Nyheder, blogs og indlæg om it i undervisningen, it-didaktik, gadgets og erfaringer fra lærer til lærer

(10.610 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i It i undervisningen kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   1

Ejer- og navneskifte skal gøre ordblindenetværk mere attraktivt for lærere

Det ikke særligt mundrette Tekstnetværket hedder nu Ordblindenetværket. Ændringen skal gøre netværkets formål tydeligere. Det er både for læsekonsulenter og -vejledere og for lærere, som har elever, der bruger læse- og skriveteknologi i den almindelige undervisning.

0   8

Filosof: Digital dannelse bør starte tidligt

Vincent F. Hendricks er leder for Center for Information og Boblestudier, og så er han hovedtaler ved årets læringsfestival, der snart står for døren. Ifølge professoren, forfatteren og filosoffen bør man starte tidligt med at undervise eleverne i dynamikken på sociale medier.

6   16

Synlige mål med brug af it?

Det ærgrer mig, at skoler og kommuner investerer så massivt i teknologier, for primært at anvende disse som smidigt distributionsredskab, alternativ til blyanten eller kopiarket. Jeg ville ønske, at de havde mere fokus på begrebet genuin læring, og designede læringsmiljøer og læringsaktiviteter, hvor eleverne anvendte de digitale redskaber til at gøre deres stemme gældende, være i dialog og sammen med andre være kritisk undersøgende, analyserende, konstruerende, diskuterende og evaluerende. Der er behov for synlige mål for, hvad vi vil opnå med brug af it i forhold til elevernes læring.

ANMELDELSE
0   14

Til dig, der ikke forstår børns medieforbrug

En kompleks problematik beskrevet, så det er til at forstå, og uden dommedagsprofetier. Værd at læse trods en vis ensidighed.

0   7

Google Drev som vejledningsværktøj.

Om hvordan it kan understøtte vejledning af de større elever i løbet af projektopgave-ugen.

0   2

En digital debat

Eller debatter ... for der er mange hjørner af digitaliseringen, der drøftes i øjeblikket. Alene her i årets korteste måned er der mindst fire høringer/konferencer med debatter om emnet. Digital dannelse, programmering, læringsplatforme, 21. århundrede-færdigheder, et fag eller i fagene …

ANMELDELSE
0   15

Let's do it?

I en frugtbar vekselvirkning mellem teori og eksempler fra praksis præsenteres læseren for vigtig baggrundsviden om og tilgange til feltet ”it i matematikundervisningen”. Et igangværende ph.d.-projekt vidner dog om, at begejstringen ikke er udelt.

0   1

Konkurrence: 3000 kroner for en gåtur

Otur er en ny app, der åbner for en anderledes aktivitet i historieundervisningen: Eleverne laver en opgaverute for sig selv, hinanden og alle andre interesserede. Hvis den er klar inden 3. marts, kan vinde 3000 kroner til klassekassen.

ANMELDELSE
2   34

Diskussion om digital dannelse

Næste gang jeg skal læse denne Digital Dannelse vil det være som lydbog på en lang biltur. Jeg vil sætte den på og pause den undervejs, så jeg kan diskutere bogens dilemmaer med mine to teenagebørn - og jeg vil glæde mig til samtalen.

0   19

Kloge ord om pædagogik på vej til alle i DLF

Danmarks Lærerforening, Frie Skolers Lærerforening og Aarhus Universitetsforlag lancerer i denne uge en ny bogserie, Pædagogisk Rækkevidde, som giver lærerne gratis viden og inspiration til brug i hverdagen.

0   10

Cookies - dem kan du let blokere for

Hvad er cookies og hvordan blokerer du effektivt for dem

9   4

Fremover skal du fremme elevernes læring ved hjælp af testdata

Undervisningsministeriet har netop offentliggjort sin ’datastrategi’. Den handler blandt andet om at bruge data ’så læring fremmes’ og skabe opmærksomhed på, hvordan lærerne kan få mest muligt ud af data fra fx de nationale test.

0   9

Høring: Er der brug for et it-fag i folkeskolen?

Erhvervsorganisationerne mener, det haster med et egentligt it-fag i folkeskolen. Men der var ikke enighed i det panel af politikere, skole- og it-branchefolk, der diskuterede i går på Børsen i København.

1   1

Speciale: Teknologi i folkeskolen - Vi har brug for din hjælp!

Teknologien er her for at blive og derfor skabes nye kompetencebehov. Men hvordan sikrer vi at den læring, som børnene i dag får, stemmer overens med fremtidens behov?  Det vil vi finde en løsning på.

2   10

Snyd med stil – robotten hjælper

Med flere og mere avancerede, kunstige læringsalgoritmer (e.g. maskinlæring), hvordan kan man sikre sig, at den stil eller for musikelevers vedkommende - den musik, eleverne leverer, er deres egen?

0   8

Hvordan arbejder man med det menneskelige aspekt i det digitale?

Hvad er i spil, når eleverne skal mødes og kommunikere online, og hvad kan læreren gøre for at understøtte processen?

0   1

Bliver jeg nogensinde perfekt?

De sociale medier spiller en afgørende rolle i udviklingen af de unges identitet. Er det rimeligt?

0   5

Motivation og læring

Indlægget omhandler motivation og læring

25   42

Ph.d.-studerende: Ingen evidens for, at it i undervisningen virker

Hvis man tager et historisk blik på argumenterne for at investere i læringsteknologi, så er enhver evidens for deres virkning forsvundet. Til gengæld er det vurderede potentiale bare vokset og vokset, lyder det fra ph.d.-studerende Jesper Balslev

0   0

Ulovlig ransagning af elevers computere for pornosøgning

Datatilsynet har afgjort, at det ikke var lovligt, da ledelsen på privatskolen Strandmølleskolen i Assens gennemgik søgehistorikken på en gruppe 7.-klasse-drenges medbragte computere for at finde spor af søgning efter porno i skoletiden. To af drengens forældre meldte sagen til Datatilsynet, som udtaler kritik, men ikke har meldt sagen til politiet, skriver Ritzau.