Det faglige netværk for danskundervisning er for alle, der underviser i danskfaget.

(16.151 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Danskundervisning kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   0

Globalt medborgerskab med U-web.dk

U-web.dk tilbyder gratis undervisningsmaterialer til indskoling, mellemtrin og udskoling, som kan styrke globalt medborgerskab i folkeskolen.

0   1

Manuskriptet skal erstattes af stikord

I morgen starter de mundtlige prøver landet over. Erfaringen viser mig vigtigheden i at have øvet mange fremlæggelser og oplæg, hvor eleverne kun må medbringe stikord – det klassiske ’manuskript’ skal ryddes af vejen, for det viser ikke elevens selvstændighed.

0   0

Lyden af venskab – klassisk playliste til undervisningen i mellemtrinet

Planlægger du at arbejde med ’venskab’ i mellemtrinet og vil gerne tilføre musik til undervisningen? Så brug denne playliste og de tilhørende noter. Emnet er denne gang ønsket af Mette Gryhøj Tversted og 4.C fra Dalumskolen i Odense.

0   0

Klassefortællingen giver selvtillid

»Du skal ikke være nervøs. Der er ikke noget at være bange for«.

0   5

Røste og stemme

Om kort tid er der kommunalvalg, og så skal vi påvirke den lokale folkeskoles vilkår ved at røste eller stemme. De to verber betyder det samme, men fortæller alligevel forskellige historier.

0   2

Nye vinde blæser på læseområdet

Siden 2010 har centeret stået bag HOT. En lille undersøgelse, der tager temperaturen på læsefeltet, ved at spørge et panel bestående af danskkyndige fagpersoner om, hvad de mener er hot og hvad der burde være hot når det handler om læsning, skrivning og sprog. Panelet udgøres af fagpersoner fra grundskole, lærer- og pædagoguddannelse samt forskningsfelt. Sara Hannibal, der både er lektor i dansk i læreruddannelsen, UCC, og konsulent på nogle af centerets projekter, har samlet deres mange svar og inddelt dem i en række kategorier, der tegner dette års HOT-liste. Centeret mødte hende til en snak om de områder på listen, som hun finder mest interessante.

0   6

Løkke-lotto, en del af noget større

Stemme er ikke bare noget med at sætte kryds til et kommunalvalg. Det er også at lade sin stemme høre - med argumenter og erfaringer fra virkeligheden.

0   32

SKAT & skole

Reformerne i SKAT blev indført for hurtigt og hen over hovedet på de erfarne medarbejdere, lyder det nu i tidligere skatteminister, nuværende finansminister Kristian Jensens overvejelser ved udsigten til at blive undersøgt. Er der mon ligheder med folkeskolereformens tilblivelse? Ja, og den nuværende undervisningsminister bløder op, mens den forhenværende Antorini stadig forsvarer sit (hast-/mak-)værk med tale som speed fra en spædkalv!

0   4

Kora om Pisa Etnisk: Usædvanligt, at første- og andengenerationselever klarer sig lige godt

I den danske udgave af Pisa 2015 klarer førstegenerationsindvandrerelever sig på samme niveau, som andengenerationselever, der født og opvokset i Danmark. Det er overraskende, siger analysechef i Kora, men en stærkere forældrebaggrund er måske forklaringen.

0   1

Gratis webinar om teknologibaseret læsning og skrivning

På tirsdag eftermiddag byder Ordblindenetværket på gratis webinar om teknologibaserede læse- og skrivestrategier med særligt fokus på mulighederne for at arbejde med den iterative didaktiske model i undervisningen af ordblinde. Oplægget varer cirka 45 minutter, hvorefter man kan sende spørgsmål og kommentarer til oplægsholder Helle Bundgaard Svendsen fra læreruddannelsen og hf i Nørre Nissum.

0   5

iPrøvens mange øjne

Opgavekommissionen har afviklet deres første landsdækkende iPrøve i skriftligt dansk. Hvordan tilgodeser man 65.000 elevers forskellige behov, hvordan godkendes prøvesættet og sker der en evaluering af prøven efterfølgende? Efter selv at have haft prøven inde på livet, er min nysgerrighed vakt omkring den, og derfor har jeg talt med Charlotte Rytter (medlem af opgavekommissionen) om tilblivelsen og de mange øjne, der kigger med i processen.

5   6

Pisa Etnisk: Andengenerationsindvandrere halter fortsat efter

Pisa Etnisk 2015 er netop offentliggjort. Trods beskedne fremskridt blandt elever med indvandrerbaggrund klarer de sig stadig markant dårligere end de etnisk danske elever. En bred samfundsudfordring, siger undervisningsministeren.

0   0

Skoleklasser i konkurrence om egen danmarkskanon

Ministrene Merete Riisager og Mette Bock offentliggør i dag et nyt undervisningsmateriale om de danske kerneværdier for folkeskolens ældste elever og elever på ungdomsuddannelserne. Samtidig lancerer de konkurrencen #klassenskanon.

0   8

Danskprøve-kommission: Iprøven har været undervejs siden 2009

Den nye iPrøve - skriftlig dansk med adgang til internettet, har fået en blandet modtagelse. Men den er faktisk ikke ny, forklarer formanden for Opgavekommissionen bag prøven, Jørgen Reeckmann, i dette interview.

ANMELDELSE
0   5

Rørende, fandenivoldsk og ikke bange for noget-figur

Men lad ikke børnene alene med den barske historie.

0   12

Logik for burbørn

Når man jubler så højt over at have indført "åben skole", så overhører man i glædesbruset, at de resterende 80% må være "lukket skole".

0   5

Så kom den søde, glade, lyse eksamenstid

Hvordan har læreruddannelsen det? Hænger den sammen med folkeskolens liv og undervisning? Jeg har nogle gange om året mulighed for at kigge med på sidelinjen som beskikket censor i dansk, og det er inspirerende og lærerigt.

0   1

Ordforslag hjælper ordblinde til bedre resultater i retskrivning

Nu bliver det permanent, at ordblinde elever kan bruge ordforslagsprogrammer ved folkeskolens prøve i dansk retskrivning. Evalueringen af et forsøg viser, at ordforslag kan hjælpe ordblinde elever, uden at de får en fordel i forhold til andre elever.

0   4

Computerspil ind i dansk

Netforbindelsen går ned, der er ikke nok forlængerledninger og tekniske spørgsmål, som du ikke kan svare på, flyver gennem luften. Det er måske skrækscenariet, som trænger sig på hos den lærer, der er nysgerrig efter at inddrage computerspil i undervisningen, og så alligevel ikke får det gjort. Men lektor Thorkild Hanghøj, der forsker i computerspil og literacy på Aalborg Universitet i København, mener, at der er store potentialer i at inddrage computerspil i faget dansk – og at det faktisk også er muligt at gøre, uden at det bliver for teknisk kompliceret. Kristiane Hauer fra Nationalt Videncenter for Læsning mødte ham til en snak om dette.