Anmeldelse

Faglig ledelse

Guide til den leder, der vil gå forrest

Bogens formål er at omsætte aktuel forskningsviden om ledelse i og af skoler til konkrete metoder og eksempler på ledelsesadfærd i praksis. Lykkes det så? Ja, det tror jeg så nok, det gør.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Faglig ledelse af professionelle læringsfællesskaber" er en lækker kogebog med opskrifter på alt det, der skal til for at transformere teamsamarbejdet på skolen fra et primært kooperativt samarbejde til et primært kollaborativt samarbejde.

Fakta:

Titel: Faglig ledelse

Forfatter: Malene Ringvad, Henrik Fenger Lynggaard, Frank Jensen

Pris: 315

Sider: 208

Forlag: Dafolo

Den handler om, hvordan man som leder kan "facilitere de professionelle samarbejdsfora på skolen med henblik på at fremme systematiske arbejdsmønstre, inddragelse af data, løbende evaluering af prøvehandlinger med videre".

Som ledelsesteam kan man finde konkrete og brugbare strategier og modeller til, hvordan man kan gribe transformationen an, alt efter hvor skolen som organisation befinder sig. Man kan lade sig inspirere af udførlige eksempler på, hvad der helt konkret kan siges og gøres, det er sådan set bare at smøge ærmerne op og komme i gang.

Bogen består af seks kapitler, der hver især er bærende ingredienser til en skole, hvor professionelle læringsfællesskaber (PLF) er grundlaget for tilgangen og arbejdet.

Jeg hæfter mig især ved nødvendigheden af ledelsen af PLF. Nogle gange skal man som leder gå foran og vise vejen, nogle gange ved siden af og nogle gange bagved.

”Den situationsbestemte ledelse, som opgaven med udvikling af PLF i skolen kalder på, kunne med rette kaldes en ny faglig ledelse, der fremstår som en hybrid af den instruerende, den transformative og den distributive ledelsesform med vægt på den instruerende ledelse”.

Afslutningsvis byder bogen på en taksonomi for ny faglig ledelse af PLF. Taksonomien er en opsamling på bogens temaer og giver et overblik over, hvordan udviklingen af ny faglig ledelsespraksis kan forløbe trin for trin.

Bogen står på et teoretisk grundlag baseret på Dufour og Marzono, Hargreaves og Fullan og Albrechtsen. Med andre ord godt solidt plantet i sin forståelse af et professionelt læringsfællesskab. Bogen bærer da også præg af tre forfattere, der er fagligt velfunderede og erfaringstunge i arbejdet med transformationen til et reelt og stærkt professionelt læringsfællesskab.

Bogen henvender sig primært til skolens ledere og vejledere og til konsulenter og andre, der interesserer sig for, hvordan man kan arbejde med udvikling af professionelle læringsfællesskaber i skolen. Den er velskrevet, gennemarbejdet og nem at gå til. Jeg kan varmt anbefale den, hvis man søger hjælp og inspiration til faglig ledelse af professionelle læringsfællesskaber.