Se tjek af de mest udbredte dansk-systemer

Fandango, Plot, D’dansk, Pegasus og danskfaget.dk. Det er de mest udbredte læremidler i dansk på 5. klassetrin. Nu er de blevet undersøgt af et forskerhold, og konklusionen er klar: Der er plads til forbedringer.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Opdateret 30/4: Nu ligger læremiddeltjekket klar på læremiddeltjek.dk

"Hvis man ser på tværs af de fem læremidler, så giver de ikke eleverne det afsæt, som de skal have for at kunne læse faglige tekster i de andre fag", siger lektor Dorthe Carlsen, der fortæller om projektet i workshop 14 på lærerforeningens lærertræf på H.C. Andersen Hotel i Odense i dag.

"Og de gør det også for svært for lærerne at undervise i læsning", tilføjer Dorthe Carlsen. Hun understreger, at der er mange gode ting i de fem læremidler, men at der er alt for mange mangler og fodfejl.

Hun remser op: Farvekoder og andre grafiske virkemidler bruges i læremidlerne inkonsekvent, der er en overvægt af skønlitterære tekster og for få andre danskfaglige tekster, de opgavetekster, som eleverne skal læse i læremidlet, er ofte for svære, nogle gange står der endda pludselig begrebsforklaringer midt i opgaveteksten. Der er kort sagt for meget rod. For meget inkonsistens. For lidt progression.

Og især mangler alle fem læremidler blik for læsestrategi, siger Dorthe Carlsen. Noget, der er grundlæggende i danskfaget. At eleverne bliver bevidste om sig selv som læsere. Matematiklæreren skal lære eleverne at læse matematikfaglige tekster, men dansklæreren skal lære eleverne at læse. Lærer dem læsestrategier.

Men lige på det afgørende punkt er der ikke meget hjælp at hente for dansklæreren i de fem læremidler, fastslår Dorte Carlsen.

Hun håber, at forskningen i læremidler kan hjælpe forlagene og fagbogsforfattere til at lave bedre læremidler fremover. Forskning i læremidler er en ganske ny forskningsdisciplin, fortæller Dorte Carlsen. Kun seks år har den på bagen.

UC'erne Sjælland, Lillebælt og Syddanmark gik sammen om at oprette Nationalt Videnscenter for Læremidler, kaldet læremiddel.dk, og det blev startskuddet. For et par år siden udviklede læremiddel.dk sammen med folkeskolen.dk det såkaldte læremiddeltjek.dk.

Det er disse to - læremiddel.dk og læremiddeltjek.dk - der står bag tjekket af de fem danskfaglige læremidler. Om cirka en uge bliver undersøgelsen offentliggjort på læremiddeltjek.dk, som du kan finde på folkeskolen.dk. linket ligger i øverste højre hjørne på forsiden af folkeskolen.dk.

Tjekket af de fem læremidler er støttet økonomisk af DLF og Dansklærerforeningen.

Powered by Labrador CMS