstøbning er et godt emne hvor eleverne introduceres til et metal. Her får de materialekendskab og samtidig er der designelementer på spil. I mit emne "linker" jeg det - eller giver det "kroge" til dansk, historie og fysik m.m. så det - smelter - lidt sammen.

1   13

Lærer: Håndværk og design er ikke kun til for at skabe håndværkere

Håndværk og design har en berettigelse i sig selv. Det er ikke kun til for at trække flere unge til erhvervsuddannelserne. Sådan lyder det fra sløjdlærer Niels Lyngbo, som har undervist i over 20 år. Faget er en vigtig del af børnenes dannelse, mener han.

0   6

Høns og Huggeblog

Så er min blog i luften...

0   6

Forskere: Lærerens kommunikation i h&d skal være mere konkret

Fire forskere – to danske og to svenske – ser i øjeblikket på, hvordan håndværk og design-lærere kommunikerer med eleverne. Der bliver let for meget snak og ukonkret information i stedet for instruktion og korrigering.

ANMELDELSE
0   12

Snitteri som livsværk

Det er en lækker og inspirerende bog, men den mangler en klar målgruppe. Måske er den nærmest en slags snittet livshistorie.

0   5

Visuel facilitering og innovative elever

Siden midten af 1990’erne har der været et stigende fokus på, at det danske skolesystem skal understøtte talenters evne til at være innovative. Dette fokus blev fornylig mere konkret i forbindelse med introduktionen af de nye fælles mål og 21’ century skills. I uvm’s faghæfte anses Innovation og entreprenørskab som et tværgående emne, hvilket betyder, at alle skolens fag skal bidrage til implementeringen. I faghæftet fokuseres der på elevernes procesforståelse og evner til at organisere, kommunikere og samarbejde. Selvom det ikke er en ny tanke, at innovationskompetence og procesforståelse er et mål for undervisningen, er det nok ikke helt forkert at hævde, at mange skolelærere stadig er lidt uklare på hvordan innovation implementeres konstruktivt.

3   4

Vestjysk kommune satser stort på 3D-printere og laserteknik

Hvad der to år siden begyndte med to billige 3D-printere i sløjdlokalet på Ringkøbing Skole bredes nu ud i hele Ringkøbing-Skjern Kommune. To lærere skal de næste fire år styrke håndværk og design og også andre fag med teknologiværksteder på ni skoler.

0   1

God jul og godt nytår til alle håndværk og design-lærere

Så er det lige ved at være tid til at lukke alt ned - både i skolerne og her på redaktionen. Som tovholder på netværket for håndværk og design vil jeg ønske alle en glædelig jul og et godt nytår.

0   2

Ministeriet: Intet krav om både hårde og bløde materialer i alle forløb

”Det er unaturligt, at der altid skal være både bløde og hårde materialer i forløbene”. Sådan har det igen og igen lydt fra lærere i håndværk og design. Men nu svarer Undervisningsministeriet, at det bestemt ikke er et krav, at lærerne skal inddrage begge dele i alle forløb.

ANMELDELSE
0   22

Fantastisk portal for faglærere og deres elever

Det er skønt at være lærer i håndværk og design, og nu er der en ny inspirationskilde på markedet: Clios fagportal for håndværk og design. Den er gennemført og grundigt lavet.

ANMELDELSE
0   6

Inspiration til håndværk og design

Der lægges op til en ny fagforståelse, et reelt paradigmeskifte fornemmes det, ud fra de forventninger, der er indlejret i den nye folkeskole generelt og i faget håndværk og design specifikt.

0   4

Garvet h&d-lærer: Vi mangler gode råd til nye lokaler

Skolerne risikere at bruge en masse penge på dårlige nye håndværk og designlokaler, mener Britta Thorlann, som har undervist i 20 år, skrevet bøger, holdt kurser og besøgt skoler med ministeriet. Arkitekterne ved for lidt om undervisning, og mange lærere er i tvivl om forventningerne.

0   0

Det "umulige" er mulig!

Vi har sikkert alle sett tegninger av umulige figurer. Dette er gjerne tegninger som er tegnet i perspektiv og hvor forskjellige deler av tegningen er koblet sammen på en umulig måte. Disse tegningene får oss til å stoppe opp og gjerne trekke på smilebåndet.