Anmeldelse

Gennembrudspædagogik

Titlen "Gennembrudspædagogik" giver glad forventning. Gennembrud signalerer, at forhindringerne er overvundne, nu virker det!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange lærere husker debatten om AFEL - Ansvar for egen læring. Hvor var læreren, og hvad var hendes ansvar? En anden og bedre bogstavkombination, LAFELA - Lærerens ansvar for elevens læringsansvar, kunne have givet svaret. Lærer og elev skal sammen fokusere på elevens udviklingspotentiale - og vejen dertil er en del af målet: livsduelige og handlekraftige elever. Titlen "Gennembrudspædagogik" giver glad forventning. Gennembrud signalerer, at forhindringerne er overvundne, nu virker det!

Fakta:

Titel: Gennembrudspædagogik

Forfatter: Allan Simonsen

Pris: 298 kroner

Sider: 184 sider

Type: Bog

Forlag: Dansk psykologisk forlag

Forfatteren har mange års erfaring med undervisning af børn og unge "på kanten", ikke mindst gennem Skolen Sputnik, hvor han arbejder som leder. Omdrejningspunktet i bogen er den professionelle voksnes evne til at se eleven med dennes potentiale og kompetencer.

I en tid med mange pædagogiske benævnelser bekender forfatteren sig til den systemiske tilgang, hvor kernen er at give eleven mulighed for at se sig selv, anerkende og forstå sit potentiale og sine udviklingsmuligheder. Grundtonen i bogen "Dont be helpful - be useful" hentes fra Humberto Maturana, en af de systemiske teoretikere, som bogen refererer til.

"Anerkendelse er det modsatte af udelukkende at se på fejl og mangler", og det er heller ikke at opdyrke en please-kultur. Anerkendelse er et syn på medmennesket, og det handler om at respektere, at forskellige øjne ser forskelligt på verden. Bogens første del begrunder, hvorfor det giver mening at arbejde med fokus på relation og kommunikation. Folkeskolen er i forandring - et paradigmeskifte er i gang. Et moderne menneskes væren uddifferentieres i roller, for eksempel elev-, lærer- og forældreroller. Kommunikation er det eneste middel, vi har til at nå hinanden, forstå hinandens følelser og valgmuligheder og finde mening i at handle sammen.

Positiv nysgerrighed er en måde at skabe et anerkendende læringsmiljø på. Man bryder den forforståelse, man er tilbøjelig til at låse hinanden fast i, og kommunikationens betydning kan i den fase ikke overvurderes. Kommunikation er jo netop en meddelelseshandling, som åbner eller lukker for "den andens" mulighed for handling - denne pointe er vigtig, når den professionelle voksne ønsker at være rollemodel. Gennem egen adfærd gives elever med negativ adfærd mulighed for at ændre deres adfærd. Det kræver refleksion og øvelse at spørge, så det lykkes at spore elevens tanker i positiv retning.

Layoutmæssigt virker omslaget rodet, og personligt bryder jeg mig ikke om brødtekst på glittet papir. Det skal dog ikke få tomlen nedad, for "Gennembrudspædagogik" er indholdsmæssigt en vedkommende bog skrevet i et præcist og læsevenligt sprog. Jeg så mange billeder undervejs - og var taknemmelig for, at det ikke var glansbilleder fundet frem til lejligheden. Styrken ved bogen er dens anvendelsesværdi: Jeg vil tro, at mange vil tænke som jeg: "Selvfølgelig, sådan skal det gøres!"