Positive erfaringer med afgangsprøve i idræt

Nye forsøg viser, at afgangsprøver i idræt kan øge prioriteringen af faget både hos lærere og elever. Børne- og undervisningsminister Christine Antorini er åben for at se på indførelse af afgangsprøver i idræt, men efterlyser yderligere forskning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mens meget tyder på, at indførelse af afgangsprøver kan have en positiv effekt på elevernes motivation og udbytte i forbindelse med idrætsundervisningen i folkeskolen, ser karaktergivning i faget til gengæld ikke ud til at gøre den store forskel.

Det er en af konklusionerne i den nye rapport, 'Status på Idrætsfaget,' fra Nationalt Videncenter for Sundhed, Kost og Motion.

I den nye rapport - også kaldet SPIF-rapporten - fortæller godt 25 procent af de adspurgte lærere, at de uddeler karakterer i idræt, selvom det normalt ikke er et fag med karaktergivning. Ifølge undersøgelsen har karaktergivningen dog ikke den store indflydelse, hverken på elevernes fravær eller brugen af målsætning og evaluering i faget.

Anmeldelse: Status på idrætsfaget 2011

"Når vi ser på de kvantitative resultater af undersøgelsen, så er der ikke noget, der tyder på, at karaktergivning har en effekt på de pågældende områder," fortæller Mette Munk, adjunkt ved Nationalt Videncenter for Sundhed, Kost og Motion, som står bag SPIF-rapporten.

Sammen med medforfatter og ph.d.-studerende, Jesper von Seelen, præsenterede hun rapportens resultater på onsdagens konference 'Idræt - myter og muligheder,' i Idrættens Hus i Brøndby. Godt 700 lærere, elever og skoleledere har deltaget i undersøgelsen.

Afgangsprøve modvirker pjæk Til gengæld viser erfaringer fra en af de skoler, som medvirker i undersøgelsen, at afgangsprøver i idræt kan have positiv effekt på elevernes deltagelse og motivation, samt på lærernes tilgang til Fælles Mål. Interviewede elever i undersøgelsen påpeger, at de i højere grad tager faget og undervisningens indhold seriøst, da de kan risikere at blive testet i faget senere, og lærerne oplever, at færre elever bliver væk fra undervisningen.

"De erfaringer, vi har gjort i forbindelse med rapporten, er meget positive. Idrætslærerne føler sig mere forpligtede til fælles mål, når eleverne skal op til en prøve, og eleverne føler sig også mere forpligtede, for de skal selv stå til ansvar. Men det er noget, som skal undersøges nærmere," fortæller Mette Munk.

Indførelse af afgangsprøver i det pågældende forsøg ser dog ikke ud til at have effekt på den gruppe af elever, har det allerhøjeste fravær.

På baggrund af undersøgelsen, anbefaler Mette Munk og Jesper von Seelen, at yderligere forsøg med afgangsprøver og karakterer i idræt bør foretages og analyseres.

Antorini: Åben for afgangsprøve Også på politisk niveau er der interesse i forskningsresultaterne. Børne- og Undervisningsminister, Christine Antorini, som var med til at åbne konferencen i Idrættens Hus, ser umiddelbart positivt på muligheden for at indføre afgangsprøver i idræt. Ligesom forfatterne bag SPIF-rapporten, efterlyser hun dog yderligere forskning.

"Idræt er en vigtig disciplin, og jeg er åben for at se på, om det skal ind som muligt fag til afgangsprøven. Det kan sagtens ske helt udramatisk på samme måde, som vi ser i de andre fag. I forbindelse med rapporten har der været nogle spændende forsøg i gang, og det er selvfølgelig noget, vi skal undersøge yderligere," siger Christine Antorini, som dog samtidig understreger, at afgangsprøver i idræt endnu ikke er blevet diskuteret på regeringsniveau.