Nationale test
0   10

Bondo gav politikerne gode råd om afløser for nationale test

Det er en bunden opgave at finde et alternativ til de nationale test, lyder det fra lærerformand Anders Bondo, der torsdag fremlagde DLF’s anbefalinger for undervisningsministeren og folkeskolens forligskreds

Det er ikke nogen enkel opgave, undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) og folkeskolens forligskreds er sat på med at udvikle et helt nyt bedømmelses- og evalueringssystem som erstatning for de omstridte nationale test.

Netop derfor er det uhyre vigtigt, at politikerne inddrager både forskning, erfaringer, eksperter og ikke mindst folkeskolens forskellige aktører i stedet for at sidde bag Christiansborgs tykke mure og strikke et nyt bureaukratisk monster sammen, som alligevel ikke har nogen gang på jord ude i virkeligheden.

Artiklen fortsætter under banneret

Sådan lyder det fra formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, efter at han torsdag mødtes virtuelt med undervisningsministeren og repræsentanter for de politiske partier for at give DLF's indspark til de politiske drøftelser om en afløser for de nationale test.

Vil undgå et bureaukratisk monster

"Vi skal for alt i verden undgå at få lavet nye systemer, som man nok laver i den bedste mening, men som så i skolens dagligdag viser sig slet ikke at fungere. Der har vi jo hele forløbet med elevplanerne som et rigtig godt eksempel. Nu viser det sig, at stort set ingen nogensinde har læst de elevplaner, som der bliver brugt utroligt mange timer", siger Anders Bondo.

Han slår samtidig fast, at et nyt bedømmelses- og evalueringssystem skal gælde "helt fra den enkelte lærers evaluering af eleven og helt op til Christiansborg-politikerne, der gerne vil følge med i det faglige niveau i skolen".

"Derfor er det en mangeartet opgave, der skal løses, og derfor er det helt sikkert da heller ikke kun ét system, der kan løse det hele, som man troede, de nationale test kunne. Jeg tror, der er bred enighed om, at sådan et system ikke findes", siger lærerformanden.

Anders Bondo ønsker ikke at blive alt for konkret om, hvilke idéer han måtte have præsenteret politikerne for under mødet torsdag. For hvis meldingerne på nuværende tidspunkt bliver for bombastiske og konkrete, risikerer parterne at låse sig fast, påpeger han.

"Så jeg tror, det er vigtigt, at vi gør det forholdsvis lukket og fortroligt. Vi har nogle idéer, men jeg kan ikke konkretisere så meget her. Nogle har vi drøftet fx i Hovedstyrelsen, om hvordan man kan indfri både politikernes ønsker og forældrenes behov. Men grundlæggende synes vi, at vi skal have det prøvet af først og gøre os nogle erfaringer, så vi undgår at lavet noget, som bliver til et nyt bureaukratisk monster, som ingen er interesseret i", siger han.

En bunden opgave

Den afgående lærerformand sætter dog gerne ord på en af sine mere overordnede anbefalinger til politikerne:

"Lad os nu sætte os ned sammen, os, der er direkte involveret i forhold til at bruge systemerne, lad os komme med nogle forskellige modeller og så prøve dem af, inden vi laver ny lovgivning. Så hvis vi snakker om information til forældrene, så er de relevante parter i den sammenhæng Skole og Forældre, Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen".

"Så må vi prøve at sætte os ned i fællesskab og se, hvordan vi kan komme med nogle gode bud på, hvordan det kan gøres godt og hensigtsmæssigt på en måde, som både lærere og forældre synes er god".

Anders Bondo slår fast, at den helt aktuelle og bundne opgave er at få skabt et alternativ til de nationale test, "for dem kan vi altså ikke bruge til noget", siger han.

Han påpeger også, at uanset på hvilket niveau man taler om bedømmelse på - om det er i forhold til den enkelte elev, i forhold til information til forældrene eller om det gælder kommunalbestyrelsen, der vil vide, hvad der foregår - så vil lærerne altid være omdrejningspunktet.

"Derfor er det vigtigt, at vi er med inde", understreger Anders Bondo Christensen.

Mens de politiske drøftelser pågår, er det frivilligt for hovedparten af landets folkeskoler, om de stadig vil bruge de nationale test. Testene skal dog stadig gennemføres på de 20 procent af skolerne, hvis faglige resultater er ringest.

Det blev udløberen af en politisk aftale tilbage i februar, da en evaluering havde slået fast, at de nationale test ikke er retvisende for den enkelte elevs faglige niveau.

Aftalen indebærer også, at undervisningsministeren og partierne i folkeskolens forligskreds skal have indgået en ny politisk aftale om et landsdækkende bedømmelses- og evalueringssystem inden udgangen af 2020.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ