It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
10.915 andre er allerede tilmeldt

For at du kan oprette indlæg i It i undervisningen kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   0

Prisbelønnet film viser spændvidden i digitale medier til autister

Mennesker med autisme kan få stor glæde af digital teknologi. Det dokumenterer filmen ’Det Digitale Tilbud’, som er kulminationen på et projekt, hvor Autismecenter Storstrøm har bestræbt sig på at finde digitale medier til den enkelte elev eller bruger.

16   59

Fælles mål-debat: Udsigt til et opgør med målstyring og tvungne læringsplatforme?

Et bredt flertal i Folketinget er klar til at slække på den målstyrede skole, der blev indført med folkeskolereformen. Også læringsplatformene ser ud til at skulle justeres, når 3000 bindende mål for folkeskolen bliver vejledende.

0   4

Derfor skal du bruge LinkedIn som lærer

Om man er jobsøgende eller ej, kan der være god grund til at gøre noget ud af sin professionelle profil på det verdensomspændende cv-netværk LinkedIn.

2   2

Er der nok it-undervisning i dagens folkeskole

Jeg er for nyligt gået ud af folkeskolen, og jeg synes bestemt ikke at der er nok IT undervisningen. Jeg synes faktisk at der skal flere fag på skemaet som handler om alt fra at lave en hjemmeside, grafisk design på computeren og vores opførsel på de sociale medier.

0   7

Holder opbruddets præmis?
 »Vores elever er ikke maskiner«

Matematiklærer Lis Zacho giver sit syn på det optegnede opbrud: standardiseringen. Kvæler målstyring og standardløsninger elevernes kritiske tænkning og kreativitet, og er fremtidens lærer en undervisningsassistent?

0   2

DLF efterlyser vidner til sag om ophavsret

Danmarks Lærerforening efterspørger lærere, som vil stille op som vidne i foreningens retsag om ophavsret i de digitale læringsplatforme.

0   15

DLF: Læringsplatformene skal ændres efter færre bindende mål

I Rødovre Kommune bruger man det, der svarer til 60 lærerstillinger, om året på læringsplatformen, sagde Rødovre-lærernes formand Anders Liltorp, da Lærerforeningens kongres diskuterede de læringsplatforme, alle skoler har skullet indføre.

14   16

Skal man forbyde mobiltelefoner i skolen?

Flere skoler vælger et totalforbud mod mobiltelefoner i skoletiden, men er det en god ide og er forbud en reel løsning?

0   135

Bachelor: MinUddannelse overinformerer forældre

Regering, KL og regionerne lægger op til, at forældre og skole skal kommunikere mere digitalt. Men der er forældre og lærere, der er skeptiske. MinUddannelse fokuserer snævert på læring. Hvorfor hedder den ikke MinDannelse eller måske VoresDannelse, spørger Charlotte Beyer.

0   134

Bachelorer: Lær innovativ tænkning gennem programmering

Resultatet er ikke det vigtigste, når elever programmerer i fysik/kemi, siger Helle Vibeke Nørgaard og Cecilie Maria Nielsen. "Det vigtige er, at eleverne gennem arbejdsprocessen får sat gang i innovative tankeprocesser og refleksioner".

4   35

Lærer vinder DLF-hæder for at give lærerne en stemme

Lærer Mette Frederiksen har netop modtaget Lærerforeningens Stinus-pris. Hun har i høj grad været bannerfører i kampen for færre bindende mål og imod de nationale test.

0   8

Forsker til historielærere: Hold fem års pause fra digitalisering

På historie- og samfundsfagslærernes årskonference i weekenden var der heftig debat om, hvad digitaliseringen betyder for historiefaget i folkeskolen.

0   2

Skoler søges til forskningsprojekt om spil i undervisningen

Et stort forskningsprojekt skal undersøge, om computerspil i undervisningen kan fremme elevernes trivsel og styrke deres færdigheder. 40 skoler søges til at indgå i projektet.

2   9

Kronik: Lad os sætte mål for måling

Måler vi eleverne på det rigtige, når vi beder dem om at sætte sig foran computeren for at teste deres 
evner. Noget tyder på, at de mange test ubevidst påvirker undervisningens indhold og elevernes 
kompetencer, skriver et forskerteam fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse.

0   132

Bachelor: Lærebog og fagportal indeholder for svære tekster

Både et- og flersprogede elever har problemer med teksterne i fysik/kemi-timerne. Men der er store individuelle forskelle, siger Mette Marie Mohr

2   4

Folkeskolens digitale læremidler kan blive en eksportsucces

Danske iværksættere skaber digitale læremidler med internationalt potentiale. "Hvis vi gør det rigtigt, kan vi starte et eksporteventyr", mener manden bag MatematikFessor, direktør i EduLab, Kasper Holst Hansen. Han samarbejder tæt med folkeskolelærere.

0   2

Video-opskrifter gør en stor forskel

Jeg har oprettet en Youtube kanal med video-opskrifter, som gør en overraskende stor forskel i min undervisning

0   12

Nyt spil: Byg et atomkraftværk ved siden af skolegården

150 elever fra Trongårdsskolen i Lyngby har i denne uge prøvet kræfter med at skabe hoteldrift, infrastruktur og energi i et nyt interaktivt spilunivers , som ligner deres egen kommune på en prik.

0   2

Naturvidenskabsfestival: Stor billejagt med elever som forskere

I anledning af Naturvidenskabsfestival var der i går billejagt ved Herstedhøje. Elever sendte fangstresultater til forskere, og andre designede biller til 3D-print og eleverne byggede bidende robot-kindbakker.

0   4

På vej til næste level

Nej, man kan ikke computerspille sig til alt det, man skal lære i skolen.