Anmeldelse

Indretning af skolebiblioteker

- fra skolebibliotek til pædagogisk servicecenter

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hæftets titel angiver entydigt det produkt, som skal sælges. Dets indsmigrende layout med masser af luft omkring fotos af søde, engagerede børn og glatte, computertegnede møbleringsplaner understreger salgsbudskabet: Skolebiblioteket er fedt. Jo større det er, des federe. Budskabets udbredelse er støttet af Skolebibliotekernes Udviklingssum. Det kan man ikke undre sig over - dette er udvikling, så det basker.

I dag vil de fleste tresporede skoler vist være glade for et skolebibliotek på 400 kvadratmeter og en bogsamling på 30 bind per barn eksklusive taskebøger. Det er pebernødder i forhold til hæftets anbefaling af 42 bind per elev og et biblioteksareal på godt 1.000 kvadratmeter. Alene bogdepoterne fylder 100 kvadratmeter, men de skal jo også matche de fem grupperum og foredragssalen med plads til 50 tilhørere.

Salgsmaterialet henvender sig til skolebibliotekarer, skoleledere og skolebestyrelser, som står for at nyindrette eller ombygge deres skolebibliotek. Desværre siger det ikke noget om, hvordan disse gode mennesker skal sælge det glade budskab til dem, der opkræver skatten af kommunens borgere. Det kunne ellers have været interessant læsning.