Anmeldelse Uddannelsesvejledning
0   42

Vejledningsdidaktisk sammenskudsgilde

En stor del af koryfæerne i det danske vejledningslandskab har slået sig sammen om en ny udgave af ”Vejledningsdidaktik” med moderne bud på … vejledningens didaktik. Det er ikke nødvendigvis en bog, man læser i ét stræk uden at blive ganske tummelumsk, men den giver en god rundtur i, hvordan man i 2020 kan se på emnet fra forskellige vinkler.

Vejledningsdidaktik, 2. udgave

Fakta


Titel
Vejledningsdidaktik, 2. udgave

Pris
269

Sider
191

Forlag
Frydenlund

Christian T. Lystbæk lægger for med at tegne et billede af ”vejledningens landskab”, og Grethe Fogh Nielsen runder af med en gennemgang af vejledningsdidaktiske grundbegreber og -positioner. Et kapitel, som nogle læsere (heriblandt undertegnede) formentlig med fordel vil kunne læse som noget af det første.

Artiklen fortsætter under banneret

Imellem disse to redegørende kapitler udfolder der sig et fagligt sammenskudsgilde af bidrag til, hvordan man kan anskue vejledningspædagogik fra forskellige teoretiske ståsteder og i forskellige sammenhænge. Peter Plant gennemgår jordnært og uden de store falbelader, hvordan erhvervspraktik kan indgå som en aktivitet med tilhørende didaktiske overvejelser. Randi Boelskifte Skovhus understreger igen det, som vi, der arbejder med vejledning, godt ved, men ikke altid får taget hånd om: At uden for- og efterbehandling tømmes de velmenende vejledningsaktiviteter for mening for en stor gruppe af elever.

Trine Harck er erfaren udi gruppevejledning, og skulle man have glemt, at gruppevejledning er andet og mere end en samtale med flere end to deltagere, så bliver man mindet om de didaktiske overvejelser bag gruppevejledningen med dette kapitel.

Et kapitel om vejledningsdidaktik i uddannelsesinstitutioner (Rita Buhl og Randi Boelskifte Skovhus) har blandt andet det spændende perspektiv, at ”didaktiske overvejelser om begrebet (uddannelsesfremmedhed) kunne handle om, hvorvidt det er konstruktivt at betragte problemstillingen som hørende under 'deltagerforudsætninger' og derved individualisere et problem, der også kunne anskues strukturelt. Man kunne således overveje, om uddannelsesinstitutionen som didaktisk kategori er plaget af ungdoms-/voksenfremmedhed”. Vi taler så meget om de unges uddannelsesparathed – en samtale om uddannelsernes ungeparathed er nok også berettiget indimellem.

To spændende kapitler kredser om den filosofiske og eksistentielfænomenologiske tilgang til vejledning. Kapitler, man ikke som læser flyver igennem, men som maner til eftertanke i en tid, hvor en stor del af vejledningen er styret af bestemte politiske mål.

"Vejledningsdidaktik" vil i sin reviderede form formentlig finde bred anvendelse på diverse vejlederuddannelser. Den er grundig, og det mærkes, at de forskellige bidragydere ved, hvad de taler om.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
365 andre er allerede tilmeldt