Debat

Retningslinjerne er elastik i metermål

De retningslinjer der skal gælde fra på mandag er for nemme at gradbøje, og vores bekymring er, at de mange steder ikke vil blive fulgt. Det er lærernes og elevernes sundhed og sikkerhed, der er på spil, så vi har appelleret til, at retningslinjerne bliver mere bindende, end de er i deres nuværende form.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På mandag byder vi igen de yngste elever velkommen tilbage i skole. Det er bestemt en glædelig begivenhed, da vi ved, at det at være fysisk sammen i klassefællesskabet er helt afgørende for undervisningen. Det er en kæmpe logistisk udfordring at få gjort hver enkelt skole klar til at modtage eleverne igen, så undervisningen kan foregå så sikkert som muligt. Derfor har vi også i flere dage nu ventet utålmodigt på retningslinjerne for genåbning – og nu er de endelig kommet. Desværre er de retningslinjer, som ministeriet netop har præsenteret, alt for vejledende. Vi mangler bindende retningslinjer, der fejer enhver tvivl af vejen ude på den enkelte skole. Retningslinjer, som man ikke kan gå på kompromis med. Kort sagt fylder ordet bør for meget og ordet skal for lidt i retningslinjerne.

De retningslinjer der skal gælde fra på mandag er for nemme at gradbøje, og vores bekymring er, at de mange steder ikke vil blive fulgt. Det er lærernes og elevernes sundhed og sikkerhed, der er på spil, så vi har appelleret til, at retningslinjerne bliver mere bindende, end de er i deres nuværende form.

Det er rigtig vigtigt og godt, at der nu kommer en testplan for lærere på skolerne. Det er et vigtigt værktøj for at bryde smittekæder, og det vil højne arbejdsmiljøet betragteligt, at der er adgang til test. Men tanken om at lærere skal teste hinanden er fuldstændig utænkelig, og det har vi meldt meget tydeligt ud over for KL.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det er desuden fuldstændig uforståeligt, at specialområdet ikke overgår til nødundervisning. Det betyder i realiteten, at der på nogle skoler vil være klasser, der undervises efter nødundervisningsbekendtgørelsen, mens klassen på den anden side af væggen ikke gør. Det er absurd, og det har vi gjort klart over for ministeren.

Vi har løbende gjort ministeriet opmærksom på, at det er afgørende, at lærere og elevers trivsel og tryghed er topprioritet ved genåbningen. For det vil være en kæmpe streg i regningen, hvis vi går på kompromis med sikkerheden i bestræbelserne på at åbne mest muligt – hurtigst muligt. Så risikerer vi at ende i endnu en nedlukning på grund af smittespredning, og det er ingen selvsagt interesseret i.

Ministeriet understreger trods alt, at det forventes, at skolerne gør alt, hvad der er muligt for at overholde retningslinjerne. Vi vil selvfølgelig også følge det tæt, og i samme ombæring anbefale medlemmer, der føler sig utrygge, til at få hjælp af AMR eller TR til at håndtere utrygheden med ledelsen. Hvis ikke det løser problemerne, så skal kredsen og hovedforeningen ind over.

Powered by Labrador CMS