Skolerådet: Sådan bliver undervisningsdifferentieringen bedre

Indfør nationale læringsmål, så bliver det nemmere for lærerne differentiere undervisningen, mener formand for Skolerådet Jørgen Søndergaard. DLF er uenig: Centrale læringsmål vil afskaffe undervisningsdiffenterieringen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) offentliggjorde i går en evaluering af undervisningsdifferentieringen i skolerne, som Skolerådet havde bestilt. Skolerådets formand Jørgen Søndergaard hæfter sig især ved, at lærerne er gode til at opstille mål og evaluere.

Men han hæfter sig endnu mere ved, at lærerne er ikke så gode til "at konkretisere, hvordan den enkelte elev bedst muligt kan nå sine læringsmål", udtaler han i en pressemeddelelse.

"Det er vigtigt, at lærerne får koblet deres viden om den enkelte elev, der er tilvejebragt i evalueringsarbejdet, med tilrettelæggelsen og gennemførelsen af undervisningen", tilføjer Jørgen Søndergaard.

"I modsat fald er konsekvensen, at mange elever ikke får realiseret deres potentiale, fordi undervisningen ikke hjælper dem til at nå deres mål," siger han.

Skolerådet: Indfør centrale læringsmål

Han har et bud på en løsning, mener han. Nemlig den anbefaling, som Skolerådets formandskab afleverede til undervisningsministeren tidligere på måneden - at der bliver indført nationale læringsmål i stedet for de nuværende Fælles Mål, der er mål for undervisningen, ikke eleverne.

Læringsmålene skal efter dette forslag være konkrete og præcise centralt fastsatte mål for, hvad hver enkelt elev skal lære på hvert klassetrin. Læseplaner, elevplaner og nationale test skal så tilpasses de nye læringsmål, foreslår formandskabet videre.

Dette forslag vil kunne hjælpe lærerne i deres differentiering af undervisningen, mener Jørgen Søndergaard altså.

"Formålet med disse forslag er netop at give lærerne både rum og redskaber, der kan understøtte undervisningsdifferentieringen", siger han.

DLF: Centrale læringsmål vil ødelægge undervisningsdifferentieringen

Formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i Danmarks Lærerforening Dorte Lange mener, at en sådan indførelse af centrale, obligatoriske læringsmål vil have den modsatte effekt. De vil fjerne undervisningsdifferentieringen og gradvist nedbryde den udelte enhedsskole.

"Centrale læringsmål vil ikke understøtte undervisningsdifferentieringen, men afskaffe den", siger hun.

Hun påpeger, at lærerne i evalueringen siger, at det er vigtigt for elevernes motivation, at læringsmålene bliver aftalt mellem lærer og elev.

"Og centrale læringsmål vil netop fjerne den dialog mellem lærer og elev, som er en integreret del af undervisningsdifferentiering", siger Dorte Lange.

Hun mener, at det, der er brug for, er en >>ordentlig diskussion om, hvad udifferentiering skal være og ikke være".

"Delte nationale læringsmål, som Skolerådets formandskab foreslår, vil gøre, at eleverne bliver grupperet efter forudsætninger, og så vil enhedsskolen blive splittet", siger Dorte Lange.