Henrik Høgh-Olesen er professor i psykologi

Lærere konfronteres med tilfældig inspiration i a-kassen

Fire døre fører ind til hver sin oplægsholder. Det er uvist, om der gemmer sig en professor eller en musiker bag døren. Det sikrer, at deltagerne i den foredragsrække, Lærernes A-kasse har på turne, får inspiration, som de ikke vidste, de søgte.

Publiceret Senest opdateret
Johan Olsen refererer til blandt andre Niels Bohr, Einstein og sin svigermor

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærer Bettina Nyholm lurer ind gennem den åbne dør. "Personlighedens position" står der på tavlen inde i lokalet. Titlen får hende til at træde ind. Hun har taget turen fra Skovvangskolen i Hammel til læreruddannelsen i Aarhus denne eftermiddag, fordi hun trænger til nye input. Det forventer hun at kunne få hos lærernes a-kasse, der turnerer rundt i landet med gratis foredrag med slaglinjen helte, hormoner, hurtigløb og hjernehalvdele.

"Som lærer bliver hverdagen let meget praktisk med planlægning og udførelse, så da jeg så en omtale af foredraget, tænkte jeg, at det ville jeg finde plads til", siger Bettina Nyholm.

 To former for angst kæmper mod hinanden

Det viser sig, at det er Henrik Høgh-Olesen, professor i psykolog på Aarhus Universitet, der gemmer sig i lokalet. Han vil fortælle om den mærkværdighed, alle lærere møder, når de foreslår noget nyt: Nogle synes, det bliver vildt spændende, mens andre klamrer sig til det kendte.

"Folk, der ikke bryder sig om forandringer, har livsangst, mens de risikovillige ikke bryder sig om rammer og regler. Derfor er de strukturangste. Når vi er i tvivl om noget, slås livsangsten og strukturangsten om pladsen. Den ene lokker, og den anden dæmper, alt efter hvem vi er", forklarer professoren.

Han tegner et koordinatsystem på tavlen for at vise, hvad der sker, hvis en angst får lov at køre ud ad en tangent: Ved livsangsten ender man i yderste konsekvens med ordnung muss sein. Det kostede seks millioner jøder livet under Anden Verdenskrig. Hvis man derimod skruer op for blusset under strukturangsten, kommer man en tur omkring en tidligere borgmester på Farum Rådhus og IT Factory.

"Det gælder om at finde en sund balance mellem de to former for angst. Men den dominerende angst vil altid afgøre ens optimale stimulationsbehov, altså dér hvor man udfordres på en måde, så hjernen suger læring til sig som en svamp. Lærerens opgave er at finde det optimale stimulationsbehov for alle elever i klassen", slutter professoren sit 20 minutter lange oplæg.

Det giver Bettina Nyholm fra Skovvangskolen noget at tænke over, at hun tilfældigvis valgte hans dør.

"Det var spændende. Især da han talte om fantaster med psykopatiske træk, for sådan én har jeg haft. Han irriterede mig, så jeg må selv ligge et andet sted i koordinatsystemet", siger hun.

Den konkrete virkelighed findes ikke

Oplægsholderne er som en jukeboks - de spiller den samme plade tre gange. Men i de næste to runder behøver Bettina Nyholm ikke vælge i blinde. Ved at spørge sig frem blandt de andre 150 deltagere finder hun først frem til Vincent Hendricks, professor i filosofi, og dernæst til Johan Olsen, forsanger i Magtens Korridorer og forsker ved Københavns Universitet.

De kommer begge langt omkring. Vincent Hendricks taler om, at ambitioner er vejen til succes, men at det kræver vedholdende arbejde at opfylde dem. Johan Olsen refererer til blandt andre Niels Bohr, Einstein og sin svigermor for at forklare, at der ikke er grund til at tro, at der findes en konkret virkelighed. Den er udelukkende et resultat af den måde, vores hjerne bearbejder sanseindtryk på. Undervejs i foredraget bruger han tavlen så flittigt, at hans hænder til sidst er helt hvide af kridtstøv.

"Det bliver svært at gengive de to sidste foredrag for vores kolleger. Men de var meget underholdende. Jeg vidste ikke så meget om emnerne på forhånd, men oplæggene skal nok bundfalde sig, når jeg kommer hjem og fortæller om dem til min mand", siger Bettina Nyholm.

Forældre synes let, at det er synd for børnene

I pausen støder Bettina Nyholm på sin kollega, Else Storm Henriksen, som fortæller, at i hendes klasse har man et motto om, at man øver sig og øver sig, og så bliver man langsomt bedre. Det sætter tankerne i gang hos Bettina Nyholm.

"Det er godt at have ambitioner, men man skal selv putte noget i dem. Det kan godt være, at unge i Danmark har ambitioner, men det har de også i Kina, og der arbejder de hårdt for at opfylde dem, så spørgsmålet er, hvor stor en indsats danske unge vil yde", siger hun.

Som mor til tre små drenge skyder Bettina Nyholm også på sig selv:

"Som forældre har vi ambitioner om, at vores børn skal klare sig godt. Alligevel kommer vi let til at synes, at det er synd for dem, at de skal læse hver dag. Men det er altså også synd, hvis de ikke øver sig", siger hun.

"Kampen for os lærere er at få eleven til selv at se værdien i at øve sig", supplerer Else Storm Henriksen.

Berigende at møde andre end skolefolk

De to kolleger bliver hurtigt enige om, det har været berigende for dem at møde oplægsholdere fra en helt anden verden end folkeskolens.

"Det er godt at komme ud af hverdagen og blive rykket lidt i. Det er altid spændende at møde én som Johan Olsen, der har to vidt forskellige indgange. Hvad kommer der ud af det? Og hvad gør de andre oplægsholdere til det, de er", spørger Else Storm Henriksen, mens Bettina Nyholm vender tilbage til det første foredrag med Henrik Høgh-Olesen.

"Han placerer mennesker i et koordinatsystem, alt efter om de har livs- eller strukturangst. Hvis jeg skal generalisere lidt, så har vi nok mest af det første i Hammel, som primært består af pæne parcelhuskvarterer".

Du kan også lytte med

Lærernes A-kasse afvikler foredraget tre gange mere. Du kan møde oplægsholderne:

- torsdag den 10. november på læreruddannelsen i Odense

- tirsdag den 22. november på læreruddannelsen i Esbjerg

- torsdag den 24. november på Professionshøjskolen Metropol på Nørrebro i København.

Alle steder foregår det fra klokken 16 til 19. Det er gratis at deltage, men det er nødvendigt med tilmelding her http://www.dlfa.dk/default.aspx?func=article.view&id=688684&lang=DK