"Det er fagforeningens måde at holde justits på. Så der ligger i det her en eller anden grad af kontrolinstans. Udgangspunktet er, at vi har tillid til vores arbejdsgivere, men vi har også en legitim interesse i at holde øje med, at de ting, vi sammen bliver enige om også bliver efterlevet", siger formand for overenskomstudvalget i DLF Morten Refskov.

DLF investerer i nyt arbejdstidsregistreringsredskab

DLF har afsat 750.000 kroner til at få udviklet et redskab, der skal gøre det lettere at følge udviklingen i lærernes planlagte arbejdstid.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kredsene i Danmarks Lærerforening har over årene registreret lærernes  arbejdstid på flere forskellige måder. Nu er DLF gået i gang med at få udviklet et digitalt arbejdstidsregistreringsværktøj, som gør, at man kan følge udviklingen i lærernes planlagte arbejdstid.

Formand for Overenskomstudvalget i DLF Morten Refskov mener, at de 750.000 kroner som er afsat til at udvikle redskabet, er godt givet ud.

"Det er et ret betydeligt beløb, men det er ud fra en betragtning om, at det er en vigtig del af vores fagforenings virke at holde styr på lærernes arbejdstid. Vi ønsker at have et professionelt og fremtidssikret værktøj, som vi kan videreudvikle alt efter, hvilken aftale vi har. Vi forsøger at lave en platform, som vi kan bygge videre på", siger Morten Refskov.

Enstemmig DLF-kongres: Vi tager vores del af ansvaret for at indfri målene i arbejdstidsaftalen 

Han forklarer, at det ikke er et værktøj, som den enkelte lærer skal bruge.

"Det er organisationens værktøj. Det vil i praksis være kredse og tillidsvalgte, der vil indtaste den planlagte tid, som den står på opgaveoversigterne. Det er det, som kan registreres og som kan følges. Selv om der opstår ændringer over et skoleår, så vil man stadig kunne følge arbejdstidens udvikling ved at følge planlægningen".

Opsamlingen af lærernes arbejdstid kan både bruges, når der er lokale forhandlinger i den enkelte kommune om lærernes arbejdstid, og også når KL's og lærerne forhandler om centrale arbejdstidsaftaler.

"Det er fagforeningens måde at holde justits på. Så der ligger i det her en eller anden grad af kontrolinstans. Udgangspunktet er, at vi har tillid til vores arbejdsgivere, men vi har også en legitim interesse i at holde øje med, at de ting, vi sammen bliver enige om også bliver efterlevet. Derfor vil vi gerne etablere et datagrundlag, så vi kan støtte os op af noget faktuelt, når vi fx skal argumentere for en rimeligere balance mellem undervisning og forberedelse", siger Morten Refskov.

Lærerne siger ja til ny arbejdstidsaftale