Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

 

(957 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Musik kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
1   5

Musik er åbenbart kun for små børn – et lyninterview

Måske skulle man komme ud på skolerne og spørge eleverne, hvordan landet ligger.

0   0

Gratis materialer til fællessang

Syng 17 fællessange i 17 uger i 2017. Sådan lyder det fra Spil Dansk. I år er spil dansk ugen fra 30. oktober til 5. november. Men allerede nu er opvarmningen i gang. Spil Dansk har gjort 17 sange klar, som kan bruges til undervisningen. På Danmarks fællessang online er der 17 sangtekster, som kan bruges til print og lærred, indspilning - akkompagnement med sang, klaver og guitar, som man kan synge til og læringsmateriale udformet som 10 spørgsmål til sangen og en artikel om sangen til brug i den tværfaglige undervisning.

1   7

Stor glæde over musiklæreruddannelse på Bornholm

De studerende, der netop er startet på musik på Læreruddannelsen på UCC Bornholm er en broget skare af lærerstuderende, lærere uden musik som linjefag og musikere, der underviser i skolen, men mangler læreruddannelsen. Folkeskolen.dk har talt med 4 af de studerende, og de har alle store forventninger til uddannelsen.

0   1

Hvor ejerskabet står

I bund og grund handler det om at investere sig selv i noget (eller nogen) – det gør simpelthen, at vi passer bedre på tingene.

1   24

Skole har fundet succesopskrift til de praktisk/musiske-fag

På Rønbækskolen i Hinnerup har eleverne på mellemtrinnet ikke håndværk og design, billedkunst, musik og madkundskab – de har projektfag, hvor alle de praktisk/musiske fag er blevet gentænkt og arrangeret som korte projektperioder frem for månedlange forløb med få lektioner om ugen.

0   13

Manglende efteruddannelse – en snubletråd for skolens og lærernes fortsatte udvikling!

Det påpeges igen og igen, hvor vigtigt det er for elevernes tilegnelse af faglighed, at de har fagligt kompetente og pædagogisk engagerede lærere. I blogindlægget diskuteres mulighederne for, hvorledes det kan gennemføres. Jeg foreslår i indlægget, at den enkelte lærer op til kommunevalgene i november konfronterer lokalpolitikerne med problematikken.

0   4

Matematikken i musikken

Man skal ikke kigge langt efter de indlysende matematiske aspekter i musikken.

0   11

Praktiskfaglig elevvurdering begejstrer og bekymrer

Håndværk og design-lærer Katrine Dalin Diduch glæder sig over regeringens planer om, at eleverne fremover skal have vurderet praktiske færdigheder, inden de forlader folkeskolen. Men hun ærgrer sig over, at et nyt lovforslag er for ukonkret.

1   4

Lovforslag i høring: Elevernes praktiske færdigheder skal vurderes fra næste skoleår

Et forslag om at tilføje en praktiskfaglig vurdering som en del af uddannelsesparathedsvurderingen er netop sendt i høring. Vurderingen skal foretages ud fra praktiskfaglige elementer i udskolingen.

0   9

Lærere: Opblødning af Fælles Mål gør ikke stor forskel for musik

Fælles Mål i de små fag har ikke alle steder haft den store betydning for undervisningen. Derfor kommer det heller ikke til at betyde så meget for musikundervisningen i skolerne, når viden- og færdighedsmål bliver gjort frivillige, lyder det fra to erfarne lærere.

0   3

For evigt og altid nummer et

Verden virker efterhånden ikke gearet til den mangfoldighed, som hidtil faktisk har hjulpet os til at klare dagen og vejen.

0   114

Bachelor: Brug det, der duer

Diagnosticering af elevers vanskeligheder kan virke stigmatiserende, advarer Jørgen Kjærsig i sit bachelorprojekt

0   14

”Ven-skaberne” rykker ud

Tal om fællesskaber med eleverne med musik og historie fra ”Ven-skaberne”

ANMELDELSE
0   7

Kunst og kultur - kom nu i gang

Masser af gode ideer til både den nyuddannede og den garvede - men man skal kunne leve med en rodet opsætning.

0   3

For enden af regnbuen

Som udgangspunkt var der en tydelig forskel på, om den kørende platform repræsenterede det mere ”konservative” segment, eller om det var de dansende enhjørninger med ballonkjoler og bare numser.

1   1

Riisager og DF: Mere dybde i de kreative fag

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) og Dansk Folkepartis skoleordfører Alex Ahrendtsen opfordrer skoleledelserne og skolebestyrelserne til at fokusere mere på de kreative og musiske fag. Det skriver de i et debatindlæg i JydskeVestkysten. De ser gerne, at der kommer mere faglig dybde ind i undervisningen i de kreative fag. Med folkeskolereformen blev skolerne pålagt at inddrage civilsamfundet i undervisningen, og det mener de to politikere at de kreative fag kan drage nytte af.