Lærere i et krydsfelt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne føler sig koblet af beslutningsprocesserne både på skoleområdet generelt og på deres egen arbejdsplads blandt andet i kraft af indførelsen af skolebestyrelser, hvor forældrene har afgørende indflydelse. Lærerne oplever, at der er aspekter af folkeskoleloven, de ikke er i stand til at indfri - først og fremmest føler de ikke, der er tid nok til undervisningsdifferentiering. De føler, at de skal påtage sig flere socialpædagogiske opgaver, at forældrene stiller flere krav. Alt i alt konkluderer Martin Sværke Petersen i sit integrerede speciale i historie og psykologi på Roskilde Universitetscenter, at de ændrede arbejdsbetingelser for folkeskolelærerne siden 1990 har påvirket lærernes psykiske arbejdsmiljø i en negativ retning. Han konstaterer, at den eneste holdbare copingstrategi tilsyneladende er at nedprioritere nogle af de opgaver, man som lærer bliver pålagt ovenfra:

»Denne copingstrategi er dog udtryk for afmagt og ikke noget, som den vordende lærer forberedes på under sin uddannelse«, skriver Martin Sværke Petersen i sit speciale.