En længe ventet strategi for fremmedsprogsundervisningen kommer ikke alligevel. Tysklærerforeningen frygter, det vil få endnu flere til at vælge tysk fra

Strategi for fremmedsprog droppet

Der er brug for en national strategi for fremmedsprog i folkeskolen. Sådan lød det sidste år fra en arbejdsgruppe nedsat af VK-regeringen. Undervisningsministeren har hidtil været fortaler for en styrkelse af fagene, men nu mener hun ikke længere, en strategi er nødvendig. Skuffende, mener Tysklærerforeningen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I løbet af de seneste år er antallet af folkeskoleelever med to eller tre fremmedsprog faldet kraftigt. Derfor nedsatte den forhenværende regering en arbejdsgruppe, som skulle kigge på fremmedsprogsundervisningen og komme med anbefalinger, som kunne føre til en national strategi på området.

Arbejdsgruppen har for længst afleveret en rapport med 42 anbefalinger til den nye regering. Men regeringen mener ikke længere, der er et behov for en strategi.

Regeringen vil have en fremmedsprogsstrategi

"Arbejdsgruppen er kommet med en række konkrete anbefalinger, som vi nu kan arbejde direkte videre med. Derfor mener vi ikke, at der er brug for at lave en egentlig strategi for fremmedsprogene. Nogle af anbefalingerne er vi allerede gået i gang med", siger Christine Antorini til Gymnasieskolen.dk.

Løber fra regeringsgrundlaget Beslutningen skuffer formanden for Tysklærerforeningen for grundskolen Peter Bruhn Jepsen. Han er spændt på at se, hvilke anbefalinger regeringen er gået videre med, for han frygter, at manglen på en national strategi får status quo til at fortsætte på fremmedsprogsområdet.

"Det er fint, at eleverne lærer engelsk, men det er ikke nok. Vi har sukket efter handling i ti år, og vi havde forventet meget af strategien. Så jeg synes, det er meget bekymrende", siger Peter Bruhn Jepsen.

Ifølge Peter Bruhn Jepsen viser undersøgelser, at jo tidligere elever får undervisning i et fremmedsprog, desto bedre læres det. Derfor efterspørger Tysklærerforeningen et bindende og ikke et vejledende timetal, samt obligatorisk tysk fra 6. klasse

"I regeringsgrundlaget siger de, at de vil styrke eleverne i en globaliseret verden, og det synes jeg ikke, beslutningen om strategien passer sammen med. Så jeg håber, det ser anderledes ud i folkeskolereformen", siger han.

Powered by Labrador CMS