'Det, vi kan gøre, er at skabe så gode rammer som muligt for, at den enkelte skole kan udvikle sine egne kvaliteter', sagde Jørgen Søndergaard efter dagens møde.

Rejseholdets leder: Der er ikke kun én opskrift på god skole

Der findes ikke en bestemt opskrift på, hvordan kvaliteten kan løftes i den danske folkeskole, fastslog Rejseholdets leder Jørgen Søndergaard efter et møde i dag på Marienborg med stats- og undervisningsminister og skolens parter.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Der findes ikke kun en vej til en forbedring af skolen, der findes mange veje. Det, vi kan gøre, er at skabe så gode rammer som muligt for, at den enkelte skole kan udvikle sine egne kvaliteter", uddybede Jørgen Søndergaard.

Bedre rammer er for eksempel mindre detailstyring af skolen og mere resultatstyring, tilføjede han. Desuden er en opkvalificering af lærernes kompetencer også et vigtigt element, sagde han.

Mange af skolens penge går til specialundervisning

"Der bliver brugt rigtig mange penge på specialundervisning", fremhævede Jørgen Søndergaard som en vigtig konstatering, som rejseholdet havde gjort på sin tur gennem det danske skolelandskab.

Han uddybede ikke, om nogle af de penge skulle bruges på en anden måde, ligesom han ikke på nuværende tidspunkt ville udtale sig om, hvad Rejseholdet konkret vil anbefale regeringen og regerings rådgivende organ Vækstforum. For eksempel ville han ikke svare på, om resultatstyring er lig med offentliggørelse nationale test.

Rejseholdets anbefalinger bliver først offentliggjort efter et møde med Vækstforum i slutningen af næste uge.

Rejseholdet: KL-plan er for individorienteret

Jørgen Søndergaard er imod det forslag om at dele eleverne på kryds og tværs efter evner og interesser fra 6. til 9. klasse, som kommunernes organisation KL lancerede forleden.

"KL's idé er for individorienteret. Undervisningen skal være varieret, men eleverne skal ikke have ansvaret for egen læring. Vi ved fra udlandet, at det ikke er godt", sagde Rejseholdets leder.

"Vi går ikke ind for en niveaudelt folkeskole", fastslog han.