Masser af ketchupflasker at vælge imellem men eleverne skal finde Heinz og skrive prisen ned på opgavearket.

2.-klasserne har matematik i Kvickly

Emnet er overslagsregning. At runde op og ned. Stedet er Kvickly i Haderslev. Her har holdet fra 2. årgang base i et hjørne med skamler og plads til skoletaskerne. Det er her, lærer Dorthe Berg fra Sct. Severin Skole hjælper eleverne og retter deres opgaver.

Publiceret
Dorthe Berg retter første opgave, hvor eleverne har skrevet varens pris, en pil for op- eller nedrunding og så overslagsprisen med nærmeste tier.
Ved køleskabet med mælk, smør og yoghurt er der arbejdstrængsel.
Eleverne kommer til basen i et hjørne af Kvickly for at få rettet opgaver og spise en mad
Eleverne retter egne fejl, når Dorthe Berg har gennemgået opgaverne.
Statistik. Ved kassen tæller eleverne de kunder, der går igennem kassen, dem der handler hos kiosken og hos bageren.
Pigen i indkøbsvognen er nysgerrig på hvad eleverne laver. Hun skal selv begynde i skole snart.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvor er pastasovsen?" "Jeg tror, den er herhenne""Har I set ris…, riss… øhh risifruttien"?

Eleverne futter rundt i det store supermarked på jagt efter de varer, som Dorthe Berg har formuleret opgaver om.

Dagen begyndte hjemme på Sct. Severin Skole i Haderslev. Hold 4 fik instruktion i dagens matematik. Eleverne arbejder med forskellige emner her i ugen før sommerferien. Undervisningen er omlagt fire uger om året, og dette er en af ugerne, hvor hele skolen arbejder anderledes. 2. årgang er delt på tværs af klasserne.

Dorthe Berg fortæller om opgaverne, som de skal løse henne i Kvickly. Det handler om, hvordan man runder tal op eller ned. Hun gennemgår reglerne, og flere af eleverne kender dem allerede.

"Det er lettere at regne med tallene, når de er rundet op eller ned. Man kan finde nogle overslagspriser, og så er det nemmere lægge priserne sammen. Det er vigtigt, hvis jeg for eksempel har 200 kroner med i byen, at jeg så ikke køber for 210 kroner", forklarer Dorthe Berg.

Opgaverne går ud på at skrive en bestemt vares pris, fortælle med en pil, om man skal runde op eller ned og så skrive overslagsprisen i nærmeste tier. I en anden opgave skal eleverne skrive prisen på den dyreste og den billigste ketchup eller rugbrødspakke, afrunde beløbene til nærmeste hele krone og skrive prisforskellen.

Husker matematik med kroppen I samlet flok går holdet de 20 minutter til Kvickly. De henter skamler til deres lille hjørne af supermarkedet. Det er basen. I fire dage har fire hold elever på skift arbejdet med matematik her fra klokken 8.30 til 12.30. Dorthe Berg opsummerer lige: at man går stille og roligt rundt, og svarer på spørgsmål, hvis kunderne spørger, hvad de laver.

Alle får et fast skriveunderlag, første opgave sættes på, og så forsvinder eleverne ud for at finde mælk, yoghurt, ketchup og Neophos opvasketabletter. De skal ikke åbne køleboksene eller flytte rundt på noget, blot skrive priserne af.

Henne ved køleskabet til smør og yoghurt er der trængsel. Eleverne leder efter præcis den vare, der passer til opgaven. De er startet forskellige steder i opgaverne, for ikke at danne for store køer ved de enkelte varer. Kunder og personale smiler, når de møder børnene med de store skriveunderlag. De ligger eller sidder på gulvet og skriver koncentreret.

"Når eleverne oplever tal i virkeligheden, giver det mening for dem. Priser er jo tal, der bliver brugt i hverdagen. Samtidig husker eleverne også lettere tal og matematik med kroppen, så det er vigtigt at få oplevelser bygget på. Når de står ved varerne og skal arbejde sammen to og to, taler de om opgaverne. De mange drøftelser betyder, at alle bliver lidt klogere. Der er meget læring i at argumentere med sin makker", forklarer Dorthe Berg om årsagen til at arbejde med matematik i et supermarked. Hun bruger ikke matematikbog i sin undervisning. Men skolen har nogle værkstedskasser, som hun ofte bruger. Undervisningen kan være opmåling på skolen eller udenfor skolens område, eleverne studerer mønstre og former, og de spiller forskellige spil. Undervisningen er ofte bygget op på kropslige aktiviteter også.

Samarbejder to og to Foran Neophos opvasketabletter står 8-10 elever og diskuterer. "Det er altså ikke den pakke". "Jo, for den er større". "Men den er ikke magen til billedet her". "Jeg tager altså denne her". Eleverne vælger nogle forskellige pakker, men det er ikke så vigtigt lige her. Det handler om at kunne runde prisen af og finde den nærmeste tier. Det vigtigste er at forstå princippet og at tale matematik.

Samtidig er det vigtigt, at makkerparret er enige om at vælge den samme pakke og skriver det samme på deres opgaver.

Eleverne blev delt op i makkerpar på skolen. Sådan at de to elever så vidt muligt kommer fra forskellige klasser.

Dorthe Berg kender ikke alle elever lige godt, da hun kun har nogle af dem i matematik.

"I må hjælpe mig og være ærlige. Om I synes det her matematik er svært, midt i mellem eller let. For hvis I synes det er svært og kommer i gruppe med én, der synes, det er let, så bliver det makkeren, der laver opgaverne. Og det er ikke sjovt, hvis man ikke kan følge med", forklarer hun.

Eleverne stiller op i tre grupper og bliver sat sammen to og to. "I skal følges med jeres makker. Hvis en skal på toilettet, så går den anden med og venter udenfor. I må selv bestemme, hvornår I spiser jeres mad. Og inden vi går, får vi en bolle og en juice fra super-markedet".

Det her ligner England "Skal du på toilettet? Så skal jeg jo med", siger en pige og løber efter sin makker. Han har fart på hen forbi kasserne og ud til toilettet. Pigen holder hans skriveunderlag.

Henne ved basen sidder Dorthe Berg og tager imod elevernes færdige opgaver.

"Hov, her er en regnefejl. Jeg sætter lige en cirkel om, og så ser I selv på det", retter hun.

"I hoppede også i fælden med Risifrutti. Hvad er 10,95 kroner tættest på", spørger hun de to elever.

Tøvende når de frem til 11, selv om de har skrevet noget andet.

"Ja, og hvordan runder man så af til nærmeste tier", lyder næste spørgsmål.

Mange af eleverne har svært ved at runde de 11 ned til 10 kroner. De vil hellere runde op til 20, men sådan er det jo ikke.

Efter opgavegennemgangen retter makkerparret til og kan så tage en ny opgave. De ligger på to tomme hylder ved de økologiske varer i basen. En kunde stiller sig op og smiler.

"Hvor er det dejligt at se børnenes begejstring. Det her ligner England eller Tyskland, hvor børnene er meget mere ude og arbejde forskellige steder uden for skolen", siger hun.

Men generer de 18 børn i Kvickly mon kunderne? Nej slet ikke,  bedyrer hun. Det er dejligt at se børnene være i gang, og så afslører hun, at hun er tidligere lærer.

Minus er svært for nogle "Det er sjovt at være ude, fordi vi lærer tingene bedre at kende", erklærer Jeppe og Lukas, der arbejder sammen.

Men er det matematik?

"Ja, det er matematik, fordi man skal regne. Og runde op og ned. Jeg har prøvet noget lignende en gang tidligere i Føtex", siger den ene.

Rundt på gulv og skamler sidder flere elever og tæller på fingre. Når de har fået Dorthes rettelser og skal finde den fejl, de har lavet.

Nogle har glemt at runde af. Men nu har de jo alle priserne skrevet ned, så nu skal de bare runde op og ned. Det kræver lige en mad eller andet lækkert fra madkassen.

"Ajj, jeg har et helt jordbær med", siger en pige drømmende, mens hun langsomt spiser det store bær.

To piger har et regnestykke, der siger: 21 - 8 = 20. Den går ikke. Det skal regnes om. De to bliver ved med at lægge tallene sammen.

"Opgaven handler om prisforskel. I køber ikke begge varer. I køber kun den ene, og så skal I regne ud, hvad forskellen er på den billigste og den dyreste. Er det plus eller minus", spørger Dorthe Berg.

Hun roser pigerne for deres afrunding, men det med minus bliver de vist nødt til at arbejde mere med. Det vil hun aftale med deres lærer, så de tager emnet op igen efter sommerferien.

Kunderne tælles Småkonflikter i makkerparrene må Dorthe Berg også løse, når eleverne dukker op henne i basen. Et enkelt par bliver opløst. Den ene arbejder videre alene, og det går fint. Den anden kommer i en ny gruppe med to andre.

Henne ved kasserne står nogle af eleverne og tæller kunder til en lille statistik. Når de store opgaver 1 og 2 er løst, må de selv vælge blandt de tre resterende opgaver. Her skal de for eksempel tælle kunder i kiosken, hos bageren og ved kasserne. De har lært at sætte fire lodrette streger og så slutte af med den femte streg på skrå som et gitter. For så er det lettere at overskue og tælle til sidst.

Et par drenge får lige tid til at kigge på Lego-pakkerne og tale om, hvilke de har derhjemme.

Henne mellem hylderne med opvaskemiddel og rengøringsartikler møder nogle af eleverne en mand, der har en indkøbsvogn med en fem-årig pige i. Hun er nysgerrig på, hvad børnene laver, så de får en snak om matematikken og hvad de laver i supermarkedet. Hun skal snart selv begynde i skole, fortæller hendes far.

"Hvilken tier er 30 tættest på", spørger Dorthe en gruppe elever i basen. De tænker længe. Hun foreslår, at de lige siger 10-tabellen højt. Det sker i kor og uden slinger. Men de har skrevet 40 på opgaven. Hun må hjælpe - nå ja, 30 er tættest på 30.

De griner - det er jo klart.