Det faglige netværk for danskundervisning er for alle, der underviser i danskfaget.

(16.053 følger) Se alle medlemmer

For at du kan oprette indlæg i Danskundervisning kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
1   4

Feedback på personligt niveau

Smiley eller dødningehovede?

0   3

Forsker: »Skam« er en vej ud af præstationskulturen

For ungdomsforsker er »Skam« en vigtig og unik påmindelse om fællesskabets betydning for unge mennesker i en nulfejlskultur.

0   6

Efter ti år: Ny vejledning om tosprogede elever

Undervisningsministeriet har udsendt en ny vejledning om organiseringen af folkeskolens undervisning af tosprogede elever. En dansk som andetsprog-lærer kalder vejledningen god, men kritiserer lovgivningen bag.

0   7

Den svære problemformulering

I morgen starter projektopgaven i min 8. klasse. I år har vi sat mange kræfter ind på at få lavet den gode problemformulering, for erfaringen viser mig, at det er den, der volder eleverne de største problemer.

0   6

Dritkul nabosprogsundervisning

Ungdomsserien SKAM har skabt en norsk bølge i Danmark, som nabosprogsundervisningen må ride på, mener lektor Bodil Christensen. Nationalt Videncenter for Læsning spurgte hende om, hvad det er SKAM kan med sprog.

0   5

Feedback på opgaveniveau

Feedback som bedst bruges i (skrive)processen.

0   5

Stolte elever - Scene 1: Blågård skole til dokumentarfestival

Kunsthal Charlottenborg i København bød Blågård Skole på besøg i formiddags for at eksperimentere med filmsproget - Et sprog som eleverne efterhånden taler flydende. Skolen har nemlig et særligt fokus på den filmiske fortælling.

1   4

Det grimme er mere skønt end det pæne

Kreativitet er de mange løsningers legeplads. Vi lever i en tid, hvor vores elever bliver trænet hårdt og præcist i at komme med det ene rigtige svar, og det begrænser dem langt mere, end vi forestiller os.

ANMELDELSE
0   15

Fagdidaktik og fællesskaber

Ny dansk antologi giver et indblik i, hvordan professionelle læringsfællesskaber kan skabe rammer om fagdidaktisk udvikling mellem lærere. De bedste af bidragene er virkelig spændende at gå i dialog med.

1   19

Oplæsning er bodybuilding for skuespillere og lærere

Dyrk oplæsning og giv de tekster, du vil berige fællesskabet med, krop og sjæl. Læs op, mens eleverne spiser, så de får både hånd- og åndmadder.

1   0

Amerikansk ekspert: Co-teaching skal bruges varieret og med omtanke

'Co-teaching' kan få inklusion til at lykkes og sikre, at eleverne får udbytte af undervisningen. Men det er ikke nok, at to lærere går sammen. De skal være bevidste om, hvilken model de bruger, så de får det bedste frem hos eleverne, siger den amerikanske ekspert Marilyn Friend.

5   23

Den lærerstuderendes positive indspark

Flere gange om året åbner vores skole, som alle andre skoler, dørene op for lærerstuderende, som skal med i klasselokalet og opleve en lærers hverdag.

0   6

Projektarbejde for de små

Kan man styrke det faglige samarbejde tidligt? - Planlæg en ferie sammen.

0   2

Sommerferiematematik Projektopgave for de små

Har dine elever brug for lidt mere frihed i timerne? Har du lidt tid til et godt tema man kan bruge direkte? Så gå i gang med at planlægge en ferie sammen

0   2

Blended learning kan understøtte fagligheden.

Video-tutorials kan ikke erstatte en lærers undervisning og detaljerede gennemgang af undervisningens indhold, men de kan godt være med til at understøtte elevernes læringsprocesser.

0   3

Så er Esbjerg akademiet i fuld gang

Esbjerg kommunes Drengeakademi er nu i fuld gang. Det afvikles med 32 drenge I læringsproblemer fra folkeskoler i Esbjerg over 2 uger her i foråret 2017 (uge 11-12). Fokus er bl.a. på "digital dannelse"

0   18

Hokus-pokus krokus

En lille forårsgnist over litteraturens berettigelse og berigelse i en danskundervisning, der presses fra alle sider.