Formanden for Sproglærerforeningen Ingrid Stuart mener, alt for få danske elever kan tale nok fremmedsprog

”Regeringen er berøringsangst over for fremmedsprog”

Lærere i fremmedsprog har i årtier efterspurgt en national strategi for fremmedsprog. Alligevel bliver den gang på gang nedprioriteret af de siddende regeringer. Formanden for Sproglærerforeningen er bekymret for fagene.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den tidligere regering nedsatte en arbejdsgruppe, som skulle komme med anbefalinger i forhold til undervisningen i fremmedsprog. Sidste år udgav de en rapport med 42 anbefalinger. Men nu er planerne om en national strategi blevet droppet af den nuværende regering, og det kommer bag på formanden for Sproglærerforeningen Ingrid Stuart.

"Regeringen har fået det hele serveret på et sølvfad med arbejdsgruppens anbefalinger. Alligevel er de for berøringsangste til rent faktisk at lave en strategi på området. Jeg forstår ikke, hvad det er, de er bange for", siger hun.

Strategi for fremmedsprog droppet

Der mangler sammenhæng i undervisningen Ingrid Stuart mener ikke, der er nok danske elever, som kan tale mere end ét fremmedsprog, og det bekymrer hende. Hun mener, at fremmedsprogene ofte bliver overset af politikerne og efterspørger sammenhæng for undervisningen på samtlige uddannelsesniveauer. 

"Tiltagene på området kommer lidt her og der som lappeløsninger, men der er ingen, der har gennemtænkt, hvordan fagene hænger sammen op igennem uddannelsessystemet. Vi savner en konsensus, så fremmedsprogslærerne ved, hvad det er, de skal lære deres elever, så det også giver mening, når eleverne skal videreuddanne sig", siger hun.

Sproglærerforeningen håber, at der kommer mere fokus på fremmedsprogene i folkeskolereformen. De ønsker, at eleverne lærer så mange fremmedsprog som muligt på bedst mulige niveau. Derfor vil de gerne have, at alle elever får engelsk fra 1. klasse og enten tysk eller fransk fra 5. klasse. Derudover skal eleverne tilbydes et tredje fremmedsprog fra 8. klasse.

Powered by Labrador CMS