Det faglige netværk for danskundervisning er for alle, der underviser i danskfaget.

(15.964 følger) Se alle medlemmer

Blog

Dansk
0   19

Samtalen om dansk

For at du kan oprette indlæg i Danskundervisning kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
1   8

Lysten til at lære

Som lærer i snart 13 år ser jeg en stor forskel på især drengenes lyst til at lære i skolen. Jeg har haft en klasse med et klart undertal af drenge, som trak hinanden ned, når det gjaldt flid og indsats. Det var tydeligt, at kulturen blandt drengene i klassen var, at det at lave lektier hjemme eller bruge tiden fornuftigt i timerne ikke lå højt på deres ”to-do-liste”.

2   8

Det gode fotografi

World Press Photo har netop kåret vinderen af årets pressefoto. Hvad er det, der gør et fotografi godt? Hvad er det, et godt fotografi i særlig grad kan fortælle? Politikens fotochef har nogle bud, som vi kan lære af til undervisningsbrug.

0   2

Spørgeskemaundersøgelse om køn i danskundervisningen

Jeg er i gang med at skrive min bachelor, som handler om kønnet diskurs i danskundervisningen. Derfor ville jeg blive meget glad for at få besvarelser på nedenstående spørgeskema. Det eneste krav er, at du skal være uddannet dansklærer og have arbejdserfaring med at undervise i faget dansk. Undersøgelsen er anonym. På forhånd mange tak! V.h. Anna Windfeld Lund studerende ved UCN, Aalborg

0   14

Feedback er noget, man kan handle på! (2)

Spild ikke din tid på ligegyldig feedback.

0   8

En positiv fortælling er det vigtigste

Arbejder man bevidst på at give elever med dysleksi en positiv selvforståelse, skabes der meget bedre betingelser for at lære. Og her spiller læreren en afgørende rolle, viser nyt bachelorprojekt. Kristiane Hauer fra Nationalt Videncenter for Læsning har interviewet Maria Dybdahl Damsgaard, der står bag bachelorprojektet.

0   19

Samtalen om dansk

Jeg har hen over årsskiftet fundet Holger Henriksens, "Samtalens mulighed", frem. Den har i den grad sin berettigelse, når vi vil danskundervisning, der gnistrer.

0   3

Her er de nominerede til Undervisningsmiddelprisen 2017

Halvtreds undervisningsmaterialer er blevet til tre. Uvm.dk har nu offentliggjort de nominerede til Undervisningsmiddelprisen: "Filmiske virkemidler. Analyse og produktion i undervisningen" - bog af Jan Frydensbjerg og Ole Brynaa Solkær. "Ordet er dit. Fokus på mundtlighed i 5.-6. klasse" - bog med supplerende video -og lyd-materiale af Pernille Hargbøl Madsen. "RoS/Test Gange" - funktionel test til elever der har svært ved at gange af Pernille B. Sunde og Pernille Pind.

0   15

Brandbomben i Ry

Diskuter om skolen i Ry kunne have gjort andet og mere. Diskuter hvordan vi bekæmper mobning. Men glem ikke at reflektere over det had, der dagligt spredes offentligt på sociale medier og i den politiske debat.

3   9

Evaluering på evaluering

I morgen er sidste dag med vores ’uge sex-uge’. En uge med en anden dagsorden på skemaet end normalt. En uge med kroppen i centrum. Som så ofte efter et forløb skal der evalueres – men hvordan/hvad er det vi evaluerer på? Hvad er en evaluering egentlig – og hvad skal den afspejle? I denne uge handler min blog om evalueringsbegrebet – om evaluering på evaluering.

1   10

Les meg

Ved den just afsluttede Nordisk Barnebokkonferanse i Stavanger blev en særdeles vellykket Håndbok i litteraturformidling, Les meg, introduceret. Den er praksisorienteret og litteraturbegejstret.

0   1

Konkurrence: 3000 kroner for en gåtur

Otur er en ny app, der åbner for en anderledes aktivitet i historieundervisningen: Eleverne laver en opgaverute for sig selv, hinanden og alle andre interesserede. Hvis den er klar inden 3. marts, kan vinde 3000 kroner til klassekassen.

43   28

Forskere: Træningsopgaver fylder for meget i skolen

En ny undersøgelse viser, at op til halvdelen af de opgaver, danske elever løser i fagene dansk, matematik og naturfag, ikke udvikler de kompetencer, der kræves i det 21. århundrede, såsom kreativitet, samarbejde og selvstændig vidensproduktion. Det er blandt andet afgangsprøvernes skyld.

0   4

Klassetur tog uventet drejning for Isabella: Vandt konkurrence

Isabella fra 8. klasse blev gevaldigt overrasket under klassens udflugt til Aarhus’ kulturhus Dokk1 i går. For klasseudflugten var til ære for hende.

0   11

Færre røde streger på papiret - respons på elevtekster

Hvordan bliver man bedre til at skrive? Røde streger på papiret er ikke den bedste motivation til at kaste sig ud i nye skriveforsøg. Og måske lige så vigtigt: Hvordan bliver man bedre til at give brugbar respons?

0   5

Elever filmer sig til digital dannelse

Danske skoleelever skal gennem arbejdet med film lære at forstå den medievirkelighed, de befinder sig i. Det er kongstanken bag nyt læremiddel, som udspringer fra pilotprojekt på 11 fynske skoler.

0   8

Mere byskab end landskab og magiske myter i massevis.

De nordiske illustratorers arbejder er mangfoldige som tilværelsen selv. Det opleves tydeligt i udstillingen Into the Wind, som startede i Berlin og som nu kan ses i Stavanger. Til den knytter sig en katalog, der er et fund for de små 15 euro, det koster.

0   13

Feedback er noget, man kan handle på!

Det startede med, at nogen frøs om fødderne.

1   11

Hvorfor blev du lærer? Hvad inspirerer dig? Hvad er dit motto?

Den norske illustratorsammenslutning Grafill stiller i et udstillingskatalog spørgsmål som dem i overskriften til udstillerne. Var det ikke på tide, at vi på lignende måde gav mæle til dem, der udøver undervisningens kunst?

0   26

Sprogudvikling? Tal med børnene. Lyt til børnene.

På TV kan man i disse dage se begejstrede pædagoger, der får småbørn til at løbe hen til et billede af et rødt æble og sige "rødt æble". Det kaldes udvikling af ordforråd. Men der må da være andre veje!