Nyheder, blogs og indlæg om it i undervisningen, it-didaktik, gadgets og erfaringer fra lærer til lærer

(10.732 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i It i undervisningen kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   4

Formidlingskompetencer

Formidlingskompetencer er geniale! Men hvad er de?

8   8

Undervisere opretter 800.000 egne læringsmål i Meebook

På godt to år har brugere af den digitale læringsplatform Meebook oprettet 776.453 egne læringsmål. Der er ikke noget krav i systemet om, at man bruger læringsmål.

0   6

"Digitalisering i skolen er afgørende for demokratiet"

Folkeskolen er ikke slap i koderne - den er helt sikkert verdens bedste skole. Men vi skal sørge for, at dens værdier om kritisk tænkning også bliver brugt i den digitale udvikling, så eleverne forstår, at udvikling er noget, vi skaber sammen.

0   1

Gratis webinar om teknologibaseret læsning og skrivning

På tirsdag eftermiddag byder Ordblindenetværket på gratis webinar om teknologibaserede læse- og skrivestrategier med særligt fokus på mulighederne for at arbejde med den iterative didaktiske model i undervisningen af ordblinde. Oplægget varer cirka 45 minutter, hvorefter man kan sende spørgsmål og kommentarer til oplægsholder Helle Bundgaard Svendsen fra læreruddannelsen og hf i Nørre Nissum.

0   7

Authenticity means: “It’s gotta be real!”

This is a reworking of my last blog, but this time in English. I have added more to topic. This blog recounts some of the most exciting and astonishing events in my English lessons. I was genuinely shocked at how simple it was to make contact with extraordinarily interesting people.

0   1

Ny undersøgelse: Der mangler retningslinjer for porno i grundskolen

I en ny undersøgelse fra foreningen Porno og Samfund mangler over halvdelen de adspurgte 95 skoler en politik i forhold til porno på skolen. Tre ud af fire skoler har dertil ikke vedtaget pædagogiske retningslinjer i forhold til porno. Porno og Samfund mener, at emnet mangler belysning og resurser.

0   4

Computerspil ind i dansk

Netforbindelsen går ned, der er ikke nok forlængerledninger og tekniske spørgsmål, som du ikke kan svare på, flyver gennem luften. Det er måske skrækscenariet, som trænger sig på hos den lærer, der er nysgerrig efter at inddrage computerspil i undervisningen, og så alligevel ikke får det gjort. Men lektor Thorkild Hanghøj, der forsker i computerspil og literacy på Aalborg Universitet i København, mener, at der er store potentialer i at inddrage computerspil i faget dansk – og at det faktisk også er muligt at gøre, uden at det bliver for teknisk kompliceret. Kristiane Hauer fra Nationalt Videncenter for Læsning mødte ham til en snak om dette.

9   1

DLF i samarbejde med KL om it i undervisningen

Nu går Danmarks Lærerforening i samarbejde med arbejdsgiverne i KL om it i folkeskolen. "Det er vigtig at få sat fokus på", siger DLF-formand Anders Bondo Christensen.

0   4

Der var engang en teknologiforståelse.

Når man bruger teknologi i undervisningen, så har man også en teknologiforståelse. Om man vil det eller ej.

1   4

Privatliv er kontrol over egne data

Når man spørger børn og unge, om de interesserer sig for privacy, kan man få det indtryk, at det gør de ikke. Men spørger man dem om de ønsker at kontrollere, hvem der ved hvad om dem hvornår er der ingen tvivl. Lærerstandens Brandforsikring støtter nye folkeskoleforedrag om digitalt selvforsvar og digital identitet.

1   0

Regeringens vækstpanel ønsker teknologipagt om folkeskolen

Regeringens Digitale Vækstpanel præsenterer i dag 33 anbefalinger. Panelet ønsker blandt andet at etablere en såkaldt teknologipagt for uddannelsessystemet fra grundskole til de videregående uddannelser. Blandt andet anbefaler panelet faget 'informatik' i folkeskolen. "Programmering og evnen til at skabe nyt med en computer er vigtigere end praktiske færdigheder", siger formand for panelet, Niels B. Christiansen, til Berlingske Business.

1   22

Særpris: Robot går i skole for elev

En elev kan ikke gå i skole på grund af sygdom, men så udviklede læreren Morten Jacobsen en robot sammen med pædagogen Francis Nørgaard. Det udløste en særpris for banebrydende robotteknologi.

ANMELDELSE
0   40

Skitser til noget, der kan bære

Skoledebatten er domineret af big data og synlig og styrbar læring i evidenslampens måleskær, mens de væsentlige spørgsmål om formålet med det hele er nedtonet. I denne bog opridser forfatterne det, der kan skabe ro og robusthed i skolen og sans for en verden i balance.

2   19

Dagens dansk-iPrøve startede med nedbrud

På landets grundskoler sidder 9.-klasse-eleverne lige nu og taster løs ved den – nu obligatoriske – iPrøve i dansk. Det giver både muligheder og udfordringer, lyder det fra Dansklærerforeningen – én af dem er for eksempel det it-nedbrud, som startede dagen.

2   6

Følg mig!

En blog med fokus på den gode historie fra folkeskolen

2   19

2017: Mange lærere har aldrig været på it-kurser

Hvis ikke læreren selv er usædvanligt godt kørende it-mæssigt og har en god vejleder til at støtte i it-projekter, så drukner it i skolehverdagen. Det er erfaringen på Lindevangskolen på Frederiksberg. Derfor puffer vejlederne til matematiklærerne.

15   37

Professor: For lidt dialog om læringsplatforme

Insistér på dialogen om, hvad skolen skal bruge platformen til, lyder rådet fra professor Morten Misfeldt, som har fulgt implementeringen af de digitale læringsplatforme.

0   11

Innovative elever vinder priser

På Skolemessen i Aarhus har elevhold fra forskellige kommuner i dag præsenteret deres 21skills- og it-projekter for et panel på 25 dommere. Nu er vinderne netop kåret.

0   6

Københavns digitale profilskole fik en hård fødsel

Dyvekeskolen blev -lige midt i en strukturændring i 2012 - Københavns digitale profilskole. Det endte med at give dårligere digital pædagogik i undervisningen, konkluderer en forsker, som har fulgt skolen i tre år.