Ledere skal være tydelige i udvikling af nyt håndværksfag

At indføre et nyt fag kræver en tydelig ledelse, der vil det nye fag og er i løbende dialog med lærerne. Sådan lyder det i en endnu ikke offentliggjort evaluering af forsøgene med det nye fag håndværk og design. Rapporten fortæller også, at der nogle steder har været opsigelser og lærere, der ikke har ønsket at undervise i faget.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

11 skoler har gennem dette skoleår forsøgt sig med at erstatte sløjd og håndarbejde med håndværk og design. Skolernes ledelser har ifølge Rambøll, som har fulgt forsøgene, spillet en relativt begrænset rolle. "Det kan være en af forklaringerne på, at en del af projekterne kun i begrænset omfang har formået at gentænke de traditionelle fag inden for den nye ramme", lyder det i rapporten, som selvom den har været klar i månedsvis, endnu ikke er frigivet fra ministeriet.

Ny rapport: 'Håndværk og design' kræver stor støtte til lærere og ledere

Et par af lederne i forsøgene giver udtryk fro, at de burde have afsat mere tid til at skabe rammerne for en fælles udvikling, og at det ville have været optimalt, hvis fagteamet havde haft mulighed for at sætte sig sammen og definere faget, faciliteret af ledelsen. Lærerne ser stor nytte i at reflektere over deres praksis i det nye fag, og netop det kan lederne hjælpe med. Også i forhold til at skabe kontakt til lokale virksomheder og institutioner, som ligger i fagets mål om materiel kultur, kan lederne spille en vigtig rolle i.

Modstand mod det nye fag På alle skolerne i forsøget har man valgt at deltage i udviklingsprojektet, fordi en eller flere lærere har ønsket at arbejde med at udvikle et nyt fag og dermed er lærerne positive overfor håndværk og design. Men Rambøll har også kørt om modstand mod faget fra forsøgslærernes kolleger. Der er lærere fra enten sløjd eller håndarbejde, som har været direkte negative eller har nægtet at undervise i det nye fag eller været meget lidt engagerede. 

"Der har været forskellige tilgange til, hvordan man har håndteret sådanne udfordringer. På nogle skoler har det været et krav, at alle lærere, der underviser i sløjd og håndarbejde på de relevante årgange, skulle indgå i udviklingsprojektet. Det har i nogle tilfælde resulteret i opsigelser eller lærere, der ikke har ønsket at undervise på de relevante årgange", lyder det i evalueringen.

Rapporten konkluderer derfor, at "indførelsen af et nyt fag kræver en tydelig ledelser, der vil det nye fag og kan se ideen i at indføre fag. At indførelsen af et nyt fag kræver en kontinuerlig dialog mellem ledere og lærere i faget om fagets mål og indhold. Og at ledelsen i nogle tilfælde i høj grad har overladt det til faglærerne at udmønte faget".