»Johnny har betydet noget for rigtig mange«, siger Camilla Vendelboe, der havde Johnny Pedersen som musiklærer. Hun har derfor taget initiativ til en støttegruppe for ham.

Elever støtter uskyldigt anklaget lærer

Over 500 tidligere elever og kolleger har sluttet sig til en Facebookgruppe for at støtte lærer Johnny Pedersen, som uberettiget mistede sit job efter anklager om seksuelle overgreb.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Jeg kommer aldrig til at arbejde med børn igen«. Sådan slutter artiklen om lærer Johnny Pedersen, der i forrige nummer af Folkeskolen stod frem for at advare andre. Han blev beskyldt for seksuelle overgreb af nogle piger i 5. klasse og blev sendt hjem fra sit lærerjob. Siden blev sagen afgjort: Han var uberettiget bortvist. Camilla Vendelboe var elev på Dam­agerskolen for 12 år siden. Her havde hun Johnny Pedersen som lærer. Før det havde hun haft ham som pædagog på Brogården.

»Da jeg læste de sidste linjer i artiklen, gav det et stik i hjertet. Den tanke, at der ikke er flere, der kommer til at lære af det, han kan, gør mig ked af det«, siger Camilla Vendelboe.

Og hun er ikke alene. På de sociale medier har flere af dem, hun kender fra skolen, delt Folkeskolens artikel sammen med historier om, hvad Johnny Pedersen som lærer har betydet for dem. Johnny Pedersen åbnede musikkens verden for Camilla Vendelboe.

»Jeg startede med at have Johnny som musiklærer på Brogården. Der kunne man som helt lille komme og spille i et band. Johnny var musikpædagog. Alle, der havde lyst til at være med i et band, skulle synge 'Jeg ved en lærkerede' foran Johnny. Det gjorde jeg, og jeg var med i et band med 13 sangere, for Johnny kunne ikke lide at sige nej til nogen. Så flyttede Johnny til Damagerskolen, hvor jeg havde ham de sidste to år, hvor han var med til at lave musikken til dramastykkerne. Det var bare fedt. Johnny vidste, hvad man kunne, og kunne give én en sang, som man bare kunne synge«, siger Camilla Vendelboe.

Hun oprettede Facebookgruppen for at tydeliggøre Johnny Pedersens betydning: »Det handler om at vise, at Johnny har betydet noget for rigtig, rigtig mange«, siger hun. Selv havde hun forventet at samle omkring 50 - men tallet steg hurtigt og er nu oppe på mere end 500.

Politisk tavshed om Johnny Pedersen 

Også kolleger støtter

Ikke kun elever har meldt sig ind i gruppen. Også tidligere kolleger er med. Jakob Blegvad Stenz er logopæd ved Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i Greve og har kontor på Damager­skolen. Han blev inviteret til at deltage i gruppen af en tidligere elev på skolen, og han håber, at gruppen kan bekræfte Johnny Pedersen i sine evner som lærer.

»Jeg bliver rigtig glad på Johnnys vegne. Det må have været meget svært at gå fra det, som jeg hele tiden har opfattet som en meget elsket og anerkendt lærer for de store elever, til at blive smidt ud på den måde. Det må betyde noget, at nogle viser, at de er med ham. Også at det er nogle andre end fagforeningen, hvis pligt det er at gøre det. Her gør en masse mennesker det ud fra en kærlighed til manden. Det vil jeg gerne støtte«, siger Jakob Blegvad Stenz.

Rørt til tårer

»Støtte til Johnnie« er navnet på Facebookgruppen. Johnnie er den stavemåde, som Johnny Pedersen brugte, mens han var pædagog og lærer. Han har fået tilsendt nogle af kommentarerne, der viser, hvordan han har gjort en forskel i de år, han har arbejdet som pædagog og lærer. Men han har kun læst få af dem, for han bliver meget berørt, når han læser de rosende ord.

»Det er jo helt fantastisk«, siger han. »Jeg mistede jo fuldstændig troen på, at jeg kunne noget som lærer, da jeg blev bortvist. Det hele var meget sort. Hvis jeg ikke havde haft den opbakning fra DLF, fra lærerne på skolen og folk, jeg kender, og den stædighed, jeg har, så havde jeg ikke klaret den«, siger han.

Af kommentarerne på folkeskolen.dk og de mange, mange kommentarer på støttegruppens side kan man se, at hans arbejde som lærer og pædagog trækker lange spor i mange mennesker.

»Et barn uden selvtillid har meget svært ved at lære, så det gælder om at få selvtilliden ind i dem. Det flytter så meget, når det lykkes«, siger Johnny Pedersen.

Læs mere

Powered by Labrador CMS