Anmeldelse

Grundsten til en ordblindevenlig skole

Guide til en god skole for ordblinde og deres klassekammerater

Den ordblindevenlige skole er en god skole for alle elever, fastslår forfatterne til denne bog, som udmærker sig ved at medtænke elevernes liv efter grundskolen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Titlen på Birgit Dilling Jandorf og Karl-Åge Andreasens bog "Grundsten til en ordblindevenlig skole" er nærmest blevet et begreb i folkeskolen. Begrebet ordblindevenlig skole markerer en pædagogisk norm, der handler om, at skolen i videst muligt omfang skal tage hensyn til ordblinde elever ved at tage opgaven alvorligt. Den ordblindevenlige skoles opgave bliver at møde eleverne med en struktur og en læsepædagogik, der giver dem mulighed for at udvikle sig bedst muligt fagligt på lige fod med alle andre elever. Bogen introducerer sågar et barometer, der skal illustrere skolens ordblindevenlighed ved at fokusere på specifik viden og vejledere, læse- og skriveteknologi, planlægning og gennemførelse af undervisning, identifikation og beskrivelse af indsatser samt en opmærksomhed rettet mod ungdomsuddannelserne.

Fakta:

Titel: Grundsten til en ordblindevenlig skole

Forfatter: Birgit Dilling Jandorf, Karl-Åge Andreasen

Pris: 350

Sider: 218

Forlag: Akademisk Forlag

Bogens indhold favner ekstremt bredt, forstået på den måde at de første indledende kapitler handler om definition af ordblindhed og sproglige vanskeligheder samt andre indlæringsvanskeligheder. Derefter beskriver bogen tegn på ordblindhed, testning og forskellige interventionsmuligheder for at slutte med et kapitel, der omhandler overgangen fra folkeskolen til ungdomsuddannelserne. Specielt overgangen fra folkeskolen til videre uddannelse er et yderst relevant kapitel, da dette perspektiv ofte ikke belyses i de mange udgivelser om ordblindhed, der kommer på markedet. Kapitlet er relevant, fordi ordblindhed følger eleverne, også når de forlader folkeskolen.