Debat

Hvorfor på seminarierne?

Aarhus Universitet vil uddanne lærere, men den uddannelse hører hjemme på seminarierne, mener rektor Nils-Georg Lundberg, der her er i >clinch< med prodekan Claus Holm

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fordi Folketinget netop har vedtaget to love, der fastslår det.

. Lov om læreruddannelsen fra 2006 og

. Lov om professionshøjskolerne fra 1. juni 2007.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Fordi den ny læreruddannelseslov lægger afgørende vægt på den tætte sammenhæng mellem undervisningsfagene (linjefagene), de pædagogiske fag og praktikken, så hele uddannelsen er bygget op om praktikken og dermed praksistilknytning.

Denne sammenhæng er netop dyrket og udviklet på seminarierne gennem en årrække og i et tæt samspil med skolerne, mens den er ukendt for universiteterne.

Ja, men så kan de vel udvikle den?

Måske, men så skal de ændre på det, som hidtil har været konstituerende for universiteterne, og de skal først til at opbygge en ny faglig-pædagogisk-didaktisk profil. Og det må stå som et postulat, at universiteterne, herunder Danmarks Pædagogiske Universitet, i højere grad skulle mestre denne sammenhæng end seminarierne.

Men kunne placeringen på universiteterne ikke betyde en faglig styrkelse af læreruddannelsen?

Måske, men læreruddannelsen på seminarierne er baseret på, at lærerne bliver eksperter i at undervise i engelsk - ikke at de bliver eksperter i engelsk. Er det ikke godt med en konkurrerende læreruddannelse? Måske, men seminarierne er netop blevet pålagt en ensartethed. »Vi ønsker ikke 18 forskellige læreruddannelser«, hed det. Det må vel stadig gælde?

Men kunne læreruddannelsen ikke have gavn af den forskning, som universiteterne kan tilbyde? Jo, i høj grad.

Derfor er der behov for et tættere samarbejde mellem seminarierne/professionshøjskolerne og universiteterne, så vi kan nyttiggøre universiteternes forskning, ikke mindst den pædagogiske forskning.

Claus Holm:

Selv de revolutionære er - med Olof Palmes ord - i bedste fald reformister dagen efter revolutionen: Du har selvfølgelig ret i, at de politiske realiteter, herunder lovgivningen om læreruddannelse og professionshøjskoler, giver svaret på, hvorfor uddannelsen foregår ved seminarierne. Og ingen forventer civil ulydighed - også universiteterne makker ret, hvis de får besked om, at de ikke må introducere en konkurrerende læreruddannelse. Men måske kunne man i reformismens ånd begynde i det små med et tæt samarbejde om at eksperimentere med en ny læreruddannelse. |

»Læreruddannelsen på seminarierne er baseret på, at lærerne bliver eksperter i at undervise i engelsk - ikke at de bliver eksperter i engelsk«
Powered by Labrador CMS