Pernille Rosenkrantz-Theil forventer, at forligskredsen omkring folkeskolen skal drøfte, hvordan man kan styrke seksualvejledningen i folkeskolen.

Undervisningsminister er klar til kritisk blik på seksualvejledning

En evaluering viste i januar sidste år, at folkeskolen halter efter frie grundskoler, når det kommer til seksualvejledning. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil understreger i et svar til Radikale Venstres Niels Sjøberg, at der skal handles på evalueringen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleledelser og kommuner må i langt højere grad løfte ansvaret for det timeløse fag sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF)  i folkeskolen, lød det fra Sex og Samfund efter, at en rapport bestilt af Undervisningsministeriet i januar 2018 viste, at der er store udfordringer med seksualvejledningen.

Kun en fjerdedel af de lærere, der underviste i seksualvejledning i grundskolen i løbet af de seneste år føler sig godt fagligt klædt på til at varetage undervisningen, og kun 13 procent af de adspurgte lærere, som har undervist i seksualvejledning i det seneste år har gennemført det frivillige kursus på læreruddannelsen, viser evalueringen.

Noget tyder på, at det står værre til i folkeskolen end på de frie grundskoler.

Blot 36 % af folkeskoleeleverne i 7. klasse svarer, at de i skolen har "lært om forskellige former for seksualitet", og kun 45 % svarer, at de har "lært om betydningen af forskellighed i krop, køn og seksualitet". Til sammenligning gælder dette hhv. 67 % og 57 % af eleverne på de frie grundskoler.

"Vi er nødt til at gøre noget, så skoleledelser og kommuner i langt højere grad løfter deres ansvar for at sikre seksualvejledningen på skolerne. Herudover skal lærerne klædes bedre på til at varetage opgaven", lød det fra Sex og Samfunds generaldirektør Bjarne B. Christensen, da rapporten blev offentliggjort.

Seksualundervisning: Alles ansvar er ingens ansvar 

Stilhed efter kritisk rapport

Siden er der ikke sket så meget, og det har fået det radikale folketingsmedlem Niels Sjøberg til at stille et §20-spørgsmål til undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.

"Kan ministeren oplyse, hvornår ministeren er klar til at følge Sex & Samfunds kritik af seksualundervisningen op med en evaluering, og om ministeren agter at skubbe på for, at der bliver afsat penge til sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab i de kommende finanslovsforhandlinger?", lød spørgsmålet, som ministeren er kommet med et skriftligt svar på den 7. juli.

"Jeg er opmærksom på, at der er behov for at følge op på evalueringen af

SSF. Denne peger således på, at der er udfordringer med undervisningen,

herunder med at leve op til de formelle krav til emnet", skriver Pernille Rosenkrantz-Theil i svaret.

Hun understreger, at man i folkeskoleforligskredsen skal drøfte tiltag, der kan styrke undervisningen i faget i skolen.

"Denne drøftelse er dog forsinket, først pga. folketingsvalget og siden

pga. coronakrisen. Regeringen er dog i gang med at overveje, hvordan

der kan følges op på evalueringen og vil tage initiativ til en drøftelse i forligskredsen.

Behovet for finansiering vil afhænge af de initiativer, som forligskredsen finder relevante".